23
شنبه 18 دی 1400
شماره 8407
جهان
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
نیوزویک نوشته که حمایت دونالد ترامپ از یک دلال مسکن باعث شده تا او اکنون یک پای رقابت بر سر یکی از کرسی‌های ایالت میشیگان در مجلس نمایندگان آمریکا باشد.
از استرالیا گرفته تا کره‌جنوبی، و از فرانسه گرفته تا تونس، جهان در سال جدید انتخابات متعددی را به چشم می‌بیند که هر‌کدام‌شان می‌توانند تصویر قدرت در کشورها را تغییر دهند.
جهان‌نما
درحالی‌که نگاه‌ها به اروپا و اردوی نظامیان روس پشت مرزهای اوکراین بود، سربازان ارتش روسیه سر از آسیای میانه و خاک قزاقستان درآوردند

دریا، جبهه جدید جنگ یمن

جنبش انصارالله یمن با توقیف کشتی‌های حامل سلاح و شبه نظامیان وابسته به ائتلاف عربی، دایره نبرد علیه اشغالگران را به حوزه دریایی توسعه داده است
گزارش 1
عربستان سعودی و متحدانش 7سال پیش در شرایطی تجاوز نظامی علیه یمن را آغاز کردند که باور داشتند این کشور، ضعیف‌ترین حلقه در محور مقاومت است. ائتلاف عربی به رهبری ریاض و ابوظبی با چنین چشم‌اندازی تلاش داشت از طریق نابودی حامیان مقاومت در یمن، فشارها بر این جبهه را در سراسر منطقه افزایش دهد. اظهارات شخصیت‌هایی نظیر محمد بن‌سلمان یا عادل الجبیر در سال 2015مبنی بر فتح قریب‌الوقوع صنعا و نابودی جنبش مقاومت انصارالله ظرف چند هفته، به خوبی نشان از وجود چنین چشم‌اندازی نزد دستگاه نظامی و دیپلماسی سعودی‌ها داشت.