9
یکشنبه 11 شهریور 1397
شماره 7469
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

به‌عبارتی تحریم

روایت اطرافیان درباره اینکه وضعیت جدید چه تأثیری در زندگی‌شان داشته است
زندگی در تحریم
این روزها صحبت از اعمال تحریم‌ها از مذاکرات دیپلمات‌های ایرانی با اروپایی‌ها آغاز می‌شود و با  احتمال کاهش فروش نفت ایران و تأثیر آن بر صنایع بزرگ کشور ادامه پیدا می کند. تحلیلگران نیز به پیش‌بینی این رویدادها می‌پردازند. در این میان اما خیلی چیزها از قلم افتاده است؛ مسائلی که در ظاهر نسبتی با مسائل کلان ندارد.
ویژه
تحریم و تمامی عواقب و نگرانی‌‌هایش، این روزها مردم ایران را تنها یاد آمریکا می‌اندازد اما تاریخ نشان می‌دهد که کشور انگلیس نخستین تحریم‌کننده ایران بود. تلاش‌های مصدق برای ملی‌کردن نفت ایران به مذاق انگلستان و منافعش خوش نیامد و به این شکل، نخستین تحریم جامع سراسری علیه ایران در سال1330 از سوی انگلستان و در واکنش به ملی شدن صنعت نفت اجرا شد
دوشنبه 12شهریور - فقط 3روز وقت دارید بروید و روایت ۴ انسان را که سال‌ها پیش مرده‌اند و حالا قصد دارند با کمک یک آیین به زندگی برگردند، ببینید. نمایش آهواره در تماشاخانه پالیز روی صحنه رفته است.
در کشورهای حوزه دریای خزر، می‌توان روسیه را به‌عنوان مهم‌ترین کشور برای تعاملات تجاری نام برد. کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال- جنوب در سال 2000میلادی مطرح شد اما متأسفانه درست مورد بهره‌برداری قرار نگرفت. به‌نظر من در شرایط کنونی این کریدور می‌تواند کارایی خودش را داشته باشد. از طریق این کریدور بین حوزه اقیانوس هند با کشور هند در ارتباط هستیم و از طریق بنادر هند می‌توانیم فعالیت‌های اقتصادی را دنبال کنیم.
تحریم‌‌های تازه از راه رسیده چه تفاوت‌‌هایی با تحریم‌‌های قبل از برجام دارند؟

مسکن اروپایی

تنهایی آمریکا در تحریم‌های جدید، می‌‌تواند عامل کاهش تأثیر آن بر اقتصاد ایران باشد؟
درنگ
اگرچه دولتمردان اروپایی خیلی بیشتر از دوره تحریم‌‌های سابق کنار دولتمردان ایرانی ایستاده‌اند اما این حمایت‌‌ها زنجیر تحریم را از پای اقتصاد ایران باز نخواهد کرد.
نبردی بدون جنگ و خونریزی

نبردی بدون جنگ و خونریزی

نگاهی به کتاب «هنر تحریم‌ها»؛ اثری از مغز متفکر تحریم به سبک آمریکایی
ریچارد نفیو، مسئول تیم طراحی تحریم‌ها علیه ایران در دوره دوم ریاست‌جمهوری اوباما و چهره اصلی تیم پشتیبان مذاکره‌کنندگان آمریکایی در وین بود. نفیو 10 سالی هم مسئولیت امور ایران در شورای امنیت ملی آمریکا و نیز قائم‌مقام هماهنگی سیاست تحریم در وزارت خارجه ایالات‌متحده را برعهده داشت.کتاب «هنر تحریم‌ها؛ نگاهی از درون میدان» سرنخ‌های جالبی از ماجرای تحریم ایران دارد.
دو رئیس‌جمهور،دو تحریم
دو رئیس‌جمهور،دو تحریم
گفت و گو با حسین مرعشی درباره تحریم و تصمیم گیری های دولت
آقای مرعشی! با توجه به شرایطی که تحریم در کشور ایجاد کرده است، ‌نظر شما نسبت به برنامه‌‌های سیاسی و اقتصادی دولت برای مواجهه با تحریم‌ها چیست؟  مهم‌‌ترین مشکلی که آقای روحانی در رابطه با تحریم‌ها با آن مواجه هستند، این است که این تحریم‌‌های جدید، ساختارهای فکری و سیاسی آقای روحانی و مجموعه حامیان ایشان ازجمله اصلاح‌طلبان را به چالش کشیده است.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
تحریم‌هایی که در دهه 90 گریبان صنعت نفت ایران را گرفت باعث شد تا صادرات حدودا 5/2میلیون بشکه‌ای در پایان دهه 80 به صادرات نزدیک به 900هزار بشکه در سال92 برسد؛ اتفاقی که همراه با کاهش قیمت نفت در هر بشکه، درآمد کشور را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش داد. اما بعد از برجام، تولید و صادرات نفت ایران اوج گرفت و حالا تقریبا با زمان قبل از تحریم‌ها برابر است.
تحریم‌ها در میانه مرداد از راه رسید تا سرنوشت اقتصاد ایران بار دیگر با محدودیت‌های بین‌المللی گره بخورد. معافیت از تحریم‌ها فقط از دی 1394 تا مرداد   1397دوام داشت که هرچند به رشد اقتصادی سال‌های اخیر کمک کرد اما برای تقویت پایه‌‌های صنعت کافی نبود. این بار پیش از آنکه تحریم‌ها عملیاتی شود، اقتصاد ایران با تکانه بزرگ ارزی مواجه شد و بازار را با چالشی بزرگ مواجه ساخت. تولیدکنندگان نیز تحت‌تأثیر رشد قیمت ارز، در تأمین مواداولیه و هزینه‌های تولید با شوک بزرگی همراه شده‌اند.