• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 27 آذر 1396
کد مطلب : 1400
+
-

راستی‌ آزمایی اجرای طرح تفصیلی در شورای شهر

پارلمان شهری پایتخت دیروز مصوب کرد که شهرداری تهران گزارشی از میزان تحقق طرح تفصیلی در شهر ارائه دهد

طرح تفصیلی
راستی‌ آزمایی اجرای طرح تفصیلی در شورای شهر

دیروز کلیات طرح الزام شهرداری تهران به ارائه گزارش از میزان تحقق طرح تفصیلی در جلسه علنی شورای شهر تهران به تصویب رسید. سخنگوی شورای شهر تهران در این‌باره گفت: طرح تفصیلی طرحی است که براساس معیارها و ضوابط کلی جامع شهر، نحوه استفاده از زمین‌های شهری، وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور، میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری، اولویت‌های مربوط به بهسازی و نوسازی و مواردی از این قبیل در آن تعیین می‌شود.

به گزارش همشهری، علی اعطا همچنین گفت: شواهد گوناگون و بررسی‌هایی که ما انجام داده‌ایم نشان می‌دهد از سال۱۳۹۱ تاکنون بخش قابل‌توجهی از اقدامات شهرداری تهران در حوزه شهرسازی، در مغایرت با طرح تفصیلی انجام‌شده است به‌گونه‌ای که شیرازه سازمان کلی پیش‌بینی‌شده در طرح مصوب مواردی همچون تراکم و جمعیت‌پذیری، در بعضی از مناطق 22گانه شهر تهران از هم‌پاشیده است. از نظر این عضو شورای شهر، هم‌اکنون  شرایط به‌گونه‌ای است که هرگونه تصمیم در رابطه با ضرورت تجدیدنظر در طرح تفصیلی، نیازمند داشتن تصویر روشنی نسبت به طرح مصوب (تفصیلی) است.

بنابراین طرح، شهرداری تهران مکلف است ظرف مدت ۳‌ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه، نسبت به بررسی میزان انطباق پروانه‌های صادره با طرح تفصیلی، مغایرت‌های احصا شده در انطباق پروانه‌ها به تفکیک نوع و دلیل مغایرت اعم از آرای دیوان عدالت اداری، معوق ماندن و عدم‌تحقق تکالیف طرح جامع یا تفصیلی و... گزارش ارائه کند. میزان انطباق پایان‌کارها با مفاد پروانه‌های ساختمانی صادره، گزارشی از میزان تحقق سرانه خدمات هفتگانه پیش‌بینی شده در طرح تفصیلی، گزارشی از میزان تحقق طرح‌های موضوعی و موضعی پیش‌بینی شده در طرح تفصیلی و انطباق ظرفیت جمعیت‌پذیری شکل گرفته در وضع موجود با ظرفیت جمعیت‌پذیری طرح تفصیلی 6ماهه اول سال۱۳۹۶ نیز باید در گزارش شهرداری تهران ارائه شود. این مصوبه بعد از گزارش رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی به‌دست آمد.

تکالیف متعدد طرح جامع

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهر‌سازی‌ و معماری شورای شهر تهران در گزارشی که دیروز ارائه کرد به توضیح راهبردهای طرح جامع شهر تهران پرداخت و گفت:‌ مهم‌ترین مشکل ما و اینکه می‌گوییم به اهداف طرح جامع نرسیده‌ایم این است که تکالیف طرح جامع شامل 78طرح موضوعی و 46طرح موضعی است. سالاری همچنین برخی از مهم‌ترین تکالیف محقق نشده طرح جامع را برشمرد که شامل مواردی چون تهیه، تصویب و اجرای طرح‌های توسعه فضاهای زیرسطحی شهر تهران، استقرار مدیریت یکپارچه حریم پایتخت، تدوین ضوابط ساخت‌وساز ساختمان‌های بلندمرتبه شهر تهران، شناسایی دقیق گسل‌ها و پهنه‌های خطرپذیری زلزله در شهر تهران، طرح جامع درآمدهای پایدار شهر تهران، ساماندهی استقرار مشاغل، فعالیت‌ها و انتقال مشاغل نامتجانس شهری، هویت‌بخشی به کالبد شهر با تأکید بر هویت محله‌ای بود. سالاری در مورد طرح تفصیلی گفت: طرح تفصیلی ابلاغ شد تا ضوابط و مقررات شفاف برای ساخت‌وساز شهر ایجاد و بارگذاری‌های شهر کنترل شود. همچنین فضاهای شهری ساماندهی و دستیابی توامان به حقوق عمومی و خصوصی محقق شوند. همین‌طور پاسخگویی به صاحبان اراضی برای هرگونه ساخت‌وساز مجاز صورت گیرد و از تداخل غیرضروری و نامناسب کارکردها، کاربری‌ها و فعالیت‌ها جلوگیری شود و در نهایت کیفیت زندگی شهری افزایش یابد اما متأسفانه بیشترین بخش این اهداف محقق نشده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران با اشاره به برخی از عوامل عدم‌تحقق‌پذیری طرح تفصیلی اظهار داشت: یکی از این عوامل، تأخیر در ابلاغ طرح تفصیلی نسبت به طرح جامع است که این طرح در سال86 تصویب اما در سال91 ابلاغ شد. وی ادامه داد: قبل از ابلاغ، شهرداری اعلام کرد که این طرح قرار است ابلاغ شود، مردم هم به این فکر افتادند که اگر طرح تفصیلی بیاید از تعداد طبقاتی که باید بسازند کاسته می‌شود بنابراین با سرعت اقدام به دریافت پروانه قبل از ابلاغ طرح، کردند و همین موضوع موجب شد صدور پروانه ساختمانی در شهر تهران در سال قبل از ابلاغ طرح تفصیلی با 33هزار پروانه صادره رکورد بزند.

سالاری در مورد مغایرت‌های طرح تفصیلی با طرح جامع نیز گفت: مصوبه 8بندی و تغییرات زیرپهنه‌های سکونت و افزایش جمعیت پذیری، همان مصوبه‌ای است که با حضور یک ساعته آقای احمدی‌نژاد در شورای‌عالی شهرسازی و معماری هنگامی که شهردار تهران بود باعث اضافه شدن 2.5میلیون نفر به جمعیت تهران شد. سالاری در تشریح وضعیت جمعیت و ظرفیت سکونت‌پذیری تهران نیز گفت: براساس ظرفیت سکونت‌پذیری طرح جامع، پس از تعیین حداکثر زیر بنای قابل ساخت با پایه قرار دادن اصول طرح جامع ظرفیت جمعیت‌پذیری شهر تهران 10میلیون و 570هزار نفر برآورد شد اما براساس ظرفیت سکونت‌پذیری طرح تفصیلی، پس از تعیین حداکثر زیر بنای قابل ساخت ناگهان ظرفیت سکونت‌پذیری طرح تفصیلی شهر تهران 2میلیون نفر افزایش یافت.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در مورد تأثیر تخلفات ساختمانی و آرای کمیسیون‌های ماده100 در عدم‌تحقق طرح تفصیلی اظهار داشت: حجم قابل توجه پرونده‌های ارسالی به کمیسیون‌های ماده100 و عملکرد ماده100 در سال94 نشان می‌دهد ماهانه 1000پرونده ماده صدی در شهر تهران وجود داشت اما میزان تحقق آرای صادره از تخریب و اعاده کمتر از یک‌درصد بوده است، روندها نشان می‌دهد که میزان وقوع تخلفات در کاربری‌های غیرمسکونی نسبت به کاربری‌های مسکونی رشد قابل توجهی دارد. وی با اشاره به بافت فرسوده و ناپایدار شهر تهران گفت: 5درصد مساحت شهر و 15درصد جمعیت پایتخت دربافت فرسوده قرار دارد. براساس تکالیف برنامه عملیاتی، می‌بایست سالانه 10درصد از بافت فرسوده نوسازی شود، اما راهی طولانی در پیش است. همچنین شهر تهران 14792هکتار بافت ناپایدار دارد که 2میلیون و 873 هزار و 811 نفر در آن زندگی می‌کنند. البته مصوبه اعمال یک طبقه تشویقی به بافت‌های ناپایدار شهر 650هزار نفر به جمعیت این محدوده افزود. سالاری با اشاره به مصوبه برج باغ‌ها گفت: ما و کمیسیون سلامت طی جلساتی که داشتیم ابطال مصوبه برج باغ‌ها را در دستور کار داریم و معاونت شهرسازی شهرداری تهران می‌بایست طرح جایگزین را جهت تصویب ارائه دهد.

معاون معماری و شهرسازی شورای شهر نیز دیروز در خلال ارائه گزارش کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: این موارد سرنوشت آینده شهر را تعیین کرده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چراکه با نظر اعضای شورای شهر و براساس بررسی‌های شهرداری تهران، اختلال‌هایی در اجرای طرح تفصیلی اتفاق افتاده است و نیاز به بازنگری در آن وجود دارد. مهدی حجت با اشاره به هماهنگی موجود میان کمیسیون شهرسازی و معماری و شهرداری تهران،  گفت: دیدگاه‌های طرفین در موضوعات مختلف نیز کاملا منطبق با یکدیگر است.  در واکنش به این گزارش ابتدا محمود میرلوحی درباره اینکه تهران 2هزار و 200 اثر تاریخی دارد سخن گفت و اینکه باید این فضاها را تبدیل به هسته فرهنگی و تفریحی شهر کرد. مجید فراهانی نیز بر ضرورت توجه به جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی با هدف توسعه و نوسازی شهر تهران تأکید کرد. بهاره آروین هم از لزوم تمرکز بر 3 تا 5مورد درحوزه شهرسازی سخن گفت و افزود: اگر بخواهیم به همه اشکالات در این حوزه بپردازیم شاید در این 4سال هیچ کاری نتوانیم بکنیم. احمد مسجدجامعی هم با اشاره به اینکه بیش از 4میلیون نفر در بافت‌های فرسوده و ناپایدار تهران سکونت دارند، گفت:‌نظر می‌رسد دولت این مسئله را در اولویت قرارداده و تسهیلات خوبی برای این مهم در نظر گرفته است. نظر آرش میلانی هم این بود که باید مطالعات موضوعی و موضعی را تعیین‌تکلیف کرد و در مورد نهاد متولی این موضوع سیاست مشخص داشت. الهام فخاری هم از کارکردهای مختلف فضاهای فراموش شده شهری سخن گفت و افزود: به‌طور مشخص باید پیوست‌های مرتبط با شهر دوستدار کودک، شهر دوستدار سالمند و شهر دوستدار زنان در طراحی‌های شهری برجسته دیده شود.

روزی ملی برای حمل‌ونقل

 دیروز رئیس شورای اسلامی شهر تهران به مناسبت روز حمل‌ونقل، این امر را بهانه‌ای قرار داد تا در حمایت از حمل‌ونقل عمومی در کلانشهرها از دولت تقاضای بودجه کند. به گفته محسن هاشمی،‌ بودجه دولت در سال آینده بالغ بر یک هزار و 238هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که در قانون بودجه دو بند کاهش پرداخت یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت گنجانده شده است که هر دو موضوع برای کلانشهرها مهم است که اگر سهمی به حمل‌ونقل عمومی اختصاص داده نشود به شهرها و کلانشهرها ظلم شده است. رئیس شورای شهر تهران به تبصره13 بودجه سال97 هم اشاره کرد که مربوط به افزایش نرخ حامل‌های انرژی و برابر با 174هزار میلیارد تومان است. به گفته هاشمی از این محل هیچ اعتباری برای کمک به حمل‌ونقل عمومی و یا مترو درنظر گرفته نشده است. وی افزود: خواسته اعضای شوراهای شهر سراسر کشور از دولت، نمایندگان مجلس و به‌ویژه آقای لاریجانی این است که هنگام بررسی و تصویب بودجه دولت بخشی از درآمدهای ناشی از افزایش نرخ حامل‌های انرژی به توسعه حمل‌ونقل عمومی، ایمن و عدالت‌محور ریلی در کلانشهرها اختصاص یابد.  محسن هاشمی در حاشیه جلسه دیروز شورای شهر تهران، در جمع خبرنگاران گفت: طرح جامع در شهر تهران به‌درستی اجرا نشد به همین منظور بعضی از واگذاری‌های خارج از طرح جامع و تفصیلی در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. رئیس شورای شهر تهران درمورد وضعیت سوله‌های مدیریت بحران گفت: هم‌اکنون 105سوله مدیریت بحران در شهر تهران ساخته شده و 40سوله دیگر باید در شهر ساخته شود. 

هاشمی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال آزادی قائم‌مقام شهردار سابق که به اتهام‌ فساد مالی دستگیر شده بود گفت: من هم این خبر را شنیدم و احتمال می‌دهم موثق‌باشد.

عذرخواهی شورای شهر از برخورد نامناسب مأموران شهرداری با دستفروش

شورای شهر تهران روز گذشته بابت برخورد نامناسب تعدادی از ماموران شهربان شهرداری با دستفروش چهارراه ولیعصر از شهروندان تهرانی عذر‌خواهی کرد.محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران  با اشاره به وضعیت دستفروش‌ها و برخوردی که توسط نیروهای شهرداری با یکی از دستفروش‌ها شده نیز گفت: برخورد با دستفروشان باید در قالب بهتری صورت گیرد. وی با اشاره به اینکه دستفروشی در مترو امروز به یک مشکل اساسی تبدیل شده گفت: در مورد حل مسئله دستفروشی باید روش نوینی را طراحی کنیم تا دیگر شاهد چنین مواردی در شهر نباشیم. همچنین محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه امروز روز جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری است، گفت: اخیرا فیلم منتشر شده از ضرب و جرح یک دستفروش توسط مأموران شهرداری تهران، موجب تأثر خاطر شهروندان فهیم تهرانی شده است.

بی‌تردید مسئله دستفروشی در شهر سیستم اقتصادی کشور را با اخلال مواجه می‌کند، البته با نگاه اقتصاد خرد، معیشت طیف گسترده‌ای از اقشار جامعه به این فعالیت گره خورده است. وی با اشاره به اینکه مدیریت این امر در چنین شرایطی، کاری به‌مراتب دشوار و پیچیده است، گفت: شهرداری تهران به‌عنوان مسئول نظم و ساماندهی فعالیت در فضاهای عمومی شهر، در این ساماندهی پیچیده و دشوار ذی‌مدخل است. به همین منظور شهربانان و مأموران رفع سد معبر وظیفه‌ای خطیر برعهده دارند و آینه‌ تمام‌نمای تعامل، رواداری و صبر مدیریت شهری در مواجهه با مسائل شهر هستند. این عضو شورای شهر تهران در ادامه تاکید کرد: اینجانب ضمن تشکر از زحمات تمامی شهربانان خدوم شهرداری تهران، به‌عنوان مسئول کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از عموم شهروندان تهرانی و به‌ویژه اتباع افغان به‌دلیل اتفاق ناگوار اخیر، عذرخواهی کرده و با تشکر از شهرداری تهران در برخورد شایسته با مأموران خاطی، از شهردار تهران می‌خواهم تا با برنامه‌ریزی برای آموزش روش‌های گفت‌وگوی سازنده، تعامل مؤثر و رواداری با دستفروشان، چهره‌ مهربان و صبوری از مدیریت شهری تهران را در اذهان عمومی ایجاد کرده و از تکرار حوادث این‌چنینی پیشگیری کند. 

چهارشنبه هفته قبل بود که دو نفر از ماموران شهرداری تهران با دستفروشی در چهارراه ولیعصر برخورد نامناسب داشتند. فیلم این اتفاق بلافاصله در فضای مجازی منتشر شد و واکنش افکار عمومی را برانگیخت. البته در کمتر از 3 ساعت پس از این اتفاق نیز سازمان بازرسی شهرداری تهران با احضار رئیس شرکت شهربان و حریم بان شهرداری و 2 مامور متخلف، این مساله را بررسی و دستور به تعلیق ماموران خاطی داد. همچنین پرونده این دو مامور نیز صبح روز شنبه به دادگاه تخلفات اداری ارجاع شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید