• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 25 آبان 1398
کد مطلب : 87849
+
-

رئیس سازمان اطلاعات سپاه در همایش سراسری هیأت‌های نظارت بر انتخابات خبرداد

جلوی ورود نفوذی‌ها به مجلس را می‌گیریم

انتخابات
جلوی ورود نفوذی‌ها به مجلس را می‌گیریم


در همایش سراسری هیأت‌های نظارت بر انتخابات مجلس که هفته گذشته در مشهد برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از سخنرانان بود که درباره بررسی صلاحیت نامزدها اظهارنظر کرد. طائب گفت: «جریان نفوذ به‌دنبال وارد‌کردن عناصر خود به مجلس است.»
رئیس سازمان اطلاعات سپاه در سخنان خود سازمان تحت ریاست خود را در کنار شورای نگهبان قرار داده و گفته است شورای نگهبان و اطلاعات سپاه مراقب هستند و نمی‌گذارند جریان نفوذ عناصر خود را به مجلس بفرستد.
 براساس قانون در بررسی صلاحیت  نامزدهای انتخابات 4 نهاد (وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، دادگستری و ثبت احوال) مراجع شورای نگهبان برای احراز صلاحیت افراد هستند، با این حال، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگوی اخیر خود با همشهری به نقش سازمان اطلاعات سپاه اشاره کرده بود؛ کدخدایی گفته بود: «ما قانونی نداریم که فقط نظر مراجع چهارگانه در احراز صلاحیت‌ها ملاک باشد.» گفته‌های او به‌معنای آن است که منابع اطلاعاتی شورای نگهبان فراتر از مراجع چهارگانه است. کدخدایی توضیح داد: «ماده‌50 قانون انتخابات به تحقیقات محلی اشاره دارد؛ یعنی این ماده در کنار گزارش‌های مراجع چهارگانه، گزارش‌های مردمی را هم در بحث احراز صلاحیت‌ها مورد تأکید قرار داده است. زمانی، مجلس شورای اسلامی به این ماده ایراد گرفت، شورای نگهبان آن را نپذیرفت و موضوع برای اعلام نظر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد، مجمع هم نهایتا نظر شورای نگهبان را پذیرفت.» وی گفت که علاوه بر گزارش‌های مراجع چهارگانه، گزارش‌های نهادهای مردمی و مراکز‌ امنیتی به غیر از وزارت اطلاعات را هم شامل می‌شود و در نهایت به قضاوت 12عضو شورا گذاشته می‌شود. کدخدایی در تشریح جایگاه قانونی سازمان اطلاعات سپاه گفت: «گزارش‌های این دست مراکز برای ما در جرگه گزارش‌های غیررسمی و مردمی تعریف می‌شود که محل اعتناست.»

مجلسی در تراز گام دوم انقلاب
رئیس سازمان اطلاعات سپاه‌ در سخنرانی خود گفته است:‌ «هم‌اکنون یکی از اقدامات جدی دشمن، شبکه‌سازی در حوزه سیاسی و نفوذ در بدنه نظام است، از این‌رو شورای نگهبان مسئول جلوگیری از ورود شبکه نفوذ به درون نظام است.»
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، حجت‌الاسلام و‌المسلمین طائب با بیان اینکه هجمه دشمن به شورای نگهبان در نظارت استصوابی و نظارت متمرکز شده است، گفت: امروز کشور ما در کانال امنیت کامل قرار دارد و احساس مردم نسبت به انقلاب احساس غرور است و احساس فساد به احساس مبارزه با فساد تبدیل شده است و دشمن این را نمی‌خواهد، لذا قصد دارد که این فضا را از بین ببرد. وی افزود: هدف ما این است که انتخابات در کمال امنیت، صحت و سلامت و با حضور حداکثری مردم برگزار شود و مجلسی در تراز گام دوم انقلاب اسلامی شکل بگیرد.
رئیس سازمان اطلاعات سپاه خاطرنشان کرد: دشمن تلاش می‌کند که مشارکت را از طریق ناامیدی مردم، کاهش دهد تا نتیجتا، مجلسی در تراز انقلاب اسلامی شکل نگیرد، ولی قطعا موفق نخواهند شد، اما باید مراقبت‌های لازم هم انجام شود تا ضدانقلاب و عوامل نفوذی وارد مجلس نشوند و این هم به همت شورای نگهبان ان‌شاءالله محقق خواهد شد البته حتما باید دقت لازم هم صورت گیرد که حق‌الناس ضایع نشود.

حمایت 2وزیر دولت از نظارت‌های شورای نگهبان
چند‌ماه مانده به انتخابات در ایران، وظایف شورای نگهبان در موضوع احراز صلاحیت‌ها، نظارت استصوابی و رد‌صلاحیت نامزدها‌‌ مورد بحث و انتقاد قرار می‌گیرد. در آستانه انتخابات مجلس یازدهم نیز همین بحث‌ها بار دیگر به اوج خود رسیده است. در بالاترین سطح دولت، رئیس‌جمهور طی هفته‌های گذشته بارها از فیلترینگ تنگ شورای نگهبان انتقاد کرده و در آخرین اظهارنظر در این‌باره کنایه‌آمیز گفته بود که «بگذاریم احراز صلاحیت در اختیار مردم باشد.» این اظهارات روحانی در 2 نوبت با پاسخ عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان مواجه شد. با این حال اعضای هیأت دولت در اظهارنظرهای مختلف بر این مسئله تأکید کرده‌اند که رئیس‌جمهور و دولت نافی و منکر جایگاه حقوقی شورای نگهبان نیستند؛ تا جایی که طی روزهای گذشته 2عضو از مؤثرترین اعضای دولت در انتخابات، بر وظایف شورای نگهبان درخصوص بررسی صلاحیت‌ها تأکید کرده‌اند؛ وزیر اطلاعات و وزیر کشور.
سید‌محمود علوی، وزیر اطلاعات طی سخنانی در همایش هیأت‌های نظارت سراسر کشور در مشهد گفت: «وقتی احراز اهلیت و صلاحیت انجام شد، امکان شرکت فرد در رقابتی که دسترسی به نمایندگی مجلس برای او فراهم می‌شود، وجود دارد لذا احراز صلاحیت باید باشد چون بحث حق بیش از 80 میلیون نفر از مردم ایران است.» این اظهارنظر از سوی وزیر اطلاعات از آن جهت اهمیت دارد که وزارت اطلاعات به‌عنوان یکی از مراجع چهارگانه از استعلامات شورای نگهبان شناخته می‌شود و نظرات و گزارش‌های این نهاد اطلاعاتی به شکلی مستقیم در بررسی صلاحیت افراد مؤثر است.
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و به‌عنوان مسئول برگزاری انتخابات نیز در همان محفلی سخن گفته است که وزیر اطلاعات سخن گفته بود. این عضو هیأت دولت همانند علوی در تأیید وظیفه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها گفته است: «بنده هم موافق نیستم کسی که به نظام اعتقاد ندارد و یا سوابق اقتصادی یا اخلاقی‌اش به‌گونه‌ای است که در تراز انقلاب نیست، تأیید شود.»
رحمانی فضلی گفته است: «هر اعمال نظر شخصی، گروهی و قشری به این مسئله (اجرا و نظارت بر انتخابات) وارد شود، نابخشودنی است و اگر از طرف دیگران باشد و ما سهل‌انگاری کنیم، باز هم به همان صورت است.»



حمله به شورای نگهبان انتخابات را پرشور نمی‌کند

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در اختتامیه همایش هیأت‌های نظارت بر انتخابات گفت: دشمن به‌خوبی می‌داند که چه نقاطی جزو نقاط اصلی است و باید مورد هدف قرار گیرد؛ لذا حملات خودش را روی ولایت فقیه، نیرو‌های مسلح و به‌خصوص سپاه و شورای نگهبان متمرکز کرده است و هر روز ما شاهدیم که یک خبر و مطلبی علیه این نهاد‌های مهم، منتشر می‌شود. کدخدایی خاطرنشان کرد: برخی اعلام کردند که اگر ما به مردم نگوییم، مردم پای صندوق نمی‌آیند؛ به آنها پیغام دادم که مردم دیگر به حرف شما گوش نمی‌دهند؛ عده دیگری گفتند مشارکت مشروط، برای چه‌کسی شرط می‌گذارید، برای شورای نگهبان؟ شورای نگهبان مگر شرط پذیر است؟ وی با بیان اینکه برخی گفته‌اند که احراز صلاحیت را به مردم واگذار کنیم، تصریح کرد: سؤال‌مان این است که شما چرا قانون را اصلاح نمی‌کنید؟ سیاست‌های کلی انتخابات، قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر ابلاغ شد و با وجود تلاش‌های ما، لایحه جامع انتخابات و طرح مجلس به نتیجه نرسید. اگر اشکالی در قانون انتخابات می‌بینید، چرا قانون را اصلاح نمی‌کنید؟! احراز صلاحیت یک امر منطقی است. قائم‌مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: اگر می‌خواهیم انتخابات پرشور باشد، حمله به شورای نگهبان، قوه قضاییه و نیرو‌های مسلح، انتخابات را پرشور نمی‌کند؛ شورای نگهبان همان شورای نگهبانی است که شما از دل آن بیرون آمدید، شورای نگهبان همان شورای نگهبانی است که دولت‌ها و مجلس‌های مختلفی از دل آن بیرون آمده است؛ تصور شما غلط است، شورای نگهبان باشگاه سیاسی نیست.



حسین طائب: باید مراقبت‌های لازم هم انجام شود تا ضدانقلاب و عوامل نفوذی وارد مجلس نشوند و این هم به همت شورای نگهبان ان‌شاءالله محقق خواهد شد البته حتما باید دقت لازم هم صورت گیرد که حق‌الناس ضایع نشود

این خبر را به اشتراک بگذارید