13
دو شنبه 1 شهریور 1400
شماره 8295
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

منافع درازمدت واشنگتن در ناامنی افغانستان است

یادداشت یک
در یازدهم تیرماه امسال پنتاگون اعلام کرد که به‌طور کامل پایگاه بگرام در شمال کابل را تخلیه کرده است.
ویژه
7 اکتبر 2001 ایالات‌متحده آمریکا در پی حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر به افغانستان حمله کرد. طالبان با همکاری اعضای جبهه مخالف شکست خورد اما متلاشی نشد بلکه درطول 20سال حضور نیروهای ناتو به سرپرستی آمریکا، این گروه با‌ برقراری ارتباط با بسیاری از قبایل افغانستان و تقویت حمایت مردم پشتون که بزرگ‌ترین قوم افغانستان است،
همزمان با آغاز روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان شاهد بودیم که طالبان، مناطق گسترده‌ای از خاک این کشور را تصرف کرد و ۱۵مرداد نیز کنترل شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز - مناطق هم‌مرز با ایران - را به‌طور کامل در اختیار گرفتند.
خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان از یازدهم اردیبهشت‌ماه سال 1400آغاز شد؛ یک سال و چند‌ماه پس از آنکه آمریکا براساس توافقنامه دوحه متعهد شد همه نیروهای آمریکایی و ناتو را از افغانستان خارج کند.
به جز پنجشیر، کم‌کم همه شهرها و منطقه‌ها ‌دست طالبان افتاد و تمام تصویرهای تلخ 20سال پیش دوباره زنده شدند. مردم افغانستان، موج‌موج، در هواپیماها، در ون‌ها یا پای پیاده مجبور به فرار شدند که البته خیلی از آنها هرگز مقصد را ندیدند.
محمدکاظم کاظمی، شاعر و نویسنده، ‌زاده هرات است.

به نام صلح، به کام جنگ

مروری بر آنچه پس از توافقنامه صلح آمریکا و طالبان در افغانستان رخ داد
روز 29فوریه سال2020 میلادی توافقنامه صلحی میان ایالات متحده آمریکا و نیروهای طالبان به امضا رسید که ظاهرا تنها بازنده فعلی آن، دولت افغانستان است.
فغان و خفقان در افغانستان

فغان و خفقان در افغانستان

با چند نفر از افغانستانی‌های مقیم ایران درباره تحولات اخیر در کشورشان صحبت کردیم؛ مردمانی که از جنگ، آوارگی، مهاجرت، تحقیر و تبعیض خسته‌اند
بخش اعظم افغانستان به تسخیر طالبان درآمد. 2 دهه استقرار دمکراسی وارداتی، عایدی چندانی برای مردمان افغانستان نداشت و حالا باید بی‌امید به آینده به استقبال تعصب و خشونت بروند.
تراژدی 24سالگی جبران
تراژدی 24سالگی جبران
جوان افغانستانی که برای رسیدگی به حال پدرش از ایران به زادگاهش رفته بود به ضرب گلوله طالبان کشته شد
می‌گویند تیر مستقیما به قلبش خورده است.