• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 13 آذر 1397
کد مطلب : 39693
+
-

ماراتن برنامه‌نویسی با داده‌های شهرداری

برای نخستین بار شهرداری تهران ۱۸ API داده‌های شهری را در قالب ماراتن 3روزه برنامه‌نویسی در اختیار استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌دهد

ماراتن برنامه‌نویسی با داده‌های شهرداری


قرار است در روزهای پایانی همین هفته نخستین چالش نوآوری تهران هوشمند برگزار شود که می‌تواند قدم بزرگ شهرداری تهران برای کمک به استارتاپ‌های حوزه شهری به‌حساب ‌آید.

برای نخستین بار قرار است پلتفرم دیتا و API شهرداری تهران برای استفاده از استارتاپ‌های شهری در جریان همایش تهران هوشمند رونمایی شود. در نخستین قدم از فردا سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران ماراتن خلاقیت و برنامه‌نویسی یا هکاتون را البته با استفاده از دروازه‌های برنامه‌ نویسی یا همان API‌های شهرداری تهران برگزار می‌کند که مورد استقبال مقام‌های دولتی و فعالان استارتاپی قرار گرفته است.

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات با تبریک به شهرداری تهران برای این اقدام در توییتر خود نوشت: امیدواریم ارائه سرویس به‌صورت API به استارتاپ‌ها،  تبدیل به رویه‌ای فراگیر شود و سامانه http://data.gov.ir در آینده بانکی از چنین دسترسی‌هایی باشد. رضا باقری‌اصلی، معاون سابق دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات هم با استقبال از این ماجرا گفته است: ما به تهران شفاف نیاز داریم. به جز شفافیت مالی، شفافیت هوا هم با تهران هوشمند ممکن می‌شود. عطا خلیقی از فعالان استارتاپی و ‌بنیانگذار پرشین‌بلاگ هم در این رابطه می‌گوید: شهرداری چند سرویس آزمایشی به‌صورت API ارائه داده است که فرصت مناسبی برای شروع به‌حساب می‌آید.


این، شروع کار است
علی یقطین، سرپرست مرکز تهران هوشمند در این رابطه به همشهری می‌گوید: زیست‌بوم نوآوری شهری یک بحث بسیار مهم است که در شهرهای پیشرفته دنیا در حال اتفاق افتادن است. از آنجا که شهرداری تهران به‌عنوان پیشتاز و پیشانی ارائه سرویس به شهروندان شناخته می‌شود سرویس‌هایی که داخل شهر داده می‌شود باید براساس نیازهای جدید و آتی شهروندان باشد. به گفته او،  به همین‌خاطر در همین مدت کوتاهی که دبیرخانه تهران هوشمند شکل گرفته به‌صورت جدی در بحث زیرساخت‌های نوآوری شهر تهران کار شده است. به گفته سرپرست مرکز تهران هوشمند، قرار است به‌زودی در قالب یک سند نوآوری با کمک بازیگران اصلی حوزه نوآوری نحوه تعامل شهرداری تهران و بحث اینکه چه آورده‌هایی در اختیار شرکت‌های استارتاپی یا دانش بنیان قرار بگیرد تعیین تکلیف شود.


اتفاقی برای نخستین بار
در برنامه هکاتون یا ماراتن برنامه‌نویسی که از چهارشنبه تا جمعه برگزار می‌شود برای نخستین بار داده‌هایی که در اختیار شهرداری تهران است و می‌تواند به‌عنوان یک آورده و زیرساخت جدی برای توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی مختلف به‌کار گرفته شود در قالب ۱۸  API به‌صورت رایگان در اختیار برنامه‌نویس‌ها قرار می‌گیرد. API‌ها در واقع درگاه‌هایی هستند که داده براساس آن می‌تواند در اختیار کسب و کارها و استارتاپ‌ها قرار بگیرد. به گفته یقطین، پلتفرم این دسترسی هم در همایش تهران هوشمند که هفته آینده برگزار می‌شود رونمایی خواهد شد. طی 3 روز برنامه‌نویس‌ها می‌توانند از این API‌ها به‌عنوان منبع دیتا برای طراحی سامانه، اپ یا نرم‌افزار یک کسب و کار استفاده کنند و در پایان برترین طرح‌ها انتخاب می‌شود. این اقدام در واقع ورود جدی شهرداری تهران به حوزه استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌هاست. در واقع شهرداری تهران بستر لازم و دیتاهای مورد نیاز را برای استفاده استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برای نوآوری‌های شهری فراهم می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید