04
دو شنبه 1 آذر 1400
شماره 8368
اقتصاد
23023624
02123023902
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

راز گرانی‌ها و دلار 4200تومانی

چهره روز
محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری می‌گوید: گرانی‌ها، زمینه‌ها و پیش‌فرض‌هایی دارد؛ زیرا دولت با یک کسری بودجه جدی و محدودیت‌های درآمدی مواجه است.
ویژه
خبر: روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران می‌گوید: در 7‌ماه امسال ۵۸میلیون دلار خودرو و لوازم یدکی صادر شده که آذربایجان با خرید 971هزار و 898دلار در صدر کشورهای وارد‌کننده خودرو از ایران بوده است.
تجارت
بندر چابهار بعد از سلطه طالبان بر افغانستان با محوریت واردات ایران و جذب محموله‌های روسیه و آسیای میانه فعالیت می‌کرد، اما اکنون خبرها حاکی از این است که امارت اسلامی طالبان زیرفشارهای اقتصادی، خواستار برقراری رابطه اقتصادی و دیپلماتیک با هند شده که این می‌تواند فرصت دوباره‌ای برای تسریع توسعه در بندر استراتژیک چابهار باشد.

آلودگی هوا را گردن نمی‌گیرند

پس از آنکه وزارت نیرو مازوت سوزی در نیروگاه‌ها را تکذیب کرد، معاون وزیر نفت ادعای آلایندگی سوخت خودروهای سبک و سنگین را رد کرد و یک مقام وزارت صنعت هم نقش واحدهای شن و ماسه را در تولید آلودگی هوا منکر شد
گزارش
سطح آلودگی در هوای کلانشهرهای ایران دوباره اوج گرفته است. هرچند نفس شهروندان به تنگ آمده اما هیچ مقام مسئولی تصمیمی جدی نمی‌گیرند، گویا به روال گذشته همه به امید باران و باد نشسته‌اند.

نرخ‌سازی روی هوا

در شرایطی که گفته می‌شد بعداز حذف محدودیت استفاده 60درصدی از ظرفیت هواپیما در دوره کرونا، متولیان صنعت هوایی برای کاهش قیمت بلیت هواپیما با ایرلاین‌ها به توافق رسیده‌اند، این توافق به کاهش ۲ تا ۳۳درصدی سقف قیمت بلیت در نرخنامه قبلی منجر شد و عملا هیچ الزامی برای کاهش قیمت‌های فعلی متوجه شرکت‌های هواپیمایی نکرد.
آغاز مقابله با بدمصرف‌ها
در شرایطی که تعرفه جدید برق پرمصرف‌ها در انتظار تصمیم دولت است وزارت نفت از امروز جریمه مشترکان پرمصرف گاز را اعمال می‌کند
در شرایطی که وزیر نیرو در تلاش برای گرفتن مجوز دولت برای واقعی‌سازی قیمت برق برای بدمصرف‌هاست، وزیر نفت هم می‌گوید از امروز، اول آذر، مشترکانی که گاز را بیش از اندازه مصرف کنند، جریمه می‌شوند. این تازه‌ترین تدبیر دولت سیزدهم برای جلوگیری از روند افزایش قیمت برق و گاز است. بعید نیست که همین الگو در تابستان برای آب هم پیاده شود.