• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 13 اسفند 1397
کد مطلب : 49665
+
-

دقیقه‌ها حرف می‌زنند

درباره دقایق مهمی که سوژه تشویق‌های فوتبالی شده‌اند

تیتر یک
دقیقه‌ها حرف می‌زنند

 تا امروز روش‌های زیادی برای کمک به روند قانونی ورود بانوان به استادیوم‌های ایران درنظر گرفته شده است. ملموس‌ترین تحرک در بین هواداران تیم‌های مختلف لیگ برتری در این ماجرا اما به طرفداران تراکتورسازی اختصاص دارد. آنها که پیش از این شعارها و شعرهای جالبی برای حمایت از ورود بانوان به ورزشگاه‌ها سر می‌دادند، حالا در دقیقه 25هر مسابقه به‌طور مشخص درباره حضور خانم‌ها در مسابقه‌های فوتبال به‌عنوان تماشاگر شعار می‌دهند. این نوع خاص از تشویق نشان می‌دهد که بردن بازی‌ها و بالاتر رفتن تراکتور در جدول، تنها دغدغه دوستداران این باشگاه به شمار نمی‌رود. بخشی از این شعار به این جملات گره خورده است: «دختران‌مان مانند ستاره‌‌اند و استادیوم‌ها انتظار آنان را می‌کشند». شاید خیلی زود این تشویق در سایر استادیوم‌های ایرانی نیز به گوش برسد. پیش از این در فوتبال ایران و اروپا،دقایق خاصی برای تشویق چهره‌ها و تبلیغ باورهای مختلف در نظر گرفته شده است؛ دقایقی که به‌جای تماشاگران،با اهالی فوتبال حرف می‌زنند.
   24ابدی 
از نخستین بازی پرسپولیس در دوران بعد از درگذشت هادی تا امروز، همه دقایق 24دیدارهای این تیم شبیه به هم سپری شده‌اند. مهم نیست پرسپولیس در کدام شهر و کدام ورزشگاه بازی داشته باشد، هواداران این تیم در دقیقه 24بلند می‌شوند و یکصدا به تشویق کاپیتان ابدی‌شان می‌پردازند. یکی از زیباترین صحنه‌های تاریخ لیگ برتر ایران، در نخستین داربی بعد از نوروزی رقم خورد؛ جایی که تماشاگران پرسپولیس و استقلال با اتحادی مثال‌زدنی نام هادی را به زبان آوردند و داور مسابقه تصمیم گرفت تا پایان این شعارها،جریان بازی را متوقف کند و همه حواس‌ها را به سکوها بدوزد. پرسپولیسی‌ها شعارهای خاص خودشان را هم برای هادی دارند. از «نوروزی، روحت شاد» تا «هادی کجایی، بیا ببین پرسپولیست شد آسیایی».
  22؛ به نام پدر
منصورخان پورحیدری تا آخرین روزهای زندگی‌اش همراه استقلال بود و هیچ‌وقت این تیم را به حال خودش رها نکرد. حتی بیماری نیز موجب نشد او از تیم محبوب‌اش فاصله بگیرد. پدر استقلال حتی با عصا نیز روی نیمکت این تیم حاضر می‌شد و برای موفقیت پسران‌ آبی‌پوش‌اش از همه‌‌چیز مایه می‌گذاشت. پس از درگذشت او، آبی‌ها به یاد حضور 22ساله‌اش در باشگاه استقلال، دقیقه 22هر بازی را به یاد منصورخان می‌شناسند؛ مردی که خالق ستاره‌های افتخارآمیز آسیایی باشگاه بود.
  21؛ حمایت از وریا 
انتقادهای تند و تیز وریا غفوری، موجب احضار این ستاره به وزارت ورزش شد. هواداران فوتبال ایران اما به سرعت حمایت‌ جدی‌شان را از ستاره صریح استقلال نشان دادند. آبی‌ها در دقیقه 21دیدار خانگی با پارس‌جنوبی، به‌شدت از مرد شماره 21تیم‌شان حمایت کردند و این تشویق در دیدار خانگی هفته بعد با ذوب آهن نیز تکرار شد. جالب اینجاست که شعار آبی‌ها برای غفوری خیلی زود سر از سالن‌های والیبال شهرهای مختلف ایران نیز درآورد. «وریای باغیرت، حرف تو حرف ملت» مهم‌ترین شعاری بود که برای وریا غفوری سر داده شد.
  8؛ فقط برای جادوگر
هواداران پرسپولیس در چند مقطع مختلف برای تشویق علی کریمی با هم هماهنگ شده‌اند. تشویق 8 فراموش‌نشدنی قرمزها در دقیقه 8، چندبار در جریان دیدارهای پرسپولیس رخ داده است. آخرین بار در مسابقه آسیایی فصل گذشته با نسف‌قارشی بود که تماشاگران حاضر روی سکوهای سرخ در اوج دعواهای کریمی با فدراسیون و کارلوس کی‌روش، به حمایت از جادوگر پرداختند و در هشتمین دقیقه از مسابقه او را تشویق کردند. هر چند که بوقچی‌های حاضر در ورزشگاه تصمیم داشتند در مقابل این حرکت هماهنگ بایستند.
  17؛ زنده‌باد کاتالونیا
تشویق دقیقه 17، یکی از سنت‌های همیشگی هواداران بارسا در ورزشگاه نیوکمپ به شمار می‌رود؛ سنتی که به‌ویژه در ال‌کلاسیکو به شکل کاملا جدی‌تری دنبال می‌شود. کاتالونیا در سال 1714بعد از واگذار کردن جنگ، بخشی از کشور اسپانیا شد. این ایالت اما همیشه جدایی‌طلب باقی ماند و حتی در چند مقطع مختلف، رفراندوم‌هایی برای جدا شدن از اسپانیا برگزار کرد. در یکی از سیاسی‌ترین ورزشگاه‌های تمام دنیا، تماشاگرها از دقیقه 17:14به‌عنوان نمادی برای استقلال کاتالونیا استفاده می‌کنند و در این دقیقه، فریادهایی برای رهایی از چنگ مادرید سر می‌دهند.
  7؛ روح خوانیتو 
هواداران رئال در سانتیاگو برنابئو علاقه زیادی به دقیقه 7هر بازی دارند و این موضوع ارتباطی با کریستیانو رونالدو پیدا نمی‌کند. تشویق آنها در این دقیقه از هر بازی، به یاد چهره محبوب و تاریخی باشگاه خوان گومز یا همان «خوانیتو» صورت می‌گیرد. او یکی از تأثیرگذارترین و الهام‌بخش‌ترین چهره‌های تاریخ کهکشانی‌ها محسوب می‌شود. خوانیتو در 37سالگی در جریان یک حادثه رانندگی، جانش را از دست داد.
  21؛ دن خارکه فراموش نمی‌شود 
در 9سال گذشته، هواداران اسپانیول هیچ‌وقت دست از تشویق ستاره سابق تیم‌شان در دقیقه 21برنداشته‌اند. دن خارکه که زمانی پیراهن شماره 21این باشگاه را بر تن می‌کرد، در سال2010 به شکل ناگهانی درگذشت. آندرس اینیستا پس از به ثمر رساندن گل قهرمانی اسپانیا در جام‌جهانی 2010، این گل تاریخی را با نوشته‌های روی پیراهنش برای خارکه جشن گرفت. اسپانیولی‌ها هنوز هم این بازیکن را از یاد نبرده‌اند و تشویق او را در ورزشگاه خانگی‌شان فراموش نکرده‌اند.
  19؛ مبارزه کن استن
خبر ابتلای کاپیتان و اسطوره باشگاه استون ویلا استیلین پتروف، برای هواداران این تیم باورنکردنی بود. آنها یکی از محبوب‌ترین مهره‌های تیم‌شان را در معرض یک خطر بزرگ دیدند. پتروف که در میانه میدان برای ویلا می‌درخشید، ناگهان با سرطان مواجه شد و چاره‌ای به جز رهاکردن فوتبال نداشت. طرفداران باشگاه اما برای روحیه دادن به او، بنرهایی را به استادیوم بردند و در دقیقه 19همه دیدارهای خانگی، مرد شماره 19تیم‌شان را تشویق کردند. پتروف به کمک همین روحیه، سرطان را شکست داد. او حالا به‌عنوان مربی در استون‌ویلا فعالیت می‌کند.
  13؛ جای خالی داویده
مرگ ناگهانی کاپیتان فیورنتینا در خواب، بدون تردید تلخ‌ترین ماجرای این فصل فوتبال ایتالیا بوده است. داویده آستوری یکی از مهره‌های کاریزماتیک دنیای فوتبال بود و یکی از مدافعان جذاب سری آ به شمار می‌رفت. پس از درگذشت او بازی‌های سری آ به‌مدت یک هفته تعطیل شد. باشگاه فیورنتینا نیز پیراهن شماره 13را برای همیشه بازنشسته کرد و هواداران این باشگاه به یاد داویده، دقیقه 13را برای دست زدن و تشویق نام او انتخاب کردند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید