14
یکشنبه 29 خرداد 1401
شماره 8523
زیست‌بوم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان نسبت به آتش‌سوزی در بخش ایرانی هورالعظیم در تابستان امسال هشدار داد.
پیشنهاد حذف بند ۵ مصوبه سال ۱۳۹۹ هیأت وزیران درخصوص جواز احداث پتروشیمی در میانکاله، در راستای تحقق اصول ۴۵ و ۵۰ قانون اساسی و مواد۱، ۶، ۹ قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست برای پیشگیری از نابودی تالاب میانکاله به دفتر رئیس‌جمهور ارسال شد و حیات میانکاله در گرو تصمیم ملی هیأت دولت است.
178 هزار هکتار وسعت اراضی بیابانی استان قم است که ۱۰۵ هزار هکتار از اراضی بیابانی استان در دشت مسیله، حسین‌آباد میش مست و کوه نمک از کانون‌های بحرانی ایجاد گردوغبار است.

احداث مارون‌2 نیازمند بازنگری

بررسی فنی احداث سد مارون‌2 نشان می‌دهد که این سد اگرچه برای توسعه کشاورزی در مناطق شیبدار کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد، احداث می‌شود اما امنیت غذایی دشت خوزستان را تهدید می‌کند
گزارش
سد مارون‌2 هنوز احداث نشده است و در مرحله چانه‌زنی‌ متخصصان و فعالان محیط‌زیست قرار دارد. آنچنان که معاونت محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان محیط‌زیست اعلام کرده بود این سازمان موافقت اولیه با ساخت سد مارون‌2 را اعلام کرده ولی نظر قطعی‌اش را به پس از ارزیابی‌های زیست‌محیطی پیمانکار موکول کرده است؛ چرا‌که ساخت این سد نباید حقابه زیست‌محیطی تالاب‌ها، زمین‌های کشاورزی و شرب خوزستان را تهدید کند.