• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58704
+
-

پیام سیاسی‌دلار

آیا کاهش قیمت دلار حامل یک پیام سیاسی است که نشان می‌دهد تنش‌های سیاسی در حال کاهش است؟

ارز
پیام سیاسی‌دلار


قیمت ارز روی موج خوش‌بینی سیاسی در حال کاهش است و این موج به سایر بازار‌ها هم سرایت کرده؛ به‌نظر می‌رسد بازار ارز از چیزی خبر دارد که دیگران از آن خبر ندارند.
به گزارش همشهری، با وجود اینکه دست‌کم 10مولفه در تعیین قیمت دلار نقش دارند اما گویا این روز‌ها وزن تاثیر عوامل سیاسی بر قیمت دلار می‌چربد؛ به‌طوری که قیمت دلار ظرف 2روز گذشته به پایین‌ترین حد خود در سال‌جاری یعنی 12هزارو 700تومان رسید و تحلیلگران این امکان را می‌دهند که قیمت دلار حتی به ارقام پایین‌تری تا سطح 11هزار و 800تومان هم نزول کند. این نزول به بازار خودرو هم سرایت کرده و ظرف چند روز گذشته قیمت خودرو‌های داخلی به‌طور میانگین 20میلیون تومان کاهش یافته، از سوی دیگر با وجود کاهش التهاب در بازار ارز شاخص بورس به سرعت در حال رشد است و از ابتدای هفته رکورد‌های جدیدی ثبت کرده است. برخی تحلیلگران براین باورند که این نزول‌ها ناشی از یک نوع خوش‌بینی سیاسی است و احتمالا بازار ارز جلوتر از همه به پیشواز تحولات سیاسی غیرآشکار رفته است.

 اما روز دوشنبه روزنامه اصولگرای کیهان استدلال کرد علت نزول قیمت دلار افزایش سطح عرضه دلارهای بانک مرکزی است و این نزول نمی‌تواند ناشی از امیدواری نسبت به چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی باشد.

با وجود اینکه مستنداتی در مورد مقدار و سطح عرضه‌ها از سوی بانک مرکزی برای انجام عملیات بازارگردانی در بازار ارز در دست نیست، اما برخی تحلیلگران بر این باورند که نزول قیمت دلار، نزول قیمت خودرو و همینطور صعود بورس واکنش بازار‌ها به تحولات سیاسی است و این خوش‌بینی در اقتصاد ایران ایجاد شده که تنش‌های گذشته از بین برود و جریان سیاست و اقتصاد به روال عادی خود باز گردد.

حمید میر‌معینی، تحلیلگر بازار‌های مالی که با همشهری گفت‌وگو کرده، در این‌باره معتقد است: به‌طور کلی قیمت دلار تابع متغیر‌های سیاسی و اقتصادی است و به‌نظر می‌رسد در شرایط حاضر وزن تاثیر عوامل سیاسی بر قیمت دلار پر رنگ‌تر از عوامل اقتصادی است.

او تأکید کرد: سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران این امیدواری را ایجاد کرده است که شرایط سیاسی بعد از تنش‌های زیاد به حالت عادی برگردد و نوعی تعامل بین طرفین ایجاد شود.
او افزود: البته نباید نادیده گرفت که بانک مرکزی هم به‌عنوان یک بازارگردان نقش خوبی ایفا می‌کند و این نزول قیمت دلار می‌تواند واکنشی به رفتار‌های درست بانک مرکزی در دوره جدید که به نوعی هیجانات بازار را از طریق عرضه و تقاضا کنترل می‌کند، باشد.

میرمعینی همچنین به راه‌اندازی بازار متشکل ارزی اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی کفه عرضه در بازار ارز سنگین‌تر شود و منابع ارزی که تا امروز با موانعی برای عرضه در بازار مواجه بودند به بازار تزریق شود.

ادامه بازی دلار
آرش یزدانی، کارشناس بازار سرمایه هم در این‌باره در کانال تلگرامی‌اش نوشت: قیمت دلار سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شود در حال نزول و نزدیک شدن به محدوده 12هزارو 600 تومان است؛ البته احتمالا این دوره نزول یا اصلاح تا مرداد‌ماه ادامه خواهد یافت، اما بعد از آن احتمالا افت کمتری در قیمت دلار داشته باشیم. به گفته او با توجه به‌شدت افت قیمت دلار این امکان وجود دارد که پس از یک رشد موقت کوتاه‌مدت قیمت تا سطح 11هزارو 800تومان در یک دوره زمانی دو ماهه کاهش یابد.

 تأثیر سفرهای سیاسی بر بازار
در این میان معاون کسب و کار اتاق تهران هم با اشاره به تأثیر مثبت رفت‌وآمدهای سیاسی اخیر بر قیمت ارز گفت: بخش عمده‌ای از افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته به‌دلیل معادلات اقتصادی نبود. هومن حاجی‌پور درباره تأثیر تحولات سیاسی اخیر ازجمله سفر روز چهارشنبه «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن و همچنین سفر روز گذشته «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان به تهران بر کاهش نرخ ارز در بازار گفت: امیدواریم رفت‌وآمدهای سیاسی خبرهای خوبی را برای کشور به ارمغان بیاورد و نشانه پویایی در فضای سیاسی و گفتمان بین‌المللی باشد. او ادامه داد: نرخ ارز براساس معادلات اقتصادی، عدد موجود نیست و این نرخ بیشتر از تحولات سیاسی شکل گرفته و به آن دامن زده شده است.حاجی‌پور تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد آنچه می‌تواند بار موجود بر نرخ ارز را برداشته و آن را به حالت مطلوب و واقعی برساند، تداوم مسیر گفتمان سیاسی در فضای بین‌المللی و افزایش رفت‌وآمدهاست.

اثر بازار متشکل ارزی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر همه حواله‌های ارزی وارد بازار متشکل ارزی شود، می‌توان با یک نرخ واحد تصمیم‌گیری کرد و این نرخ واحد باعث کاهش تقاضا و افزایش عرضه شده که آن نیز طبیعتا کاهش نرخ ارز را در پی خواهد داشت. محمدرضا پورابراهیمی افزود: یکی از پیش‌بینی‌های ما این است که با تاسیس بازار متشکل ارزی، بازارهای جانبی مانند نرخ سامانه نیما حذف شوند اما بانک مرکزی می‌گوید فقط معاملات اسکناس در این بازار صورت خواهد گرفت که در این صورت تأثیری در نرخ ارز نخواهد گذاشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید