07
یکشنبه 27 فروردین 1402
شماره 8749
بین‌الملل
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
تلاش روزافزون محافظه‌کاران در آمریکا برای ممنوعیت و ایجاد محدودیت در ارائه برخی از کتاب‌ها در کتابخانه‌های عمومی به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است و به تهدیدی علیه موجودیت کتابخانه‌های عمومی در این کشور تبدیل شده است.
نزدیک به 9ماه پس از ترور «شینزو آبه» نخست‌وزیر سابق ژاپن در جریان سخنرانی انتخاباتی، انفجار بمبی دودزا در جریان کارزار انتخاباتی که «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر فعلی ژاپن قرار بود آنجا سخنرانی کند، پرسش‌های بسیاری را درباره امنیت سیاستمداران در این کشور ایجاد کرده است.
دریچه
«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش و در بحبوحه اعتراض‌های گسترده در فرانسه اصلاحات مناقشه‌برانگیز قانون بازنشستگی را امضا و آن را به قانون تبدیل کرد.

سودان بر لبه پرتگاه جنگ داخلی

درگیری شبه‌نظامیان و ارتش سودان، زنگ خطر وقوع جنگ داخلی در این کشور شمال آفریقا را به‌صدا درآورده است
گزارش 1
بعد از یک هفته درگیری لفظی میان عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان و ژنرال محمد حمدان دقلو، رئیس گروه شبه‌نظامی موسوم به «نیروهای واکنش سریع» بر سر قدرت، نیروهای دو طرف در خیابان‌های خارطوم، پایتخت، به روی هم آتش گشودند.
دیدار«لولا» و «شی»؛ ترسیم مسیر جهان چندقطبی

دیدار«لولا» و «شی»؛ ترسیم مسیر جهان چندقطبی

رئیس‌جمهور برزیل در سفر به چین، بر ضرورت توقف جنگ اوکراین و پایان دادن به هژمونی دلار تأکید کرد
«آمریکا باید تشویق به جنگ در اوکراین را متوقف کند.» این بخشی از اظهارات «لولا داسیلوا»، رئیس‌جمهور برزیل، در آخرین روز سفرش به چین است.
سرمایه‌گذاری ۱۰میلیارد دلاری چین در ذخایر لیتیوم افغانستان
چین به‌دنبال سرمایه‌گذاری ۱۰میلیارد دلاری برای استخراج ذخایر عظیم لیتیوم و ساخت زیرساخت‌های مختلف در افغانستان است.
PDF بین‌الملل
کوتاه بین‌الملل
محمد علی الحوثی، عضو شورای‌عالی سیاسی یمن: درخواست‌های انصارالله از عربستان و ائتلاف عربی درخواست‌هایی خارج از عرف نیستند و شامل بازگشایی حریم هوایی، لغو محاصره و ازسرگیری فعالیت‌های تجاری خواهند بود و اینها حقوق ما هستند.