• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 23 مهر 1397
کد مطلب : 34145
+
-

حاشیه‌های پنج شورا

در دوره جدید فعالیت‌ شوراهای شهر، چند مرکز استان بدون شهردار اداره می‌شوند. بوشهر، کرج، رشت، کرمانشاه و یزد 5 مرکز استانی هستند که روند انتخاب شهردارشان با حاشیه همراه شده است. به گزارش همشهری، از میان این 5 شهر، بوشهر با تایید شهردار از سوی وزارت کشور، پای خود را از حاشیه‌ها بیرون کشید، اما تکلیف 4 شهر دیگر هنوز روشن نیست. حاشیه‌های یزد اما در روزهای اخیر و با استعفای مهدی جمالی‌نژاد، شهردار پیشین یزد، که در حال حاضر به عنوان معاون عمرانی وزیر کشور فعالیت می‌کند، با سردرگمی شورایی‌ها برای معرفی گزینه جدید آغاز شده است. سید محمدرضا سیدحسینی به عنوان گزینه جدید شهرداری از سوی شورا اعلام شده بود که در حین معرفی به عنوان شهردار حکم معاونت وزیر راه‌ و ‌شهرسازی را گرفت.

پرونده شورای کرمانشاه روی میز شورای حل اختلاف
تیر ماه بود که کرمانشاه با استعفای آرش رضایی بدون شهردار ماند و اداره آن موقتا به سرپرست واگذار شد. با وجود گذشت مهلت قانونی اما شورای شهر نتوانست شهردار جدید را معرفی کند و با غیبت‌های مکرر برخی از اعضا روند این انتخاب به حاشیه کشیده شد. حالا با توجه به این تعلل، پرونده شورای شهری‌ها به هیات رسیدگی به حل اختلاف‌های شوراهای استان رفته است.
فرماندار کرمانشاه در این باره به همشهری می‌گوید: طبق قانون شورای شهر و روستا،‌ قانون‌گذار می‌گوید پس از برکناری یا استعفای شهردار و تصویب این موضوع در شورای شهر، انتخاب شهردار جدید نباید بیش از 3 ماه طول بکشد و طی این مدت هم برخی از کارکنان رسمی باید به عنوان سرپرست شورا انتخاب شوند. فضل‌الله رنجبر می‌افزاید: با وجود تاکید‌های فراوان و حتی تشکیل جلسه در حضور استاندار، برگزاری 2 جلسه با حضور معاون استاندار و مکاتبه‌های زیاد مسئولان، شورای شهر در موعد قانونی شهردار را انتخاب نکرد. به همین دلیل پرونده تخلف شورا به هیات رسیدگی به حل اختلاف‌های شوراهای استان ارجاع شده است. وی اظهار می‌کند: احتمالا در هفته جاری یا هفته آینده جلسه برای رسیدگی به این موضوع تشکیل می‌شود. منتظر برگزاری این جلسه و صدور رای هستیم که برای ما لازم‌الاجراست.

انتخاب شهردار رشت تا چند روز آینده 
گویا حاشیه‌های شوراهای شهر تمامی ندارد. رشت هم از 10 ماه پیش با استعفای مسعود نصرتی بدون سکان‌دار مانده و حاشیه‌های شورایی‌ها اجازه انتخاب شهردار جدید برای این شهر را نداده است. حالا بر اساس اعلام سخنگوی شورای اسلامی رشت، اعضا در حال بررسی 6 گزینه برای تصدی شهرداری هستند.
فاطمه شیرزاد در این باره به همشهری می‌گوید: فرایند انتخاب شهردار در حال انجام است و اعضای شورای شهر در حال بررسی 6 فردی هستند که طرح‌ها و برنامه‌های خود را در صحن علنی شورا ارائه کرده‌اند. وی با بیان این‌که تخصص، تجربه، مدیریت اجرایی، اخلاق‌مداری و پاک‌دستی ویژگی‌های مورد توجه اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار جدید است، می‌افزاید: در روزهای آینده با اعلام رئیس شورای شهر جلسه نهایی برای انتخاب گزینه شهرداری برگزار خواهد شد.  شیرزاد هم‌چنین با اشاره به حاشیه‌های پیش‌آمده درباره روند انتخاب شهردار در شورا تصریح می‌کند: در چند روز گذشته افرادی در صدد بودند با فرافکنی موضوع انتخاب شهردار را به حاشیه ببرند،‌ اما اعضای شورای شهر به این موضوع بی‌توجه هستند. انتشار چنین مطالبی کمکی به انتخاب شهردار نمی‌کند، زیرا انتخاب شهردار باید در فضایی آرام انجام شود و اگر هم حساسیتی وجود دارد به خاطر اهمیت مرکز استان و انتخاب شهردار برای دوره 3 ساله باقی مانده است.

پرونده بوشهر بعد از 9 ماه بسته شد
بوشهر هم از مراکز استان‌هایی است که مدت زیادی بدون شهردار ماند. شورای بوشهر شهریور سال گذشته، غلامعلی میگلی‌نژاد را به عنوان شهردار برگزیده بود. میگلی‌نژاد از آبان به دلیل استفساریه جدید مجلس، درباره منع به‌کارگیری بازنشستگان، از این سمت کنار رفت. از آن زمان بوشهر با حضور سرپرست اداره می‌شد. البته در ماه‌های گذشته چند بار گزینه مورد نظر خود را برای سمت شهردار به وزارت کشور معرفی کرده بودند. اسفند سال گذشته و خرداد امسال به ترتیب نبی‌الله دهقانی و یونس خسروانی به عنوان دومین و سومین شهردار منتخب شورای کنونی معرفی شدند، اما هیچ‌کدام نتوانستند حکم خود را از وزیر کشور دریافت کنند. حالا و بعد از حدود یک سال بالاخره وزارت کشور شهردار انتخابی شورای بوشهر را تایید کرد. سید نورالدین امیری که ۶ رای موافق از عضو شورا به دست آورده بود، از 21 مهر امسال با حکم وزارت کشور بر سکان شهرداری نشست. سید نورالدین امیری با مدرک کارشناسی‌ارشد شهرسازی، دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری پیش از این شهردار خورموج (از سال 79 تا 81)، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید عالیشهر (از 83 تا 85)، مدیر خدمات شهری پارس 2 در کنگان (از 85 تا 88) و مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان (از 93 تا 95) بوده است.

گزینه جدید برای شهرداری کرج 
دودستگی شورای شهر کرج موضوع انتخاب این شهردار را به یکی از جنجالی‌ترین اخبار رسانه‌ای استان البرز تبدیل کرد. غیبت‌های مکرر برخی از اعضا حتی برای انتخاب هیات رئیسه جدید هم موجب شد جلسه‌های شورا بارها منحل شود و برای انتخاب هیات رئیسه یا معرفی گزینه‌هایی برای شهرداری وجاهت قانونی نداشته باشد. این حاشیه‌ها در شرایطی مطرح شد که استعفای شهردار قبلی هم در نگاه مردم نتیجه کارشکنی‌های شورا و اختلاف‌های درونی اعضاست. البته با همه این مشکلات، شورا بعد از استعفای اصغر نصیری از ابتدای امسال 3 گزینه یعنی محمدرضا احمدی‌نژاد، مجید غلام سریزدی و سیروس شفقی را برای تصدی شهرداری انتخاب کرد؛ گزینه‌هایی که همگی از سوی وزارت کشور رد شد.
بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان آخرین جلسه شورای شهر کرج با موفقیت برگزار شد و اعضا توانستند گزینه جدید خود را برای تصدی شهرداری به وزارت کشور معرفی کنند. عباس زارع،‌ رئیس شورای شهر کرج، در این باره به همشهری می‌گوید: جلسه شورای شهر کرج روز چهارشنبه فقط با هدف انتخاب شهردار برگزار و در نهایت با رای موافق همه اعضا علی اصغر کمالی‌زاده به عنوان شهردار جدید این کلان‌شهر انتخاب شد. حال باید منتظر ماند و دید وزارت کشور چهارمین گزینه انتخابی شورای شهر کرج را تایید می‌کند؟
 

این خبر را به اشتراک بگذارید