19
پنج شنبه 2 بهمن 1399
شماره 8141
جهان
23023624
02123023902
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
روابط خارجی میان کشورها بر 2بعد ساختاری و شخصی استوار است.
در دوره 4ساله حضور دونالد ترامپ در قدرت، جهان شاهد تشدید سرکوب چین از سوی آمریکا بود؛ تا جایی که روابط میان دوطرف در این دوره به‌عنوان بدترین دوره از زمان برقراری روابط دیپلماتیک دوجانبه در اول ژانویه1979 معرفی شد.
سیاست خارجی آمریکا در قبال روسیه طی دهه‌های گذشته به‌ویژه پس از فروپاشی شوروی اگرچه فراز و نشیب‌هایی را سپری کرده، اما از یک چارچوب و استراتژی معینی پیروی کرده است.
بدون شک سیاست‌های اساسی آمریکا نسبت به سوریه در دوران بایدن تفاوت بنیادینی با سال‌های ترامپ نخواهد داشت. می‌دانیم که بایدن «برت مک‌گورک» را به‌عنوان دستیار و مشاور خود در امور خاورمیانه برگزیده است.
جو بایدن یکی از ارکان ساختار قدرت در آمریکاست. مدارج ترقی را پله پله از سطوح پایین طی کرده، به‌عنوان یکی از کارگزاران کهنه‌کار در عرصه سیاست قلمداد می‌شود و به قول معروف بخشی از حاکمیت آمریکاست.
سیاست آمریکا در قبال ایران در دوره بایدن چرخشی 180درجه‌ای خواهد داشت.

ورود آمریکا به دوران جدید

دوران پرآشوب و تاریک دونالد ترامپ، ظهر دیروز به وقت واشنگتن با ادای سوگند جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا به پایان رسید و دولت جدید، مسیر سخت برگرداندن آمریکا به مسیر عادی بودن را شروع کرد.

بایدن و اروپا: مسیر سخت اعتمادسازی

تاکید سیاست خارجی جو بایدن بر اقدامات هماهنگ جهانی برای حل بحران‌های اقتصادی و مسائل زیست‌محیطی جهان و رویکردهای محیط‌زیستی بر کسی پوشیده نیست. تغییر در اقتصاد جهانی بدون حضور چین امکان‌پذیر نیست.
بایدن و ترکیه: چشم‌انداز تیره در 2طرف
در سطح روابط شخصی، آقای بایدن خاطره خوبی از روابط با اردوغان ندارد. در زمانی که آقای بایدن معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا بود و کودتای ناموفق در ترکیه رخ داد، سفری به ترکیه داشت که آن سفر بسیار جنجالی شد و به نوعی می‌شود گفت که هم باعث ناراحتی اردوغان و هم باعث ناراحتی خود بایدن شد.
PDF جهان
کوتاه جهان
پیش از هرچیز باید به یاد داشته باشیم که معادله جدید خاورمیانه در دوران جو بایدن، همچون سال‌های ترامپ واضح و روشن نخواهد بود.