• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66706
+
-

نرمش درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها

گزارش همشهری از رایزنی مدیران وزارت ورزش برای فرار از محرومیت احتمالی فوتبال. گفته می‌شود گزارش نامه رئیس فیفا روی میز وزیر کشور قرار گرفته است

نرمش درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها


با نزدیک شدن به پایان مهلتی که فیفا به فدراسیون فوتبال ایران داده، سوال درباره پرونده ورود زنان به ورزشگاه‌ها مهم‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. آیا آن‌گونه که جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در نامه‌اش به مهدی تاج تاکید کرده، ایران می‌تواند تا پیش از مرحله انتخابی جام جهانی 2022 برنامه‌ای روشن برای باز کردن درهای ورزشگاه‌ها به روی زنان پیدا کند؟

مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال، دیروز مدعی شد که ایران برای حل این مشکل تا آبان ماه فرصت دارد، او اما توضیح نداد که قرار است تا آن زمان چه اتفاق مشخصی بیفتد. فدراسیون فوتبال ایران و وزارت ورزش و جوانان در چند سال اخیر تلاش کرده‌اند نشان دهند که عزمی جدی برای باز شدن درهای ورزشگاه‌ها به روی زنان دارند. سال گذشته هزاران زن، بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی را از تلویزیون‌های بزرگ ورزشگاه آزادی تهران دیدند. مدتی بعد، رئیس‌جمهوری در پاسخ به نامه وزیر ورزش و جوانان که جزئیات حضور زنان در ورزشگاه آزادی را توضیح داده بود، نوشت:« این حضور به نحو مناسب و با همکاری وزارت کشور ادامه یابد.»

حسن روحانی در دیدار با اینفانتینو، رئیس فیفا هم از حضور پررنگ زنان ایران در میادین ورزشی گفت. رئیس فیفا البته بعدها مدعی شد که در آن دیدار رئیس‌جمهور ایران به او قول داده مشکل ورود زنان به ورزشگاه‌ها را حل کند.
آبان ماه سال گذشته، حضور صدها زن در بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا که بین پرسپولیس ایران و کاشیمای ژاپن برگزار شد، رئیس فیفا را که تماشاگر ویژه آن بازی بود، به وجد آورد. او در نامه‌ای هم که اخیرا به فدراسیون فوتبال ایران نوشته از آن بازی به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهایش یاد کرده است:« من واقعا احساس خوبی از حضور در مرحله برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا در تهران داشتم. در دیدار پرسپولیس و کاشیما، در یک دیدار تاریخی حاضر بودم. وقتی بعد از ۴۰ سال زنان ایرانی توانستند دوباره به ورزشگاه بیایند و از یک مسابقه فوتبال رسمی لذت ببرند. این یعنی بیش از هزار زن ایرانی توانستند در مهم‌ترین بازی فصل. تیم محبوبشان را در فینال لیگ قهرمانان آسیا تشویق کنند، باید صادقانه بگویم که این تجربه، بدون شک، تاکنون یکی از مهمترین و شاخص ترین دستاوردهای من در سمت ریاست فیفا بوده است.»

با وجود موافقت آشکار فدراسیون فوتبال و مقامات دولتی درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها، برخی معتقدند موانع قدیمی همچنان پابرجاست. با این وجود برخی منابع می‌گویند شواهدی وجود دارد که در مواضع مخالفان ورود زنان، انعطاف به وجود آمده است.یک منبع آگاه به همشهری می‌گوید:« ما به حل این مشکل خوش‌بین هستیم. البته همه باید صبور باشیم. موضوع در جایی بالاتر از وزارت ورزش در حال پیگیری است. گزارش نامه اینفانتینو روی میز وزیر کشور قرار گرفته و مذاکرات جدی برای حل این مشکل در جریان است.»
بر اساس شنیده‌ها قرار است وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال متعهد شوند که دغدغه‌ها موجود درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها را برطرف خواهند کرد. این دو نهاد پیش از این هم اعلام کرده بودند که از نظر سخت‌افزاری ورزشگاه آزادی مشکلی برای میزبانی تماشاگران زن در بازی‌های فوتبال ندارد.

اعلان جنگ فیفا به باشگاه‌های بدهکار ایرانی
با تصویب شورای فیفا، در جلسه‌ای که در پاریس برگزار شد، در کد انضباطی فیفا تغییرات مهمی اعمال و این تغییرات از 15جولای2019 (24تیر1398) اجرایی شده است. در این آیین‌نامه تغییراتی هم به‌وجود آمده که می‌تواند نوعی اعلان جنگ فیفا به باشگاه‌های فوتبال ایران باشد که پرونده‌های بدهکاری‌های زیادی در فیفا دارند. درصورتی که باشگاهی محکومیت‌های مالی پرداخت نشده داشته باشد، تا زمان پرداخت تمامی بدهی، پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه بسته می‌ماند. این یکی از بندهایی است که می‌تواند زنگ خطر را برای باشگاه‌های بدهکار ایرانی به صدا در بیاورد. همین الان پرونده‌های مالی مهمی از تیم‌های باشگاهی پرطرفدار ایرانی در فیفا وجود دارد و می‌تواند با این آیین‌نامه جدید حسابی دردسرساز شود.  این قانون درباره هر فرد یا نهادی است که نتواند پول یک نفر دیگر ازجمله مربی، بازیکن یا باشگاه یا پولی که باید به فیفا بپردازد یا حکمی که توسط دادگاه عالی ورزش اعلام شده است، را بدهد. با توجه به قوانین تازه‌ای که در آیین‌نامه انضباطی فیفا آمده باشگاه‌های ایرانی باید ضمن حل پرونده‌های مفتوح مالی و غیرمالی که هر سال برتعداد آنها اضافه شده، از کشیده شدن پایشان به چنین پرونده‌هایی اجتناب کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید