• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 19 تیر 1399
کد مطلب : 104458
+
-

نکته بازی

باز جگرمان را کباب کردید
یحیی گل‌محمدی در نقد عملکرد مدیران پرسپولیس گفته: «من و افشین پیروانی تا کی می‌توانیم به بازیکنان قرض بدهیم؟» یعنی قشنگ طوری که انگار دوستان خدایی ناکرده مشکل معیشتی دارند. این هم شد شبیه داستان قبل از عید که شجاع خلیل‌زاده از نگرانی‌اش در مورد عقب افتادن اجاره خانه امید عالیشاه حرف زد و جگر مردم را کباب کرد. آقا نکنید از این کارها؛ بگذارید ما مردم در حال خوش خودمان باشیم، با درد دل‌هایتان این حجم عظیم از خوشی را از ما نگیرید. گذشته از این داستان‌ها، باشگاه می‌گوید (و ظاهرا درست هم می‌گوید) که بازیکنان تا همین‌جا 70درصد قراردادشان را گرفته‌اند. رقم قراردادها هم که خدا را شکر پایین نبوده. ممکن است جوانان گمنام تیم مشکلاتی داشته باشند که این هم مال همه مردم است. الان چه کاری از دست ما ساخته است آقا یحیی؟

اول واگذار کنید، بعد پزش را بدهید
وزیر ورزش و جوانان گفته: «واگذاری پرسپولیس و استقلال یک کار بزرگ و تاریخی است»؛ آقا این هزارمین بار است از این حرف‌ها می‌شنویم. برادر عزیز! اول زحمت بکشید 2 تیم را واقعا واگذار کنید، بعد پزش را بدهید. مگر می‌شود جلو جلو به کاری که هنوز انجام نشده افتخار کرد؟ عین این است که پدر یک خانواده قول خرید تلویزیون را بدهد و بعد هنوز نخریده، هر روز به بچه‌هایش بگوید: «می‌بینید چه تصویر خوبی دارد؟ کیفیت را حال می‌کنید؟» پرسپولیس و استقلال اول باید درآمد پایدار پیدا کنند و بعد به شکل «سود ده» به‌دست سرمایه‌گذاران برسند. آن وقت است که ما خودمان داوطلبانه از آقای سلطانی‌فر و همکارانش تشکر خواهیم کرد. نیازی هم نیست ایشان از خودشان تعریف کنند، ما خودمان این کار را به شکل شایسته انجام خواهیم داد!

مگر شما کرونایاب دارید؟
مهدی تارتار گفته: «من خودم دیده‌ام که بازیکن کرونا داشته و برای تیمش به میدان رفته است.» اصل حرف تارتار غلط نیست. حتما همانطور که عده‌ای الکی شلوغش می‌کنند و می‌گویند بازیکن کرونایی دارند، تیم‌هایی هم پیدا می‌شوند که تست مثبت بازیکنان‌شان را پنهان کنند. با این همه‌‌ چیزی که نمی‌فهمیم این است که سرمربی نفت مسجد سلیمان چطور کرونایی‌های حریف را از کنار زمین تشخیص داده است؟ یعنی مثلا تارتار قدرتی دارد که اگر همینطوری هم به یک نفر نگاه کند، ویروس را در بدن او تشخیص می‌دهد؟ اگر اینطوری است که دیگر این بساط کیت و آزمایش و... را جمع کنیم و به جایش آقا مهدی موارد مشکوک را معاینه کند! خارج از شوخی اگر سازمان لیگ از همان ابتدا خودش مسئولیت تست‌گیری منظم از همه تیم‌ها را بر عهده می‌گرفت، الان اینقدر داستان نداشتیم.

پای فیفا را وسط نکشید وجدانا
یکی از اتفاقات بدی که در فوتبال ایران افتاده این است که تا تقی به توقی می‌خورد، همه می‌خواهند به فیفا و AFC شکایت کنند. باشگاه تراکتور که کلا یک روز در میان تهدید می‌کند یک چیزی را به فیفا گزارش خواهد داد، پارس‌جنوبی هم گفته جریان بازی با استقلال را از طریق فدراسیون جهانی پیگیری می‌کند، استقلال هم گفته اگر اصرار به برگزاری بازی‌ها با وجود نفرات مبتلا به کرونا وجود داشته باشد، به فیفا و AFC شکایت می‌کند. یعنی فقط همین مانده که مثلا ذوب‌آهن به فیفا شکایت کند که: «این بازیکن جدید پیکان خیلی اوت‌های بلندی می‌اندازد، اینطوری قبول نیست» آقا ول کنید سر جدتان. حتی تهدیدش هم قشنگ نیست. مسئولان فیفا آنجا ننشسته‌اند که خرده فرمایشات شما را رفع ‌و رجوع کنند. ناسلامتی خود فدراسیون کمیته انضباطی دارد. اینقدر ما را در دنیا مایه ریشخند نکنید.

شما اگر پول بده بودید...
بعد از آنکه رشید مظاهری گفت: «ما بازیکنان حاضریم نفری 20میلیون پول بدهیم تا درآمد سازمان لیگ جور شود و قید برگزاری بازی‌ها را بزند»، فرشید اسماعیلی هم جمله‌ای با همین مضمون به زبان آورد: «حاضریم پول اسپانسر سازمان لیگ را بدهیم تا با جان‌مان بازی نکنند.» خب خیلی خوشحالیم که فوتبالیست‌های گرامی وضع‌شان خوب است و این روزها که عالم و آدم از مشکلات می‌نالند، اینها حتی حاضرند پول بدهند و بازی نکنند. فقط اینکه خداوکیلی خیلی دوست داشتیم یک درصد سازمان لیگ این مسئله را پیگیری می‌کرد تا ببینیم امثال فرشید و رشید سر کیسه را شل می‌کنند یا نه. منظورمان لزوما به این 2 عزیز نیست، اما کلا فوتبالیست‌هایی که با دوزار بیشتر عشق دوران بچگی‌شان عوض می‌شود و مالیات قراردادشان را هم خودشان نمی‌دهند، از این حرف‌ها نزنند بهتر است.

این مثلا حمایت بود؟
مهدی سیدعلی که داور جنجالی بازی فولاد و استقلال بود، این هفته قضاوت مسابقه شهرخودرو و گل‌گهر سیرجان را بر عهده گرفت و از قضا مرتکب یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات دنیای فوتبال شد. درحالی‌که اطفال صغیر هم می‌دانند پرتاب اوت آفساید ندارد، سیدعلی در یک صحنه روی پرتاب دستی مشهدی‌ها خطای آفساید بازیکن این تیم را گرفت که واقعا شگفت‌انگیز بود. ما می‌دانیم که فدراسیون قصد داشته با بازی دادن به سیدعلی از او در برابر هجمه‌ها دفاع کند، اما این کاری که آقایان کردند اسمش حمایت نیست. شاید بهتر بود سیدعلی یک هفته استراحت می‌کرد یا لااقل یک بازی سبک‌تر برایش می‌گذاشتند. همین الان اگر شهرخودرو این بازی را نمی‌برد، همه می‌گفتند سیدعلی تحت فشارها به استقلال «حال» داده و کاری کرده که رقیب این تیم در کسب سهمیه آسیایی برنده نشود. اینطوری خوب می‌شد؟

ایتالیای شما مثل کرواسی آنها نشود
خبر آمده گروهی از مدیران استقلال قرار است برای مذاکره با آندره‌آ استراماچونی و تخفیف گرفتن از او راهی ایتالیا شوند. انصافا که عجب ماموریت سخت و دشواری است. امیدواریم دوستان حق ماموریت درست و حسابی بگیرند تا لااقل بخشی از زحمات‌شان جبران شود! البته یک آرزوی دیگر هم داریم؛ اینکه ایتالیا رفتن رفقای استقلالی مثل کرواسی رفتن مدیران سابق پرسپولیس نشود. آن عزیزان هم در دوره قبلی خیلی زحمت کشیدند و مرارت‌های سفر را به جان خریدند تا از برانکو تخفیف بگیرند، اما خب الان می‌بینید که ایوانکوویچ از طریق فیفا اصل و فرع پولش را خواسته و به‌شدت پافشاری می‌کند که حتی یک دلار هم تخفیف نخواهد داد. اگر شما هم فکر می‌کنید نتیجه مذاکرات‌تان با استراماچونی اینطوری خواهد شد، لطف کنید و در خانه بمانید؛ آن هم وسط این داستان‌های کرونا.

تازه اینها از نظر هزینه پنجم‌اند
سایپا یک مساوی ارزشمند از سپاهان گرفت؛ نتیجه‌ای که هم بر معادلات بالای جدول مؤثر بود و هم امیدهای نارنجی‌پوشان برای بقا در لیگ برتر را افزایش داد. حالا روزبه شاه‌علیدوست برای اینکه ارزش کار هم‌تیمی‌هایش را به رخ بکشد گفته: «قیمت 3 بازیکن سپاهان به اندازه 20بازیکن ماست.» اولا که کلا با این منطق مشکل داریم. این جملات ما را یاد همان مقایسه‌های معروف شاغلام پیروانی بین تانک و تیروکمان می‌اندازد. بالاخره همه جای دنیا یک سری تیم‌ها پولدارترند و یک سری فقیرتر. قرار هم نیست همیشه پولدارها فقرا را ببرند. اگر اینطوری بود اصلا مسابقه‌ای برگزار نمی‌شد و از همان اول جام را به گران‌ترین تیم می‌دادند. ثانیا، روزبه باید بداند تازه این سپاهان به قول امیر قلعه‌نویی پنجمین تیم پرهزینه لیگ برتر است؛ ببین نسبت بازیکنان سایپا با آن 4تیم دیگر چطوری است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید