22-23
یکشنبه 6 آذر 1401
شماره 8649
فرهنگ2
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

شوت زدن روی کاغذ

قفسه
در سریال کمدی «پژمان»، شوخی بامزه‌ای بین پژمان جمشیدی -در نقش خودش- و مدیر برنامه‌اش -سام درخشانی- وجود داشت که وقتی جمشیدی حرف ثقیل و قابل تأملی می‌زد که انتظارش از او نمی‌رفت،
ویژه
کن لوچ و فیلمی مرتبط با فوتبال. مستعد‌ترین کارگردان چپگرای 2 دهه اخیر سینما، در فیلمی که ستایش‌نامه‌ای بر اریک کانتونا، هافبک بی‌نظیر منچستریونایتد در دهه ۹۰ میلادی است، بیش از هر چیز به رابطه تماشاگر با ستاره مورد علاقه‌اش می‌پردازد‌.
هنربال
در زمان جنگ جهانی دوم، هنرمندان بسیاری به مارسی گریختند؛ جایی که آندره برتون هر یکشنبه گروهی از سوررئالیست‌ها را برای بازی‌های خلاق دور هم جمع می‌کرد.

سوت آغاز بازی

سینما چگونه با فوتبال پیوند یافت
گزارش
در توضیح پیوند سینما با فوتبال و فیلم‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم موضوعی مرتبط با فوتبال دارند، نخستین نکته‌ای که به چشم می‌آید شکست تجاری بیشتر این آثار است.

اجرای زنده برای تماشاگر

مشترکاتی که تئاتر و فوتبال را به هم نزدیک می‌کند
شاید میدان فوتبال یکی از راحت‌ترین صحنه‌هایی باشد که بتواند بسیاری از میزانسن‌های پیچیده را در خود حل‌و‌فصل کند و به اجرا ساختاری منسجم و قابل‌دیدن بدهد.
مارادونا به روایت کاستاریکا
مارادونا به روایت کاستاریکا
یکی از مشهورترین فیلم‌هایی که درباره اسطوره فوتبال جهان ساخته شده و در قالب آشنای مصاحبه‌محور کار را پیش می‌برد و زمان نمایش‌اش بخش‌های خود افشاگرایانه‌اش مورد توجه قرار گرفت. «مارادونا به روایت کاستاریکا»-۲۰۰۸- در نخستین نمایش‌اش در فستیوال کن که با حضور نابغه آرژانتینی همراه بود مورد توجه قرار گرفت و بخشی از این توجه هم جز حضور مارادونا به شهرت و اعتبار امیر کاستاریکا کارگردان فیلم بازمی‌گشت.
PDF فرهنگ2
کوتاه فرهنگ2
فیلم/ ویدئوآرتِ «زیدان: پرتره‌ای از قرن بیست‌ و یکم»داگلاس گوردون و فیلیپه پارنو ۲۰۰۶ تجربه‌ای شگفت‌انگیز درباره نابغه فوتبال فرانسه است.