23
دو شنبه 2 خرداد 1401
شماره 8503
اندیشه
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
«از چشم سیمرغ» کتابی دربردارنده چکیده رویدادهای شاهنامه است که با همت «محمد ابراهیم محجوب» در قطع خشتی توسط «انتشارات لوح فکر» و همچنین در قطع وزیر از سوی «نشر نی» به چاپ رسیده است.
کتاب «زندگینامه تحلیلی فردوسی» اثر دکتر علیرضا شاپور شهبازی، باستان‌شناس و پژوهشگر ممتاز و استاد سابق دانشگاه اورگن شرقی، کتابی محققانه درباره فردوسی است که به تحلیل دوران زندگی فردوسی، زندگانی خود او و تاریخچه شکل‌گیری شاهنامه اختصاص دارد.
هنر انقلاب
توجه رهبر معظم انقلاب به مسئله فردوسی تا آنجاست که ایشان خود را مأنوس با شاهنامه می‌خوانند و تأکید بر بزرگ کردن فردوسی در جامعه دارند.

برای تبیین انقلاب یک فردوسی می‌خواهیم

مرور بیانات آیت‌الله جوادی آملی درباره عظمت فردوسی و کارکرد آن در خلق حماسه
هنر حماسه
۲۵اردیبهشت‌ماه که به‌عنوان سالروز گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی نامگذاری شده، بهانه خوبی است که به عظمت کار این حکیم بزرگ فارسی بپردازیم و از حکمت نهفته در شاهنامه بگوییم.
اگر شاهنامه نیامده بود

اگر شاهنامه نیامده بود

آنچه در ادامه می‌خوانید تلخیص بخشی از مقاله مرحوم دکتر «محمد علی اسلامی ندوشن» با عنوان «اگر شاهنامه نمی‌بود» است که برای ارج‌نامه دکتر «جلال خالقی مطلق»، مصحح نامدار شاهنامه، نگاشته شده بود.
دو، سه نکته در باب حکیم ابوالقاسم فردوسی و شاهنامه‌اش
دو، سه نکته در باب حکیم ابوالقاسم فردوسی و شاهنامه‌اش
اسمش حسن بود، پسر علی، پدر قاسم. اهل روستای پاژ در توس بود و به‌خاطر باغ‌های پدری به «فردوسی» معروف شد. جز «شاهنامه» اثر دیگری از او نمی‌شناسیم. بقیه آثاری که به او نسبت داده‌اند مثل مثنوی «یوسف و زلیخا» از او نیست