• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 4 دی 1398
کد مطلب : 91187
+
-

سیلاب‌ 4میلیارد مترمکعب خاک ایران را گرفت

دبیر کارگروه فرسایش و حفاظت خاک در ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست با اعلام اینکه ایران در زمینه فرسایش خاک در رتبه‌ اول جهان قرار دارد، گفت: به‌طور میانگین ۲میلیارد تن در سال فرسایش خاک در کشور داریم و با سیلاب‌های اخیر، ۳ تا ۴میلیارد مترمکعب خاک از دست داده‌ایم؛ خاکی که تشکیل آن تا ۴میلیون سال طول می‌کشد.
 منوچهر گرجی به ایسنا گفت: تغییر اقلیم یکی از دلایل فرسایش خاک در کشور است. به‌گفته او، ایران در شرایط خشکی قرار دارد و به‌دلیل پوشش گیاهی اندک در کشور، زمینه برای فرسایش خاک فراهم است.
گرجی، شیب‌دار بودن کشور را از دیگر علل فرسایش خاک در ایران دانست و گفت: بیش از ۵۱درصد مساحت کشور دارای اراضی شیب‌دار است و شیب، سرعت فرسایش خاک را افزایش می‌دهد. این محقق حوزه خاک، روش‌های مدیریت خاک در کشاورزی، دامداری، منابع طبیعی و جنگل‌ها و عملیات راهسازی را از دیگر دلایل فرسایش خاک دانست و گفت: براساس مطالعات محققان آمریکایی در سال۲۰۱۱، به ازای هر تن فرسایش خاک در آمریکا، ۲۸دلار به این کشور خسارت وارد شد و اگر رقم ۲میلیارد تن فرسایش خاک در ایران در ۲۸دلار ضرب شود، میزان آن حتی بیشتر از رقم حاصل از فروش نفت می‌شود. دبیر کارگروه فرسایش و حفاظت خاک در ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست با تأکید بر ضرورت تغییر الگوی کشاورزی برای جلوگیری از فرسایش بیشتر، گفت: برای این منظور در ستاد الگوهایی را تعریف کردیم. این الگوها برای اراضی با شیب ۱۰درصد است که مطالعات آن در دانشگاه تهران انجام شده و توانستیم فرسایش را به صفر برسانیم؛ ضمن آنکه تولید محصولات 2 برابر شده و هزینه تولید ۵۰درصد و سوخت تراکتور تا ۸۰درصد کاهش یافته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید