9
شنبه 3 شهریور 1397
شماره 7463
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

نیازمند گفت و گوی صادقانه با مردم هستیم

عملکرد یکساله شورای شهر در گفت و گو با مرتضی الویری، عضو شورا و رئیس شورای عالی استان‌ها
شورای شهر تهران در شرایط کنونی که مدیریت شهری را دراختیار گرفته، برنامه‌ریزی فشرده‌ای در 3ماه اول داشت و تلاش کرد مدیریت شهری تهران را به سوی پاک‌حسابی و شفافیت سوق دهد.
ویژه
در تاریخ انجمن بلدی که تا قبل از انقلاب جسته گریخته ادامه داشت و بعد نام شورای شهر گرفت، تنها نام 2نفر به‌عنوان منتخبان مستقیم انجمن شهر دیده می‌شود که جواد شهرستانی و غلامرضا نیک‌پی هستند و در فاصله سال‌های 1347تا 1356، 123‌ماه شهردار تهران بودند.
در یک‌سالی که پشت سر گذاشتیم بیشترین تلاش شورای پنجم شهر تهران بر حل مشکلات ناشی از فساد نهادینه شده مالی متمرکز بود و شفاف‌سازی‌ به‌عنوان زیربنایی‌‌ترین کار شورا اثرش را نمایان کرد، به‌طوری که ضمن جلوگیری نسبی از تکرار روند گذشته
ارزیابی شما از یک سال فعالیت شورای پنجم چیست؟  شورای شهر به‌عنوان نماد مشارکت مردم در مدیریت شهری و برای حل مسائل و مشکلات شهروندان شکل گرفته است. شورای پنجم که برآمده از لیست‌امید است مسیر اقدام خود را از همان ابتدا براساس برنامه ارائه شده به مردم تنظیم کرده و از این‌رو چند موضوع را به‌عنوان محورهای اصلی فعالیت خود در دستور کار عملیاتی قرار داده است که به‌طور نمونه می‌توان به مباحثی نظیر تمرکز بر حمل‌ونقل عمومی و ترافیک، توجه بیشتر به محیط‌زیست شهری و کاهش آلودگی هوا، تقویت سرمایه اجتماعی و افزایش مشارکت شهروندان در امور شهری، مبارزه با فساد از طریق اعمال شفافیت در فعالیت‌های شهرداری، مقابله با مخاطرات طبیعی، بهبود اقتصاد شهری و نیل به توسعه پایدار اشاره کرد.
مشروطه اگرچه در 1286 به پیروزی رسید اما ارکان و اجزای آن پیش از آن شکل گرفته بود. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مشروطه، شکل‌گیری بلدیه‌ در تهران و پیش‌تر از آن در تبریز و مشهد بود.
با گذشت ۴دوره از عمر شوراها و یک‌ سال از فعالیت شورای پنجم می‌توان ادعا کرد این نهاد اجتماعی به رتبه و مرحله‌ای رسیده که دیگر نمی‌توان آن را نهادی نوپا خطاب کرد؛ از این دیدگاه  شوراها وارد مرحله بلوغ و بالندگی خود شده‌اند.

چرخش کلید اداره شهرها

آستانه
کلید اداره هر شهر در دست مدیران شهری است. گاه این کلید به چپ می‌خزد و گاه به راست. گاه اصلاح‌طلب و گاه اصولگرا. هر چه هست قرار است این قفل هزار تو باز شود تا شهرها جایی بهتر باشند برای زندگی شهروندانش.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
به‌جرأت می‌توانم بگویم در مدت بیش از 5سالی که پیام‌های ستون «با مردم» روزنامه همشهری را رصد کرده‌ام، ، در کنار سایر پیشنهادها و انتقادات از دستگاه‌های اجرایی و همچنین دغدغه‌های معیشتی و مطالبات فردی شهروندان،
بعید است تغییر کند؛ او در این یک‌سال با وجود همه فشارهای درونی و بیرونی، با وجود اینکه 2 پروسه سنگین انتخاب شهردار را گذرانده‌ و با وجود تغییراتی که باید انجام می‌شد یا نباید انجام می‌شد و شد
نتیجه نهایی آرای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران از سوی فرمانداری منتشر شد و 21 نفر فهرست امید، هرکدام با بیش از یک‌میلیون رأی انتخاب شدند.