16
شنبه 27 آذر 1400
شماره 8390
ادب‌وهنر 2
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
تعدادی از افراد در جنگ بودند که باتوجه به ویژگی‌های فردی‌شان از جمله مرام و رفاقت، توانایی بالایی در جذب نیروهای مردمی داشتند که کمک بزرگی به جنگ می‌شد. شهید حاج احمد کریمی نیز ازجمله این افراد بود که خیلی از دوستانش به‌دلیل او جذب جبهه جنگ شدند.
وقتی تجددخواهی پهلوی در سال1325 دستور داد آنچه از بزرگ‌ترین نمایشخانه تمام اعصار ایران به جامانده بود را تخریب کنند، نه‌تنها آیندگان را از دیدن یک بنای معظم محروم کرد، بلکه جایگاه قریب به 80سال فرهنگ و هنر خاص ایرانی را از صحنه‌ روزگار برداشت. تکیه دولت، نه فقط یک تماشاخانه‌ آیینی، بلکه شاهدی بر مهم‌ترین رخدادها از عهد ناصری به این سو بود؛ از فرمان قتل ناصرالدین شاه و مجلس ترحیم مظفرالدین شاه تا برپایی مجلس مؤسسان و آغاز عصر پهلوی و ... .
گفت‌وگو با هادی آفریده، کارگردان مستند «کاریز»

روایت کارزاری هزاران‌ساله برای آب

مسابقه کوتاه
هادی آفریده نامی آشنا در حوزه سینمای مستند ایران است و همواره در آثار مستند خود دغدغه‌هایی مهم و قابل‌تامل را به ترسیم می‌کشد. او که در سال 1363متولد شده است، سینماگری مستقل به شمار می‌آید که تجربه ساخت مستندهایی همچون «کامیون آبی»، «صف سلام»، «باشگاه حیوانات»، «افوس، کوچ فراموشی»، «نوروز به سبک تهران»، «فرزندان باغچه‌بان»، «کودکی رنگ‌پریده»، «درخت فراموش شده»، «خاطره نی‌آوران» و...