• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75097
+
-

ورزشگاه اروندان خرمشهر به حال خود رها شد

محوطه ورزشگاه به محلی برای زیست سگ‌های ولگرد و شغال‌ها و انباشت زباله تبدیل شده است

نمای نزدیک
ورزشگاه اروندان خرمشهر به حال خود رها شد

ورزشگاه «نفت و گاز اروندان» خرمشهر سال 94 به بهره‌برداری رسید تا مایه افتخار مردم علاقه‌‌مند به ورزش این شهرستان شود، اما مدت‌هاست که رها و به محل زیست سگ‌های ولگرد تبدیل شده است. به گزارش ایسنا، ساخت ورزشگاه نفت و گاز اروندان مهرماه سال 1390 شروع و سوم خرداد 1394 نیز افتتاح شد. در همان سال فینال جام ‌حذفی فوتبال ایران در فصل 95 - 94 در این ورزشگاه برگزار شد و در حالی که همه فکر می‌کردند می‌تواند جایگزین خوبی برای ورزشگاه نیمه‌تمام‌ مانده جهان‌آرای خرمشهر باشد، به حال خود رها شد و اکنون کسی متولی آن را نمی‌شناسد.

برای اطلاع از وضعیت این ورزشگاه که تنها 4 سال از عمر آن می‌‌گذرد و آن زمان میلیاردها تومان برای احداثش هزینه شد، از آن بازدید کرده‌ایم. وارد ورزشگاه می‌شویم. فردی که به نظر می‌‌رسد مسئولیت نگهداری ورزشگاه را بر عهده دارد، درِ ورودی را باز می‌کند. تعدادی سگ درون محوطه به چشم می‌خورند. فردی که خود را رشیدی، مسئول حراست ورزشگاه معرفی می‌‌کند، به سمت ما می‌آید. وارد سالن همکف ورزشگاه می‌شویم. فضولات حیوانات و احتمالا همان سگ‌ها در قسمت‌های مختلف سالن به چشم می‌خورد. غبار و خاک انباشته شده بسیاری سالن را فراگرفته است.

با یک نگاه، تمام ورزشگاه را دور می‌زنیم، ولی عجیب است که هیچ چیز این ورزشگاه شبیه یک ورزشگاه نوساخت نیست و بیشتر شبیه یک جای متروکه است. ورزشگاه پر از بطری‌های خالی آب معدنی است و تا چشم کار می‌کند، اطراف زمین پر از زباله است. بوته‌های زیادی اطراف و وسط زمین چمن آن رشد کرده و تعدادی از صندلی‌ها نیز شکسته‌اند.


وضعیت نامناسب ورزشگاه

«حسین رشیدی» که اکنون مسئولیت نگهداری ورزشگاه اروندان را بر عهده دارد، درباره وضعیت بخش‌های مختلف ورزشگاه توضیح می‌دهد: چمن در حال حاضر خوب شده است، ولی مدتی پیش شرایط الان را نداشت. پیست دو و میدانی هم تقریبا آسیب دیده است. ورزشگاه خیلی وقت است که رها شده. در گذشته 11 نفر از ورزشگاه نگهداری می‌کردند، ولی با توجه به این‌که حق‌الزحمه آنها پرداخت نشد، اکنون من به همراه 5 نفر دیگر این مسئولیت را بر عهده داریم.

وی با اشاره به دستگاه چمن‌زن که به نظر می‌رسد بدون استفاده یک گوشه رها شده است، می‌گوید: دستگاه چمن‌زن را به ارگانی دیگر دادند که خراب شد و الان هم که چمن ورزشگاه بالا آمده است، دستگاهی برای چمن‌زنی نداریم. رشیدی ادامه می‌دهد: حدود 2 ماه پیش آب ورزشگاه قطع و چمن زرد شد. این موضوع را به همه گفتم، ولی پشت گوش انداختند. برایم سخت بود که ببینم زحمات 24 ساعته‌ام بر باد رفته و چمن زرد و خشک شده است. خودم پلمب آب را شکستم و آب وارد ورزشگاه شد و چمن جان گرفت.


ورزشگاه اروندان رها شده است

مسئول نگهداری ورزشگاه اروندان با بیان این‌که 11 ماه است این مسئولیت را بر عهده دارد و هزینه‌هایش هم با خودش است، می‌گوید: ‌زمانی که آمدم، 5 دزد را گرفتم. با توجه به این‌که ورزشگاه رها شده بود، خیلی از تجهیزات آن را دزدیده بودند. متاسفانه شرکت نفت و گاز اروندان ورزشگاه را ساخت و بعد هم آن را رها کرد.

رشیدی می‌افزاید: من 2 بار در ورزشگاه دچار برق‌گرفتگی شدم و تا مرگ هم پیش رفتم. من به‌تنهایی چه کار می‌توانم انجام دهم؟! سقف وی‌آی‌پی با توجه به این‌که ایزوگام نشده بود، با بارش باران تخریب شد و فروریخت و الان محلی برای زندگی گربه‌ها و شغال‌ها شده است.

وی بیان می‌کند: من به مسئولان گفتم که سقف وی‌آی‌پی در حال تخریب است، ولی توجهی نکردند. حالا هم هیچ‌کس مسئولیت نگهداری را بر عهده نمی‌گیرد. در مدتی که من این‌جا هستم، هیچ‌کس نیامده است که بگوید این ورزشگاه متعلق به ماست.

رشیدی با بیان این‌که من هیچ قراردادی ندارم، ولی صبح تا شب اینجا هستم و تنها روزی 3، 4 ساعت نزد خانواده‌ام می‌روم، می‌گوید: دلم برای ورزشگاه شهرم می‌سوزد. مسئولان تلاش کردند که این ورزشگاه به بهترین شکل ممکن ساخته شود، ولی خیلی راحت آن را رها کردند. وی ادامه می‌دهد: هر بلایی سر این ورزشگاه آمده، مقصر آن اداره کل ورزش و جوانان خوزستان است، چراکه رسیدگی لازم را انجام نمی‌داد. رئیس اداره ورزش و جوانان خرمشهر هم نمی‌داند که باید چه کار کند.


ورزشگاه در اختیار منطقه آزاد اروند است

در این میان مسئول پروژه‌های ورزشی آبادان و خرمشهر در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه کسی متولی ورزشگاه نفت و گاز اروندان است، می‌گوید: سال 95 تفاهم‌نامه‌ای امضا و این ورزشگاه به اداره کل ورزش و جوانان خوزستان داده شد. سال 97 نیز مجددا تفاهم‌نامه‌ای بین اداره کل ورزش و جوانان استان و سازمان منطقه آزاد منعقد شد که طی آن تمام اماکن ورزشی خرمشهر و آبادان به این سازمان سپرده شد.

«امین دارابی» اظهار می‌کند: در مدتی که این ورزشگاه در اختیار اداره کل ورزش و جوانان خوزستان بود، ورزشگاه شرایط خوبی داشت و 3 فینال جام‌ حذفی نیز در آن برگزار شد، اما اکنون این ورزشگاه کاملا در اختیار منطقه آزاد اروند است.


ورزشگاه شرایط بهتری داشت اگر...

سرپرست اداره ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند نیز درخصوص وضعیت این ورزشگاه توضیح می‌دهد: پس از ساخت و اتمام کار، ورزشگاه از طریق شرکت نفت و گاز اروندان و علی‌رغم مخالفت‌هایی که وجود داشت، به اداره کل ورزش و جوانان استان سپرده شد.

«احمدرضا ضرغامی» می‌افزاید: همچنین تفاهم‌نامه‌هایی برای نگهداری از ورزشگاه بین منطقه آزاد و اداره کل ورزش خوزستان منعقد شد که اداره کل ورزش خوزستان خیلی به تعهدات خود عمل نکرد. وی ادامه می‌دهد: تقریبا 10 کارگر در این ورزشگاه مشغول کار بودند که به سختی توانستیم دستمزد آنها را پرداخت کنیم. در حال حاضر هم آقای دارابی، مسئول پروژه‌های ورزشی آبادان و خرمشهر، 3 ماه از حقوق کارگران ورزشگاه را پرداخت کرده است. ضرغامی می‌گوید: شاید اگر از همان ابتدا ورزشگاه در اختیار خود شرکت نفت و گاز اروندان قرار داشت یا دستگاهی که از توان مالی لازم برخوردار بود مسئولیت آن را می‌پذیرفت، اکنون این ورزشگاه شرایط بهتری داشت.


تلاش برای نگهداری از ورزشگاه

سرپرست اداره ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند بیان می‌کند: 10 روز پیش در فرمانداری شهرستان جلسه‌ای در خصوص ورزشگاه اروندان خرمشهر داشتیم و قرار شد آقای دارابی به عنوان مسئول پروژه‌های ورزشی آبادان و خرمشهر برای مدت 6 ماه مسئولیت تامین هزینه‌ها و نگهداری چمن و حتی نظافت ورزشگاه را بر عهده بگیرد.

ضرغامی می‌گوید: تنها راه برون‌رفت ورزشگاه اروندان از وضعیت نامناسب کنونی، عزم جدی و همدلی است که بین مسئولان شهرستان ایجاد شده و شهرداری، اداره آب و برق، آبفا و فرمانداری به موضوع ورود کرده‌اند تا از این ورزشگاه بهتر از گذشته نگهداری شود.
***
ورزشگاه اروندان که به نگین ورزشی خرمشهر معروف است، حالا به تهدید تبدیل شده زیرا از این ورزشگاه که میلیاردها تومان برای ساخت آن هزینه شده، هیچ استفاده‌ای نمی‌شود و در حال تخریب است. برای مردم شهرهایی مانند خرمشهر که حتی شاید از امکانات اولیه هم محروم باشند، حضور در ورزشگاه‌ و تماشای بازی تیم محبوبشان تنها دلخوشی و سرگرمی است و نباید این دلخوشی از آنها گرفته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید