9
یکشنبه 22 مهر 1397
شماره 7503
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

در انتظار موج دوم

شوک کاهش قیمت‌ها بعد از سیزدهم آبان دوباره وارد می‌شود
نگاه
شرایط کشور ما بعد از اعمال فاز دوم تحریم‌ها سخت نخواهد بود. اگر از مکانیسم‌های درست اقتصادی و سیاست‌های کارشناسی‌شده استفاده کنیم
ویژه
اژدهاک در سالن مولوی - نمایش اژدهاک در سالن کوچک تالار مولوی ۲۳مهر آخرین روز اجرایش را خواهد گذراند.
افزایش نرخ ارز تأثیری مستقیم بر افزایش نرخ تورم و کاهش تولید دارد و تهدیدی جدی برای رشد اقتصادی جامعه به‌حساب می‌آید اما آنچه نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد بحث نوسانات پی‌در‌پی نرخ ارز است که موجب بی‌ثباتی اقتصادی و مرگ تولید در کشور می‌شود.
نوسانات اقتصادی و حباب قیمت‌هایی که هر روز در کشور یک نوع بی‌سامانی ایجاد می‌کند چرخه تولید را روزبه‌روز لنگ‌تر می‌کند.
اوایل سال97 بود که اسحاق جهانگیری از دلار 4200تومانی پرده برداشت و در نخستین اقدام، در دیدار با انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از آنها خواست.
نوسانات شدید بازار ارز به مسائل سیاسی کشور و تحریم‌ها قفل شده‌است؛ قفلی که تا باز نشود، بازار ارز به ثبات و تعادل نخواهد رسید و امکان تعیین قیمت تعادلی ارز ایجاد نخواهد شد.
تحلیل‌گران پیش از این پیش‌بینی کرده بودند که با اجرایی‌شدن تحریم‌های تازه در آبان ماه، حدود ۵۰۰هزار بشکه در روز از صادرات نفت ایران به بازار جهانی کاهش یابد که به‌نظر می‌رسد
آنهایی که دیر رسیدند چه کسانی بودند؟

در جست و جوی خوشبختی

گزارش همشهری از بازار ارز و افرادی که در سودای پولدار‌شدن بودند اما ضرر کردند
مرد جوانی است، حدودا35ساله، بارانی بلند مشکی بر تن دارد و زیر باران نم‌نم پاییز مقابل صرافی ایستاده و قیمت‌ها را نگاه می‌کند. مثل خیلی‌های دیگر. سر و وضع و سکوت و آرامش‌اش شبیه دلال‌ها نیست. نامش احمد است و می‌گوید: من دلارهایم را همین حالا هم نمی‌فروشم. کانال‌های ارزی تلگرامی، سایت‌ها و دلالان در بازار اینطور القا می‌کنند
هجوم دیروز، رکود امروز

هجوم دیروز، رکود امروز

برعکس است. این بار هم برعکس روند همه جهان حرکت می‌کنیم. سقوط قیمت دلار خبر خوبی بود که خیلی‌ها را خوشحال کرد اما این سقوط به مذاق اصناف خوش نیامده. فروشندگان و تولید‌کنندگان 2دسته می‌شوند که هیچ‌کدام خوشحال نیستند.
قیمت کلبه احزان، بالاتر متری چند؟
قیمت کلبه احزان، بالاتر متری چند؟
روایتی از آنچه در بازار ملک جریان دارد
شما ملکی برای فروش دارید، خریدار به مشاوران املاک مراجعه می‌کند و اصطلاحا تقاضای ورود فایل به فایلینگ دفتر را دارد. فرض کنید متری 10میلیون تومان برای فروش ملک خود در شرایط اضطرار مد نظرتان است و با توجه به نیاز، حاضرید این قیمت را ارزش ملک خود را مبنای فروش به خریدار قرار دهید.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
رشد قیمت دلار از نرخ 3800تومان در شهریور96 شروع شد تا اینکه در پرنوسان‌ترین حالت ممکن در هفته دوم مهر امسال به نزدیک‌20هزار تومان رسید و برخی را به وسوسه انداخت تا تمام دارایی‌شان ازجمله ملک و خودرو را تبدیل به دلار کنند.
عباس هشی -اقتصاد‌دان و تحلیل‌گر مسائل اقتصادی- درباره این شرایط می‌گوید: هم‌اکنون ما با 2مسئله روبه‌رو هستیم: نخست اینکه ارزش پول ملی کاهش یافته و از نرخ اصلی ارز مرجع، 20درصد کم شده است.
یکی از نظریاتی که افزایش قیمت دلار را توجیه می‌کند، نظریه متغیرهای روانی است. اگر خاطرتان مانده باشد، فرماندهان اقتصادی دولت، عنوان حباب‌ها را به این منظور ابداع کردند. آنها معتقد بودند که قیمت واقعی دلار، پایین‌‌تر از حدی است.