• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 28 مرداد 1397
کد مطلب : 27449
+
-

پروفسور، درگیر با عدد صفر

پروفسور، درگیر با عدد صفر

برای دومین‌بار از زمان پیوستن برانکو ایوانکوویچ به پرسپولیس، این تیم در دو مسابقه متوالی لیگ برتر، دو تساوی بدون گل را تجربه کرده است. برای مدت‌ها «قدرت گلزنی» مهم‌ترین شاخصه تیم برانکو به شمار می‌رفت اما به‌نظر می‌رسد حداقل تا قبل از اضافه‌شدن خریدهای جدید به باشگاه در نیم‌فصل دوم، سرخپوشان در فاز هجومی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم خواهند کرد. حتی در جریان دو قهرمانی مقتدرانه در لیگ‌های برتر هفدهم و شانزدهم، پرسپولیس در مقاطعی با افت و تنزل روبه‌رو می‌شد اما این‌بار مشکلات سرخپوشان کمی‌ عمیق‌تر به‌نظر می‌رسند. شاید تغییر سیستم، کم کردن هافبک‌های دفاعی و بازی دادن همزمان به علیپور و منشا- درست شبیه آنچه در مسابقه با فولاد اتفاق افتاد- بتواند این تیم را احیا کند و ظاهر جذاب و تماشایی گذشته را به پرسپولیس برگرداند. ظاهر تیمی که به‌ندرت، به تساوی صفر- صفر در مقابل هر حریفی رضایت می‌داد. 
   اولین بازی بدون گل 
برانکو ایوانکوویچ از هفته بیست و پنجم لیگ برتر چهاردهم، سرمربی سرخپوشان شد. او تا پایان فصل در 6 مسابقه لیگ برتری، یک مسابقه در جام حذفی و 5 نبرد در لیگ قهرمانان آسیا مرد اول نیمکت پرسپولیس به‌شمار می‌رفت. در این 12 مسابقه، پرسپولیسی‌ها تنها یک بازی را بدون گل زده به پایان رساندند. تیمی که در جدال رفت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا الهلال را با یک گل دیرهنگام شکست داده بود، در بازی برگشت در مقابل این تیم با نتیجه سه بر صفر شکست خورد. این اولین مسابقه‌ای بود که پرسپولیس برانکو موفق به گلزنی در آن نشد. 
   رکورد حیرت‌آور
پرسپولیس با سرمربی کرواتش، به یک رکورد باورنکردنی به لحاظ گلزنی در فوتبال ایران دست پیدا کرد. این تیم علاوه بر6 هفته پایانی لیگ چهاردهم، تا قبل از هفته بیست و هشتم لیگ برتر پانزدهم، در همه دیدارها موفق به باز کردن دروازه رقبا شد. در واقع پرسپولیسی‌ها در «33 بازی» پشت سر هم در لیگ برتر با برانکو ایوانکوویچ، همواره به گل رسیدند. قرمزها در جدال هفته بیست و هشتم با نفت تهران، با نتیجه دور از انتظار دو بر صفر مغلوب علیمنصور و تیمش شد و بالاخره بعد از ماه‌ها نتوانست در یک بازی توپ را از خط دروازه تیم حریف عبور دهد.
   یک فصل و فقط دو بازی بدون گل
در لیگ برتر پانزدهم، فقط نفت تهران بود که موفق شد دروازه‌اش را در مواجهه با سرخپوشان پایتخت بسته نگه دارد. در جام حذفی همان فصل، تیم برانکو در یک بازی عجیب موفق به باز کردن دروازه ذوب‌آهن نیز نشد و در حالی که از دقایق ابتدایی با اخراج دروازه‌بانش 10 نفره بود، به‌سختی نتیجه را به تیم یحیی واگذار کرد. در واقع در همه دیدارهای لیگ و حذفی آن فصل، پرسپولیس فقط دو دیدار را بدون گل زده به پایان برد. همان تیم حالا در 4 هفته ابتدایی لیگ هجدهم، دو تساوی بدون گل را پشت سر گذاشته است. اتفاقی که نشان می‌دهد این پرسپولیس، تفاوت‌های زیادی با فصل‌های گذشته‌اش دارد. 
   گل‌نزدن، تابویی که دیگر تابو نیست 
پرسپولیس لیگ پانزدهم، قهرمانی را به استقلال‌خوزستان واگذار کرد اما هنوز هم در ذهن هواداران باشگاه، آن تیم نزدیک‌ترین حالت به یک تیم «ایده‌آل» به‌شمار می‌رفت. در لیگ برتر شانزدهم، گل‌نزدن دیگر یک اتفاق عجیب و غافلگیرکننده برای پرسپولیسی‌ها محسوب نمی‌شد. آنها در هفته‌های پنجم و ششم، دو تساوی بدون گل را با تراکتورسازی و استقلال تجربه کردند. قرمزها در هفته یازدهم نیز مقابل پیکان به همین نتیجه رسیدند. در ادامه فصل نیز، سه شکست با نتایج مشابه یک بر صفر در مقابل ذوب‌آهن، نفت تهران و سیاه‌جامگان برای تیم پروفسور اتفاق افتاد تا تیمی که پیش از این در مجموع فقط 3 بازی بدون گل زیر نظر مرد کروات داشت‌، به یک‌باره در یک فصل از لیگ برتر 6 بازی را بدون گل زده به پایان برد. با سه تساوی بدون گل در آسیا، تعداد بازی‌های فاقد گل سرخپوشان در لیگ شانزدهم به عدد 9 رسید.
   پیشرفت نیمه‌کاره
در شروع فصل گذشته به‌نظر می‌رسید اوضاع خط حمله پرسپولیس سروسامان گرفته است. این تیم در هر 5 بازی ابتدایی لیگ توپ را از خط دروازه تیم‌های روبه‌رو عبور داد اما در هفته ششم ناکام ماند و با نتیجه یک بر صفر، مغلوب پیکان شد. تساوی بدون گل با نفت و پدیده و شکست یک بر صفر در داربی برگشت، دیگر دیدارهای بدون گل سرخپوشان در لیگ برتر هفدهم بودند. در دو بازی آسیایی با الهلال و نسف قارشی نیز، تیم پروفسور نتوانست گلی به ثمر برساند. با 6 بازی بدون گل در فصل گذشته، آمار دیدارهای بدون گل زده پرسپولیس در دوران برانکو هنوز به‌شکل قابل توجهی کم به‎نظر می‌رسد اما به‌شرط آنکه این فصل، همه محاسبات قبلی این سرمربی را به‌هم نریزد. قرمزها با پروفسور همیشه یک تیم سرگرم‌کننده بوده‌اند اما در آغاز فصل تازه به‌جز نبرد با فولاد، در دیدارهای دیگر کسل ‌کننده ظاهر شده‌اند. نیمی از دیدارهای لیگ برتری این تیم در فصل جدید با تساوی بدون گل به پایان رسیده و این اتفاق، زنگ خطر را برای برانکو و پسرها 
به‌صدا درمی‌آورد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید