• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 14 تیر 1399
کد مطلب : 103971
+
-

حکم باطل

یک قاضی فدرال آمریکا دستور توقیف 4نفتکش حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلا را صادر کرد

حکم باطل

دولت آمریکا پس از اقدامات بی‌نتیجه ‌ماه‌های گذشته، این‌بار راه جدیدی برای جلوگیری از روابط تجاری ایران و ونزوئلا در پیش گرفته است؛ رسانه‌های آمریکایی روز پنجشنبه گزارش دادند که دادستان‌های آمریکایی با تنظیم شکوائیه‌ای خواستار توقیف محموله نفتکش‌هایی شدند که از ایران به ونزوئلا سوخت حمل می‌کنند. در پی این درخواست، گروهی از رسانه‌ها نیز از دستور یک قاضی فدرال آمریکا برای توقیف 4نفتکش حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلا خبر دادند. 

به گزارش ایسنا به نقل از واشنگتن‌پست، جیمز بویسبرگ، قاضی فدرال آمریکا دستور توقیف محموله 4کشتی - بلا، برینگ، پاندی و لونا - را صادر کرده است. گمان می‌رود که این 4نفتکش در مجموع در حال انتقال ۱.۲‌میلیون بشکه به ونزوئلا بوده باشند. همچنین رویترز به نقل از برخی منابع حقوقی گزارشی داده که آمریکا تنها درصورت ورود این نفتکش‌ها به محدوده آبی این کشور توانایی توقیف آنها را خواهد یافت اما این اقدام ممکن است برخی کشورهای دیگر را مجبور به همکاری کند.
تلاش آمریکایی‌ها برای جلوگیری از صدور محموله‌های نفتی ایران به ونزوئلا در حالی است که یک هفته پیش‌تر، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که نام ۵ ناخدای ایرانی که سکاندار نفتکش‌های حامل ۱.۵‌میلیون بشکه سوخت به ونزوئلا بوده‌اند را به اتهام نقض تحریم‌های دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به فهرست افراد تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) از نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه افزوده است.
در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا از علی دانایی کنارسری، محسن گوهردهی، علیرضا رهنورد، رضا وزیری و حمیدرضا یحیی‌زاده به‌عنوان ۵ ناخدایی نام برده شده که در هدایت نفتکش‌های «فورچون»، «فارست»، «فاکسون»، «پتونیا» و «کلاول» به مقصد ونزوئلا نقش داشته‌ و در فاصله ۲۳ اسفند ۹۸ تا ۱۳‌خرداد‌۹۹ از بندر شهید رجایی در استان هرمزگان محموله ۶۰‌میلیون گالن بنزین تولید ایران را به ونزوئلا منتقل کرده‌اند.
سید‌عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این اقدام آمریکا طی یادداشتی در توییتر نوشت: «اقدامات مذبوحانه آمریکا علیه اشخاص ایرانی - نظیر آنچه از سوی پمپئو، معروف به وزیر نفرت، اعلام شد- تنها پیامی حاکی از شکست رقت‌بار به‌اصطلاح فشار حداکثری است. با وجود فشارهای ایالات متحده، ایران و ونزوئلا در تقابل با تحریم‌‌های غیرقانونی آمریکا ثابت‌قدم باقی خواهند ماند.»
اما اقدامات آمریکا برای ایجاد اختلال در عبور نفتکش‌های ایرانی به مقصد ونزوئلا، به تحریم ناخدایان و صدور دستور توقیف نفتکش‌ها محدود نبوده است؛ هفته گذشته، سردار سرلشکر باقری، رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در نشستی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که در جریان اعزام نفتکش‌های ایرانی حامل سوخت به ونزوئلا، آمریکا در ابتدا از طریق تطمیع ناخدا و کادر فرماندهی نفتکش‌ها و سپس از طریق تهدید آنها به‌دنبال ناکام گذاشتن مأموریت این نفتکش‌ها بوده، اما در نهایت راه به جایی نبرده است.
اقدامات آمریکا اعم از تهدید، تطمیع و تحریم علیه نفتکش‌ها و ناخدایان تاکنون مانع از ارسال محموله‌های بنزین از سوی ایران به ونزوئلا نشده است. روز گذشته علی ربیعی، سخنگوی دولت در گفت‌وگویی با اسپوتنیک ضمن تأکید بر اینکه «تهدیدهای آمریکا تأثیری بر اراده ما برای انجام تجارت آزاد و قانونی میان 2کشور نخواهد گذاشت»، اعلام کرد: «اگر در آینده دولت و مردم ونزوئلا همچنان نیاز به کالاهایی داشته باشند که جمهوری اسلامی ایران قادر به تامین آن باشد، به‌طور جدی مورد رسیدگی قرار خواهیم داد.»
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز هفته گذشته، طی سخنانی در واکنش به اقدامات آمریکا، درباره برنامه وزارت نفت برای ادامه صادرات بنزین به ونزوئلا با توجه به تحریم‌کردن ناخداهای این نفتکش‌ها، گفته بود: این موضوع غیرمنتظره نبود؛ اول به آنها وعده و وعید پول دادند که آنها نپذیرفتند، سپس تهدید و تحریم کردند که آنها هم می‌دانستند. او با اشاره به اینکه ایران کار تجاری با ونزوئلا انجام می‌دهد، افزود: برای ادامه صادرات باید دید مذاکرات بین 2کشور چگونه پیش می‌رود.
زنگنه با بیان اینکه بحث‌های زیادی میان برخی ‌مردم درباره اینکه گویا ما بنزین خیراتی به ونزوئلا داده‌ایم، انجام می‌شود که درست نیست، تأکید کرد: بنزین ایران با قیمت روز به ونزوئلا فروخته شده و ضمانت کافی برای پرداخت هزینه آن هم داشته‌ایم که بخشی از پول آن هم‌اکنون در کشور است.

     اختلافات راهبردی ایران و آمریکا درباره ونزوئلا

اختلاف ایران و آمریکا درباره ونزوئلا تنها به موضوع ارسال بنزین به این کشور مربوط نمی‌شود؛ ایران و ونزوئلا طی سال‌های گذشته تحت فشار شدیدترین تحریم‌های آمریکا و متحدانش بوده‌اند. تلاش‌ها برای کاستن از فشارهای آمریکا، ایران و ونزوئلا را به همکاری نزدیک‌تر ترغیب کرده است. سال گذشته و در پی کودتای ناکام علیه دولت مادورو در ونزوئلا، ایران موضع کاملا متفاوتی با آمریکا اتخاذ کرد و درحالی‌که واشنگتن از خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا حمایت می‌کرد، جمهوری اسلامی ایران مداخلات آمریکا را محکوم کرد و از دولت قانونی ونزوئلا حمایت کرد.
فروردین‌ماه‌98 نیز وزیرخارجه آمریکا مدعی شد که حضور ایران در آمریکای جنوبی برای اهداف مخرب است. مایک پمپئو همچنین از برقراری پروازها میان ایران و ونزوئلا ابراز نگرانی کرده و گفته بود: «ایالات متحده با شرکای خود در این زمینه برای از بین بردن این شبکه‌ها و این خطر همکاری می‌کند.»
همان زمان، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این ادعای پمپئو گفته بود: «آمریکای ترامپ‌ می‌خواهد همچون قرن نوزدهم، آمریکای لاتین را تبدیل به حیاط خلوت خود کند؛ غافل از اینکه ملت‌های جهان و آمریکای لاتین بیدار شده‌اند و چرخ زمان به عقب باز‌نمی‌گردد.» موسوی افزود: «درحالی‌که به درخواست دولت ونزوئلا متخصصان ایرانی تلاش می‌کنند به بهبود سیستم آب و برق در آن کشور کمک کنند، آمریکا 30میلیارد دلار ذخایر ارزی ونزوئلا را غارت کرده و ملت آن را آماج تروریسم اقتصادی خود قرار داده است و از آنها می‌خواهد یا علیه دولت مشروع خود شورش کنند یا گرسنگی بکشند.»

سخنگوی دولت: اگر دولت و مردم ونزوئلا همچنان نیاز به کالاهایی داشته باشند که جمهوری اسلامی ایران قادر به تأمین آن باشد، به‌طور جدی مورد رسیدگی قرار خواهیم داد

این خبر را به اشتراک بگذارید