• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71614
+
-

تماشای ویترین‌ها

بازار طلافروشان بیرجندی رونق ندارد

بازار
تماشای ویترین‌ها

«پولی دست مردم نیست. توی خرج و مخارجشان مانده‌اند چه برسد به این‌که طلا بخرند. الان فقط عروس و دامادها برای خرید حلقه می‌آیند، آن هم تعدادشان زیاد نیست. تاره با قدیم خیلی فرق کرده. مردم قبلا دو، سه ماه یک‌بار برای خرید یا تعویض طلاهایشان می‌آمدند؛ اما دیگر شرایط عوض شده و قدرت خرید خیلی پایین آمده. قبلا خانم‌های خانه‌دار وقتی پولی دستشان می‌رسید، می‌آمدند طلا می‌خریدند. الان بیشتر برای فروش می‌آیند.» این مطالب گوشه‌ای از صحبت‌های یکی از طلافروشان بیرجندی است.  به گزارش تسنیم، این طلافروش بیرجندی می‌گوید: خبری از مشتری نیست. مردم گاهی می‌ایستند و به ویترین چشم می‌دوزند و بعد راهشان را می‌گیرند و می‌روند. «ذوقی» ادامه می‌دهد: حتی در همین روزهایی که به قولی جشن عروسی زیاد است پیش می‌آید که چند روزی اصلا دشت نکنیم. از سویی دیگر کرایه مغازه‌ها در بیرجند زیاد است. خیلی اوقات دخل و خرجمان با هم یکی نیست. 


 زوج‌هایی که نمی‌توانند طلا بخرند

در مسیر بازار بیرجند به راهمان ادامه می‌دهیم. گویا تنها مشتریان طلافروشی‌ها زوج‌های جوان تنها یا به همراه خانواده‌هایشان است و چهره بعضی‌ها مشتاق است و چهره برخی دیگر خسته و گاهی ناامید. «علی علی‌آبادی» یک داماد بیرجندی است که برای خرید طلا به بازار آمده است. او می‌گوید: کمتر از یک هفته دیگر به عروسی‌مان باقی مانده اما هنوز نتوانسته‌ایم طلا خریداری کنیم، چون بازار حسابی بالا و پایین است و سرویس طلا هم قیمت زیادی دارد واقعا نمی‌دانم باید چه کار کنیم. وی اظهار می‌کند: شاید یکی از دلایلی که جوانان رغبت کمتری به ازدواج دارند، همین هزینه‌های بالای مراسم است. قیمت‌ طلا خیلی بالاست، تصورم چیز دیگری بود. با پولی که ما داریم یک جفت گوشواره بیشتر نمی‌دهند. لیلا تنها عروسی نیست که برای خرید سرویس طلای عروسی دچار مشکل شده است. او می‌گوید: مگر می‌شود عروسی را بدون سرویس طلای عروس برگزار کرد؟ پس جواب حرف مردم و پچ‌پچ‌های در گوشی را چه کسی بدهد؟ 


فروش سرویس نقره به جای طلا 

یکی از نقره‌فروشان بیرجند می‌گوید: خریدار سرویس نقره زیاد است و بیشترشان هم عروس و داماد هستند. «ابراهیمی» با بیان این‌که روزی چهار، پنج سرویس نقره می‌فروشد، ادامه می‌دهد: چون قدرت خرید مردم پایین آمده نقره و یا بدلیجات برای مردم به صرفه‌تر است. نه سیاه می‌شود و نه رنگش می‌رود و نه ایجاد حساسیت می‌کند و دقیقا مثل طلاست. سرویس‌ها و نیم‌ست‌های نقره از پشت ویترین خودنمایی می‌کنند. سرویس‌های داخل مغازه قشنگ‌تر است. سرویس‌های نقره برای عروس و دامادهایی که نمی‌خواهند مبالغ چندین میلیونی برای خرید طلا هزینه کنند به‌صرفه‌تر است، آری آنها با این خرید دارند آبروداری می‌کنند. این نقره‌فروش بیرجندی می‌گوید: بیشتر کسانی که نقره می‌خرند فقط می‌خواهند مراسمشان برگزار شود و جلوی مهمان‌ها آبروداری کنند. خیلی از آدم‌های دور و بر شما نقره مصرف می‌کنند و اصلا خبردار هم نمی‌شوید. 


مشکل طلافروشان گرانی طلا نیست

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر و ساعت بیرجند می‌گوید: وقتی قیمت طلا بالا باشد، خریدار کم است، اما هنگامی که قیمت‌ها متعادل‌تر باشد طبیعتا خریدار بیشتری خواهد داشت. عده‌ای نیز به دلیل این‌که فکر می‌کنند طلا دوباره گران خواهد شد شروع به خرید طلا می‌کنند که روی رونق بازار تاثیر دارد. « غلامحسین قربانی‌مقدم» با اشاره به این‌که مشکل طلافروشان گرانی طلا نیست، بیان می‌کند: وقتی یک مشتری طلایی را می‌خرد علاوه بر قیمت خود طلا اجرت ساخت، سود برای کاسب و مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌کند که هزینه زیادی را برای خریدار به همراه دارد. 

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر و ساعت بیرجند می‌گوید: مالیات بر ارزش افزوده یک دوره آزمایشی 5 ساله بود که با 2 درصد شروع شد و در سال‌های اخیر غیرمنصفانه بالا رفت و امسال یازدهمین سالی است که این قانون را تمدید می‌کنند و در حال حاضر به 9 درصد رسیده است که همین مالیات بر ارزش افزوده باعث شده که کار کسبه از رونق بیفتد. وی ادامه می‌دهد: مشتری 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، 6 تا 7 درصد سود و 7 تا 8 درصد اجرت ساخت می‌دهد که همین امر باعث شده رغبت به خرید طلا نداشته باشد، چراکه هنگام فروش یک رقم قابل توجهی از قیمت طلا کاسته می‌شود و ضرر می‌کند. وقتی خریدار رغبت به خرید طلا نداشته باشد بازار از رونق می‌افتد و همین امر باعث شده که بسیاری از طلافروشان مغازه‌های خود را تعطیل کنند. 


تعطیلی 23 واحد طلافروشی در 2 سال

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر و ساعت بیرجند می‌گوید: طی 2 سال گذشته 23 واحد از طلافروشی‌های باسابقه به علت این‌که فروش طلا برای آن‌ها صرفه اقتصادی نداشت، تعطیل کردند. وی ادامه می‌دهد: کاهش قیمت طلا به کاهش قیمت دلار بستگی دارد و کاهش دلار نیز به سیاست سیاستمداران و صحبت‌های سیاسی که در جهان مطرح می‌شود. قربانی‌مقدم با اشاره به این‌که تمام واحدهای طلافروشی بیرجند دارای پروانه معتبر هستند، می‌گوید: مردم به دنبال خرید طلای دست دوم و مستعمل نروند چراکه ممکن است این طلا غش و مشکلی داشته باشد و اگر هم از مغازه‌دار می‌خرند باز هم احتیاط کنند چراکه مسائل بهداشتی و پوستی وجود دارد. 

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر و ساعت بیرجند با اشاره به این‌که افرادی در فضای مجازی مبادرت به ایجاد کانال‌هایی برای خرید و فروش طلای دست دوم می‌کنند، ادامه می‌دهد: به مردم توصیه می‌شود به دنبال خرید طلا از این کانال‌ها نباشند چراکه ممکن است طلای بدل و یا کم‌عیار را به آنها بفروشند و در این زمینه هیچ‌کس پاسخگو نیست و اتحادیه نیز هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال این مسائل ندارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید