13
دو شنبه 29 دی 1399
شماره 8138
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی با رویکرد شعاری

یادداشت یک
در حداقل 3دهه اخیر، رویکردها و شعارهای زیادی در مورد بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی و به‌صورت کلی توسعه سیاست‌های مدیریت انرژی در کشور داشته‌ایم و تقریبا تمام وزرای ذی‌ربط، در جلسات رأی اعتماد به این مقوله مهم پرداخته و برنامه‌هایی را نیز ارائه داده‌اند ولی تا‌کنون هیچ تحلیل مقایسه‌ای در مورد درصد موفقیت این برنامه‌ها در دسترس نیست.
ویژه
وضعیت مصرف انرژی در ایران مطلوب نیست. بهره‌وری پایین تولید انرژی، مصرف بالا و همچنین استفاده از کالاها و خدمات انرژی‌بر غیراستاندارد دلایل این وضعیت هستند. سرانه مصرف انرژی در کشور بالاست و هر سال نیز بالاتر می‌رود.
شرایط اقتصادی و سیاسی کشور در سال‌های اخیر به‌گونه‌ای شده که ضرورت وجود یک طرح بهینه‌سازی‌ در مصرف منابع مختلف انرژی را هشدار می‌دهد اما احساس مسئولیت جدی در این زمینه دیده نمی‌شود.
موفق‌ترین کشورها در زمینه افزایش بهره‌وری و کاهش میزان مصرف انرژی، کشورهای اروپایی هستند.
استفاده بهینه از انرژی و مصرف درست آن، امری است که سال‌ها موردتوجه دولت‌ها قرار گرفته. امری که جامعه جهانی بارها در قالب و فرم‌های مختلفی سعی در فرهنگسازی آن میان مردم کرده و نیاز رفتار درست امروز را به سرنوشت آیندگان پیوند زده است.
گفت‌وگو با مصطفی رجبی‌مشهدی سخنگوی صنعت برق درباره هدررفت انرژی در ایران

کرونا، مصرف انرژی در ایران را 4.5 برابر کرد

هزار‌میلیارد تومان بودجه برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی و تجدیدپذیر اختصاص یافته‌است
انرژی اینجا ارزان است. پوشیدن لباس‌های گرم در خانه، خاموش کردن سیستم‌های گرمایشی اضافه، لامپ‌های غیرضروری و دلسوزی برای شیر آبی که هنگام ظرف‌شستن باز‌مانده انگار خرده‌فرهنگ‌های محبوبی میان ایرانی‌ها نیست و شاید هرگز نبوده است.
پر مصرف ها

پر مصرف ها

جداولی که می بینید نشان می‌دهد که میزان مصرف گاز  در ایران از همه کشورهای انتخاب شده یعنی آلمان، کانادا، ترکیه، تایلند،کلمبیا، آفریقای جنوبی و عراق بیشتر است و درسرانه مصرف برق، فقط کشورهای کانادا،آلمان وآفریقای جنوبی از مردم ایران برق بیشتری مصرف می‌کنند
جهان امروز بیش از هر دوران دیگری در حال بلعیدن انرژی است. تمامی چالش‌های مربوط به آلودگی هوا، تغییرات اقلیمی، جنگ بر سر منابع، جا‌به‌جایی‌های گسترده انسان‌ها و بحران‌های اقتصادی کوچک و بزرگ به‌نحوی با مصرف انرژی در جهان در ارتباطند.
متهمان ردیف اول؛ بیت‌کوین و کرونا
متهمان ردیف اول؛ بیت‌کوین و کرونا
مسئولان و کارشناسان درباره رسیدن میزان مصرف انرژی در ایران به مرز هشدار چه گفته‌اند؟
مردم مقصرند؟ وضعیت مصرف گاز در ایران در مرز هشدار است، قطعی‌های پی‌درپی برق در بیشتر مناطق هم تأیید می‌کنند که مصرف بالاست اما چرا یکباره مصرف انرژی در ایران بالا رفته؟
PDF درنگ
کوتاه درنگ
اعداد 1 تا 9 را طوری در خانه‌های سفید قرار دهید که هر رقم در سطرها، ستون‌ها و مربع‌های کوچک 3 در 3 یک‌بار دیده شود.
جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ول 8138