13
سه شنبه 6 مهر 1400
شماره 8325
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

یارانه نقدی، بهتر از یارانه‌های سیاه رانت‌آور است

یادداشت یک
هرچند به ساختار کنونی طرح پرداخت یارانه نقدی، نقدهای جدی وارد است اما کلیت طرح قابل دفاع است، به این دلیل که طرح مزبور نسبت به دیگر طرح‌های تخصیص یارانه دولتی، منابع مالی را بدون فساد و با کمترین اتلاف هزینه بین مردم توزیع می‌کند.
اصلاح نظام یارانه‌ای، موضوع جدیدی در حوزه اقتصادی نیست و هر دولت تلاش کرده است در مسیر تعامل با نمایندگان مجلس مسیر اصلاح پرداخت یارانه را هموار کند؛ چرا که از دید کارشناسان، پرداخت یارانه به شکل فعلی، فاقد منطق اقتصادی است و پرداخت یارانه نقدی به‌حساب افراد موجب شده است تا بخش‌هایی مانند بهداشت و صنعت از سهم خود محروم شوند.
درحالی‌که دولت سیزدهم هنوز درگیر واکسیناسیون مردم و تلاش برای جلوگیری از ویروس کروناست، صحبت‌هایی درباره تحقق وعده‌های انتخاباتی ازجمله تغییرات در نظام یارانه‌ای کشور به گوش می‌رسد؛ تغییراتی که به‌زعم کارشناسان، چندان آمادگی برای آن دیده نمی‌شود و دولت وضعیت مناسبی برای تحقق آن ندارد.
روی کاغذ همه‌‌چیز درست به‌نظر می‌آمد. قرار بود منابع کشور بین همه دهک‌های درآمدی، عادلانه توزیع شود.

سرنوشت مبهم تحول در نظام پرداخت یارانه

ارائه یارانه در دولت سیزدهم با چه تغییراتی همراه خواهد بود؟ آیا در گفته‌های مسئولان نشانه‌هایی از تحول در پرداخت یارانه وجود دارد؟
مبلغ یارانه نقدی از آذر سال89 که پرداخت آن در قالب طرح هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی آغاز شد 40هزار و 500تومان بود.