گزارش سال2019 صندوق جهانی پول از تخصیص یارانه سوختهای فسیلی در جهان نشان میدهد که کشورهای جهان سالانه هزینه هنگفتی را برای ارزانتر ارائهدادن سوختهای فسیلی به شرکتهای سوختی صرف میکنند.
آنجا که ماشینها میایستند، نازل را برمیدارند و باکها را پر از بنزین یا گاز میکنند، آخرین حلقه عرضه سوخت است. حلقه اول، انبارهای بزرگ نگهداری سوخت در شهرها و استانها هستند؛ انبارهای روبازی که تانکرهای بزرگ حمل سوخت را پر و آنها را راهی جایگاههای سوخت در شهر میکنند؛ تانکرهایی که آنها را بمبهای خطرناک متحرکی میدانند و برای حفظ ایمنیشان تمهیدات ویژهای درنظر میگیرند.
ترکیه از نظر جمعیت و تعداد خودرو با ایران برابر است اما مصرف سوخت آنها یک دهم ایران است
برخلاف آنچه شاید همه ما با توجه به ترافیکهای وحشتناک کلانشهرهایمان یا آلودگیهای غیرقابل تحمل هوا فکر میکنیم، ایران از نظر سرانه و تعداد خودرو آنقدرها هم وضعیت ناهنجاری ندارد.
اینکه چرا واقعا مردم ما برای یکبار سودکردن، یکبار چیزی را ارزان خریدن و یا برای آخرین بار خریدن به بازار هجوم میبرند، ریشه در عقلانیت ندارد و تأسی گرفته از احساسات روانی جامعه است.