• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 16 تیر 1397
کد مطلب : 22250
+
-

قزوین، چشم انتظار تاکسی‌های جدید

نوسازی تاکسی‌ها در قزوین باعث استفاده بیشتر شهروندان از وسیله نقلیه عمومی خواهد شد

گزارش
قزوین، چشم انتظار تاکسی‌های جدید

الناز فشالنجی|  قزوین-خبرنگار:

توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی یکی از اولویت‌‌‌‌‌‌‌‌های مهم مدیران شهری به شمار می‌‌‌‌‌‌‌رود. البته با توجه به شرایط موجود در کشور اجرای این طرح در شهر‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف با کندی انجام می‌‌‌‌‌‌‌شود.
متأسفانه در کشور ما فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی هنوز فراگیرنشده و گرایش شهروندان به استفاده از خودروهای شخصی بیشتر است. این موضوع سبب شده که معضلات ترافیکی زیادی در شهرها ایجاد شود. اکنون با توجه به این موضوع که استفاده از وسایل نقلیه عمومی به‌عنوان یک راهکار مناسب برای جلوگیری از مشکلات ترافیکی انتخاب شده است باید تمهیدات لازم برای ترغیب شهروندان برای استفاده از آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها ایجاد شود. 


کاهش درآمد تاکسیرانان با خودروهای فرسوده 

محمد کریمی راننده تاکسی با‌سابقه قزوینی در‌خصوص نوسازی تاکسی‌‌‌‌‌‌‌‌های فرسوده گفت: فرسودگی تاکسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها موجب می‌شود‌‌‌ درآمد حاصل از جابه‌جا کردن مسافران در طول روز صرف تعمیر خودرو شود و این موضوع ‌‌یکی از مهم‌ترین مشکلات رانندگان به شمار می‌‌‌‌‌‌‌رود.  وی ادامه داد: علاوه بر این موضوع، یکی‌ از مهم‌ترین مشکلاتی که ‌سر راه تاکسیرانان وجود دارد تمایل نداشتن شهروندان به استفاده از تاکسی‌‌‌‌‌‌‌‌های فرسوده و قدیمی برای جا‌به‌‌جایی است که موجب کاهش درآمد رانندگان می‌‌‌‌‌‌‌شود. این راننده تاکسی گفت: با پیگیری شهرداری قزوین و سازمان تاکسیرانی مقرر شد ‌‌با همکاری رانندگان تاکسی‌ به نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهرداری قزوین اقدام شود، از این رو در سال‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر با اجرای برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌های تدوین‌شده شهرداری برای نوسازی تاکسی‌‌‌‌‌‌‌‌های فرسوده شهر اقدام شده است. 

کریمی گفت: نوسازی تاکسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها موجب کسب درآمد بیشتر، تسهیل در تردد‌، جابه‌جایی بهترمسافران و استفاده بیشتر شهروندان از این وسیله نقلیه برای سفرهای درون‌شهری شده است. 
این راننده تاکسی افزود: اگرچه هنوز برخی از تاکسی‌‌‌‌‌‌‌‌های قدیمی در شهر فعالیت می‌‌‌‌‌‌‌کنند اما با نوسازی بخش عظیمی از تاکسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ بخش عمده‌ای از مشکلات شهروندان و تاکسیرانان در حوزه حمل و نقل عمومی مرتفع شده است. 


تاکسی‌‌‌‌‌‌‌‌های فرسوده امکانات مناسب ندارند 

شهروند قزوینی نیز در این باره گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل عمومی در شهر ‌‌فرسودگی ناوگان تاکسیرانی است. 
یوسف قلی‌بیگی ادامه داد: نداشتن کولر برای فصل گرما، نداشتن بخاری برای فصول سرد سال، تولید دود و آلودگی، ایجاد آلودگی صوتی و نداشتن فضای آرام و مناسب برای سفرهای درون شهری ‌‌را می‌‌‌‌‌‌‌توان از مشکلات ناشی از فرسودگی این خودرو‌‌‌‌‌‌‌‌ها دانست. 

قلی‌بیگی گفت: امیدواریم با همکاری دولت استانداری و شهرداری ناوگان شهری قزوین نیز مانند کلان‌شهر‌‌‌‌‌‌‌‌های کشور نوسازی شود تا مردم ‌‌تمایل بیشتری‌‌ به استفاده از آنها ‌نشان دهند.


