• شنبه 5 آبان 1403
  • السَّبْت 22 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 26
سه شنبه 9 آبان 1402
کد مطلب : 207617
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DR7wK
+
-

زن، غزه ، آزادی

زنان غزه با وجود توحش صهیونیست‌ها، در میدان مانده‌اند و قهرمانانه نقش‌آفرینی می‌کنند

گزارش
زن، غزه ، آزادی

رضا عمویی-روزنامه‌نگار

رژیم صهیونیستی از زمان حمله غافلگیرکننده طوفان‌الاقصی از سوی نیروهای فلسطینی حماس در حال بمباران ساعت به ساعت نوار غزه است. براساس آمار وزارت بهداشت فلسطین، بیش از 70درصد شهدای غزه زن و کودک هستند و بمباران‌ها تاکنون باعث شده که حدود 1200زن در غزه همسران خود را از دست بدهند. جنگ غیرانسانی و وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم و شهروندان عادی غزه حدود 500هزار زن و کودک را بی‌خانمان ساخته است. حدود 50هزار زن نیز در دوران بارداری به‌سرمی‌برند و حدود 5500نفر از آنان نیز در ماه‌های منتهی‌به به‌دنیا آمدن فرزندانشان هستند. با وجود این آمار شوکه‌کننده از تأثیرات ضدانسانی بمباران رژیم صهیونیستی بر زنان غزه، اما این همه داستان زنان در غزه نیست. زنان فلسطینی به‌ویژه در طول 3هفته گذشته، بر پیکر شهدای خود مصمم و با اراده ایستاده‌اند  و در مقابل دوربین‌ها، از پایداری، صبر و استقامت خود در برابر مصائب و ظلم اشغالگران می‌گویند. به بیان دیگر، بخشی از میدان‌داری جنگ امروز در غزه برعهده زنان فلسطینی است و این میدان‌داری و نقش برجسته آنان در جنگ جاری غزه را در موارد ذیل می‌توان دسته‌بندی کرد:


شهید جمیله الشنطی؛ الگوی مقاومت تا شهادت

جمیله الشنطی، زن سیاستمدار فلسطینی در  68سالگی در جریان بمباران‌‎های اخیر نوار غزه به شهادت رسید. او از اعضای دفتر سیاسی حماس بود که در پی بمباران منزلش در شهر غزه توسط اشغالگران صهیونیست در راه آرمانش جان باخت.
الشنطی (ام عبدالله) از رهبران جنبش حماس بود که پایه‌گذار حرکت زنان حماس در غزه و نخستین عضو زن در دفتر سیاسی حماس نیز به شمار می‌رفت. وی در سال2013 از دانشکده علوم خانواده دانشگاه دوبی در امارات مدرک دکتری در رشته مدیریت تربیتی دریافت کرده بود. پیش از آن در سال2006 به‌عنوان عضو مجلس قانونگذاری فلسطین از جریان «تغییر و اصلاح» وابسته به جنبش حماس رأی آورده بود. الشنطی در سال2013 به‌عنوان وزیر زن در دولت حماس که از آن زمان اداره غزه را برعهده دارد انتخاب شد. این عضو دفتر حماس در 3نوامبر سال2006 شهرت یافت چراکه راهپیمایی زنان برای شکستن محاصره یک مسجد در منطقه بیت‌حانون توسط اشغالگران را رهبری کرد. 3روز پس از این اقدام منزل وی توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفت که منجر به شهادت نهله الشنطی همسر برادرش و 2نفر دیگر در نزدیکی منزل وی گردید. وی در جریان این بمباران در منزل حضور نداشت و موفق شد از این حمله نجات پیدا کند. با این حال جنگ اخیر در غزه، جان این زن شجاع و سیاستمدار فلسطینی را نیز گرفت و نام او در میان زنان شهید فلسطینی ثبت شد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید