18
شنبه 31 خرداد 1399
شماره 7966
درنگ
23023622
02123023901
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

سوختن در آتش کمبود‌ها

در جنگل‌های زاگرس که بیشتر مستعد آتش‌سوزی است به‌ ازای 6تا 7هزار هکتار یک نیروی حفاظتی وجود دارد
گزارش دو
فراوانی بارندگی‌های ابتدای امسال موجب افزایش پوشش گیاهی علفزارها در مراتع و جنگل‌ها شده و انتظار می‌رود با گرم شدن هوا و ورود افراد در طبیعت و بعضاً بی‌احتیاطی در روشن و خاموش کردن آتش، همچنان با آتش‌سوزی‌های گسترده مواجه باشیم؛ آتشی که در فقدان امکانات و تجهیزات سازمان منابع طبیعی کشور به جان جنگل‌ها افتاده و موجب کاهش ارزش حفاظتی آنها شده است؛ آن هم در کشوری که سرانه‌ جنگل برای هر نفر، کمتر از دو‌دهم هکتار و یک‌چهارم سرانه‌ جهانی است.
خاک، آب و موجودات زنده از عوامل مؤثر در تعادل و پایداری اکوسیستم جنگلی هستند که هرسه آنها تحت‌تأثیر آتش‎سوزی‎های شدید تخریب می‌شوند.
نظر کارشناسان درباره فرضیه عمدی بودن آتش‌سوزی در جنگل‌ها

واکاوی قتل شبه‌عمدجنگل‌ها

تاکنون اخباری مبنی بر تعمدی بودن آتش‌سوزی‌ها مخابره نشده است.
آتش نادانی

آتش نادانی

هر آتشی که در جنگل پا می‌گیرد بخشی از فرهنگ، میراث و عقلانیت ما را با خود می‌سوزاند.
تراژدی بلوط‌ها و سنجاب‌ها
به ازای هر بلوطی که در آتش اخیر خائیز سوخت، یک‌میلیارد تومان از سرمایه‌های کشور هدر رفت
قصه جنگل‌سوزی در ایران، تکراری است اما زبانه‌های آتش بر خائیز آنجا سوزان‌تر می‌شود که این منطقه محافظت شده را محل زندگی گونه‌های کمیاب جانوری می‌نامند.
گزارش
جنگل‌ها در تمام این سال‌ها بارها و بارها طعمه حریق شدند و آب از آب تکان نخورده است.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
پس از آتش‌سوزی‌های اخیر بود که رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی تلفنی با وزیر کشور دستور داد «استان‌های برخوردار از پوشش‌های جنگلی و مرتعی که با فرارسیدن تابستان احتمال وقوع آتش‌سوزی در آنها وجود دارد، با هماهنگی ستاد بحران کشور، تمهیدات و آمادگی‌های لازم را برای پیشگیری از آتش‌سوزی و در صورت لزوم استفاده از همه ظرفیت‌های مقابله‌ای و امدادی موجود و ممکن برای مقابله با رخداد احتمالی آتش‌سوزی، فراهم کنند.»