• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 10 دی 1397
کد مطلب : 42924
+
-

دفترچه بیمه؛ برگ جریمه بیماران

تیتری که داد سازمان تامین‌اجتماعی را درآورد

زهرا رستگارمقدم

«دیگر کمتر دردی با دفترچه بیمه درمان می‌شود. این دفترچه‌ها خاصیت خود را از دست داده‌اند. به تعبیری دفترچه‌های بیمه روی دست بیماران مانده.» شهریورماه سال68 است و گزارش روزنامه کیهان درباره دفترچه بیمه، با این جملات آغاز می‌شود. از همان سال‌ها هم بی‌توجهی به دفترچه بیمه و حرف اول زدن پول نقد مورد انتقاد مردم بود.

 در این گزارش آمده از بیمارانی که با دفترچه بیمه برای نوبت گرفتن به بیمارستان می‌روند، به‌عنوان پیش‌پرداخت، پول نقد گرفته می‌شود. درحالی‌که دفترچه بیمه نمی‌تواند چنین امکانی را فراهم کند. در این گزارش، خبرنگار به‌سراغ چند بیمار، پرستار و پزشک رفته تا معضلات همه این افراد را با چنین دفترچه‌ای یکجا ببیند. بعضی از مردم معتقدند مشکلات بیماران بیمه‌شده، در بیمارستان‌ها بیشتر از بیماران بیمه‌نشده است؛ زیرا به اعتقاد آنها بیمه‌نشده‌ها هر‌ماه بخشی از حقوق‌شان را بابت درمان نمی‌پردازند.

 پرستاری در این گزارش مطرح کرده که قیمت‌ها بالاتر خواهد رفت و پزشکان نیز در این‌باره گلایه کرده‌اند. بیمارانی که از روی نوع‌دوستی ویزیت شده‌اند، وقتی پزشک به بیمه مراجعه می‌کند برای دریافت حق بیمه  سین‌جین‌های زیادی باید پس‌بدهد. اما 2روز از انتشار این گزارش نگذشته بود که سازمان تامین‌اجتماعی به این گزارش کیهان پاسخ داد. در این جوابیه آمده بود: «سازمان تامین‌اجتماعی نسبت به بیمه‌شدگان پیش از سال 68 مسئولیتی ندارد و طبق قانون روال دیگری کرد.» در ادامه نوشته شده بود اگر به گزارش منتشر شده‌تان معتقدید چرا آمار صدور دفترچه تامین درمانی سازمان ماهانه بیش از 210هزار جلد است. عصبانیت سازمان تامین اجتماعی از این گزارش باعث شده بود آماری منتشر کند؛ مثلا در همین نامه آمده که در 10سال گذشته ویزیت پزشک عمومی از 250ریال به 500ریال و پزشک متخصص از 500ریال به 800ریال و یکهزار ریال افزایش داشته و استناد به حرف یک پرستار را ضعف گزارشگر این روزنامه دانسته بود. بعد در دفاع از روند سازمان آمده بود که پیش از این تاریخ، فقط 150قلم دارو از 4هزار داروی موجود مخصوص بیمه‌شدگان بود، درحالی‌که حالا این رقم افزایش یافته و سپس فهرستی از بیمارستان‌های آن سال‌ها آورده و نسبت به موفقیت یکی از آنها، یعنی بیمارستان لبافی‌نژاد، در سال 67آماری ارائه کرده است.

بنابراین آمار 5هزار و 975نفر در این بیمارستان بستری شده‌اند که 2هزار و 115عمل چشم و یک‌هزار و 650عمل اورولژی که تعدادی پیوند کلیه بوده و 127هزار و 678مراجعه سرپایی انجام شده که اگر این رقم را به کارکرد این بیمارستان اضافه کنید محصول بیمارستان دولتی و بیمه‌ای برایتان روشن می‌شود. بعد در ادامه آمده است؛ آمار ثبت شده در اسناد پزشکی تهران که فقط یکی از 24استان کشور است نشان می‌دهد که در سال67 مبلغ 15میلیارد و 500میلیون ریال از محل نُه بیست‌و‌هفتم درمان به اسناد پزشکی استان تهران ارسال شده و در سال68 مبلغ 400میلیون تومان علی‌الحساب و به شکل تنخواه گردان از طریق سازمان تامین‌اجتماعی در اختیار این مرکز قرار گرفته.

جالب آنکه پس از سال‌ها هنوز بحث بیمه‌شدگان و دارندگان دفترچه بیمه همان بحث‌های قدیم است. با این تفاوت که گزارش‌های منتشر شده دیگر نه داد کسی را در‌می‌آورد و نه سازمانی را وادار به پاسخگویی و انتشار آمار عملکرد می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید