6o7
پنج شنبه 29 آذر 1397
شماره 7557
روز هفتم
23023100
3000367
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

این خوشحالی‌های کوچک

در کنار خوردن شب‌چره‌های متنوع و خوشمزه، در کنار خاطره‌بازی‌ها و همه جزئیات نوستالژیک شب یلدا و رسم شعرخوانی و قصه‌گویی، بازی‌های دسته‌جمعی لذت دورهمی شب یلدا را قطعا تکمیل می‌کند.
ویژه
در قدیم در شب یلدا 4 برادر یا 4‌دوست تا صبح به دور شهر می‌گشتند و معتقد بودند که در نزدیکی‌های صبح حضرت خضرع را می‌بینند.
شب یلدا از شب‌های مقدس در ایران باستان است. داریوش یکم به‌صورت رسمی این شب را در تقویم ایرانی ثبت کرد. چله و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود هم از سنت‌های باستانی است
این خورش غذای محبوب شمالی‌ها در فصل پاییز و زمستان است.
اسمش تکتم فرید است اما همه او را به نام همدم مؤسسه‌ای که او را تحت حمایت دارد می‌شناسند؛ به نام تکتم همدم.
صدای مادرانه‌ای که هر شب با قصه‌های رنگارنگ، خیال کودکانه بچه‌ها را از کنار چشمه پرخروش به میان جنگل می‌کشاند و با ماجراهای جالب همسفر می‌کرد، با همان اشتیاق روزهای شروع کار عاشق قصه‌گویی است.
یلدایی دیگر از راه رسید؛ فرصتی برای دورهمی در این عصر به ظاهر پیشرفته ماشینی که نه به‌دلیل صنعتی و الکترونیکی‌شدنش بلکه به‌خاطر استفاده نه‌چندان صحیح ما، تنهایی و افسردگی رقم زده است.
بهرام شاه‌محمدلو،آقای حکایتی دهه60 از سنت‌های بلندترین شب سال می‌گوید

یلدای بی‌قصه، هرگز!

اواسط دهه60 و در روزهایی که تلویزیون مملو از برنامه‌های آموزنده و پرمحتوا بود، پخش یک سریال قصه‌محور بچه‌ها را پای جعبه جادویی میخکوب می‌کرد.
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود

صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود

در ثنای شب چلّه سخن‌سر‌دادن برای اغلب ایرانی‌ها نه‌تنها سخت نیست بلکه حتی ممکن است کار به روده‌درازی و پرچانگی و حرف‌های کلیشه‌ای هم بکشد؛
بازی تاج و تخت
بازی تاج و تخت
شب‌یلدا، شب شاهنامه‌خوانی هم هست؛ پس با خاندان شاهی و پهلوانی در شاهنامه آشنا شوید
خیلی از ما ممکن است شاهنامه را فقط به اسم بشناسیم و داستان معروف رستم و سهراب آن.
بالاخره کنسرتی که از شهریورماه نویدش را داده بودند و خیلی‌ها منتظرش بودند در هفته‌ای که گذشت برگزار شد؛ کنسرتی که ستارگانش بچه‌های توان‎یاب بودند.

اگر به نظم نه، به نثر بخوانیم

راهنما
شاهنامه ابوالقاسم فردوسی یکی از مهم‌ترین و کهن‌ترین آثار ادبیات کلاسیک ماست؛ اثری که تا چند‌دهه پیش خواندن، حفظ کردن و نقل کردنش کاری مرسوم بود اما حالا  تبدیل به کتابی چندجلدی در قفسه کتابخانه‌ها شده است.

صمیمیت در نقاشی

تصویر مقابل، نقاشی دختری 5‌ساله به نام آوا یزدانی است که مریم قربانعلی‌نژاد-روانشناس- آن را تفسیر کرده است.

انارپلوی قزوینی

انارپلو یک غذای مخصوص شب چله در شهر قزوین است.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
آب انار، نشاسته و شکر را با هم مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید و مرتب هم بزنید تا غلظتش مثل فرنی شود.
شلغم و لبو 2تا از خوراکی‌های خوشمزه شب یلدا هستند که با توجه به خاصیتی که دارند می‌توانند انتخاب بسیار خوبی برای سفره شب یلدایی شما باشند.
صدای مادرانه‌ای که هر شب با قصه‌های رنگارنگ، خیال کودکانه بچه‌ها را از کنار چشمه پرخروش به میان جنگل می‌کشاند و با ماجراهای جالب همسفر می‌کرد، با همان اشتیاق روزهای شروع کار عاشق قصه‌گویی است.