نوسازی بیش از 800 دستگاه تاکسی در قزوین 

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قزوین در خصوص اهمیت نوسازی تاکسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها گفت: از سال 95 تاکنون بیش از 800 دستگاه تاکسی با هدف ارائه خدمات مناسب به شهروندان در قزوین نوسازی شده است.

اسماعیل عرشیان افزود: انعقاد قرارداد کشوری نوسازی تاکسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها در سال 94 صورت گرفت که بنا بر این قرارداد، 90 هزار خودرو‌ سمند و پژو 405 به تاکسیرانی‌‌‌‌‌‌‌‌ها تعلق گرفت و هر سازمان می‌‌‌‌‌‌‌توانست بر اساس نیاز خود خرید تاکسی‌‌‌‌‌‌‌‌های نو را در دستور کار خود قرار دهد.  این مسئول گفت: با وجود تمام موانع و مشکلات شهرداری قزوین با برنامه‌ریزی دقیق موفق شد  800 دستگاه از تاکسی‌‌‌‌‌‌‌‌های خود را نوسازی کند. عرشیان گفت: مجموع تاکسی‌‌‌‌‌‌‌‌های فرسوده در قزوین حدود 2 هزار و 100 دستگاه بود که 800 دستگاه آن نوسازی شد و در سال جاری نیز حدود 10 درصد به خودرو‌‌‌‌‌‌‌‌های فرسوده اضافه شده است. سرپرست سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین افزود: در قزوین حدود‌‌ هزار و 400 خودرو فرسوده شامل پژو 405، روآ، آر دی و سمند وجود دارد که باید برای نوسازی آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز برنامه‌ریزی شود. 
وی تاکید کرد: یکی از دلایل توقف طرح تحویل خودرو  ثبات نداشتن قیمت آن است. در این صورت شرایط خرید خودرو برای تاکسیرانان دشوار می‌‌‌‌‌‌‌شود از این رو شهرداری قزوین در صدد ایجاد و ارائه بسته حمایتی به آنان است.  عرشیان گفت: اگرچه خرید و نوسازی تاکسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها ‌جز خودروهای آریو پیش از این برعهده رانندگان تاکسی بود، اما سازمان همواره پشتیبان و حامی رانندگان است‌ تا بتوانند با نوسازی خودرو‌‌‌‌‌‌‌‌های خود ‌به ارائه خدمات مطلوب به شهروندان اقدام کنند. 

 این مسئول افزود: از مهم‌ترین دستاورد‌های تعویض خودرو‌‌‌‌‌‌‌‌های فرسوده با خودروهای نو کاهش بار ترافیک، کاهش میزان آلودگی هوا و جلب رضایت مسافران است و چنانچه همه تاکسی‌‌‌‌‌‌‌‌های شهر نوسازی شود زیبایی بصری شهر نیز دوچندان می‌‌‌‌‌‌‌شود و دستیابی به اهداف مجموعه مدیریت شهری نیز تسهیل خواهد شد.


بسته‌‌‌‌‌‌‌‌های حمایتی برای نوسازی تاکسی‌‌‌‌‌‌‌‌های فرسوده 

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین گفت: در حال حاضر تعداد زیادی تاکسی فرسوده در شهر وجود دارد که با گذشت 10 سال از عمر قانونی آنها هنوز از رده خارج نشده‌اند. 
حکمت‌الله داوودی در ادامه افزود: یکی از راهکار‌‌‌‌‌‌‌‌های مناسب برای رفع معضل خودرو‌‌‌‌‌‌‌‌های فرسوده تخصیص وام به تاکسیرانان برای نوسازی خودرو‌‌‌‌‌‌‌‌هایشان است که با این بسته‌‌‌‌‌‌‌‌های حمایتی می‌‌‌‌‌‌‌توان در راستای ارائه خدمات به شهروندان نیز گام‌‌‌‌‌‌‌‌های مؤثری برداشت.  این مسئول افزود: اگرچه تاکسیرانان با مسائل و مشکلات دیگری از جمله فعالیت خودرو‌‌‌‌‌‌‌‌های شخصی برای جابه‌جایی مسافران مواجه‌اند اما مجموعه مدیریت شهری باید این معضلات را رفع کند و برای ترویج فرهنگ استفاده از وسائل نقلیه عمومی نیز تلاش کند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید