• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 23 دی 1396
کد مطلب : 3991
+
-

نمایندگان در اوین

هدف نمایندگان تهران از حضور در اوین بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر و ارائه گزارش به مردم است

قرار است امروز جمعی از نمایندگان تهران در مجلس، به زندان اوین بروند و پس از بررسی وضعیت و شرایط بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر گزارشی از این بازدید را منتشر کنند. بازدید امروز مجمع نمایندگان تهران به‌دنبال اعلام درخواست فراکسیون امید صورت می‌گیرد. 

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید چهارشنبه پس از دیدار با مسئولان سازمان اطلاعات تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرد: مجمع نمایندگان تهران برای آگاهی از وضعیت بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر خواستار بازدید از زندان اوین هستند و از سازمان اطلاعات تهران خواسته‌اند که روند این بازدید را تسهیل کنند.

یک روز پس از اعلام این خبر از سوی عارف، مصطفی کواکبیان، نماینده تهران از توافق مسئولان سازمان زندان‌ها و دستگاه قضا برای انجام این بازدید خبر داد و گفت که امروز، شنبه این دیدار برگزار می‌شود. او درباره ضرورت انجام این دیدار به خانه ملت، گفت: مجمع نمایندگان تهران می‌خواهد علاوه بر بررسی و نظارت بر عملکرد مسئولان ذی‌ربط در حوادث اخیر کشور، پیام امیدبخشی نیز به خانواده‌های بازداشت‌شدگان مخابره کند و مردم را در جریان امر قرار دهد او همچنین پیشنهاد کرد دیگر نمایندگان مجامع استانی نیز به‌منظور ایجاد آرامش در خانواده‌های نگران و همچنین نظارت بر عملکرد مسئولان در استان‌ها، از مراکز بازداشتگاهی بازدید کنند.

جمعی از نمایندگان تهران در حالی قرار است امروز در قالب کمیته‌ای ویژه راهی اوین شوند که خبر‌های مربوط به بازداشت‌شدگان نا‌آرامی‌های اخیر و به‌ویژه جمعی از دانشجویان و تعدادی از دانش‌آموزان بازداشتی 10روزی می‌شود که در صدر اخبار داخلی قرار دارد. در کنار ضرورت بررسی شرایط بازداشت‌شدگان عامل دیگری که نمایندگان را مصر بر بازدید از اوین کرد انتشار خبر فوت دو نفر از بازداشت‌شدگان روزهای اخیر در بازداشتگاه‌ها بود.

قریب به 14روز پیش اعتراضات خیابانی با شعار نه به گرانی در مشهد و چند شهر خراسان شمالی کلید خورد و سپس به شهرهای دیگر در گوشه و کنار کشور سرایت کرد. این اعتراضات دامنه وسیعی داشت و از شعارهای سیاسی تا اعتراضات به مشکلات معیشتی را در بر گرفت. به گفته محمود صادقی، نماینده تهران در پی این اعتراض‌هاحدود ۳۷۰۰ نفر نیز بازداشت شدند.

البته رقم اعلام شده درباره تعداد بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر متفاوت است؛ عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور آن را هزار نفر و بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس حدود 2700 تا 3200نفر اعلام کرده است.

هرچند که به گفته بهروز نعمتی طی روزهای اخیر و با فروکش کردن موج اعتراضات تقریبا تمامی کسانی که صرفا اعتراضی در مورد مسائل معیشتی و اقتصادی داشتند آزاد شدند، اما عاملین و آمرین اصلی که کمتر از100 نفر بودند، شدیدا مورد برخورد قرار می‌گیرند.

چرایی کلید خوردن اعتراضات و ریشه‌یابی آن از یک سو و رسیدگی به وضعیت بازداشت‌شدگان از سوی دیگر سبب شکل‌گیری کمیته‌های حقیقت‌یاب متعددی در مجلس شد. مجمع نمایندگان استان‌های مختلف و فراکسیون‌های سیاسی از یک سو و کمیسیون‌های تخصصی بهارستان چون کمیسیون قضایی، آموزش، تحقیقات و امنیت ملی از سوی دیگر در جمع‌های مشخصی به پیگیری ماجرا پرداختند. اهمیت بررسی موضع برای مجلسی‌ها چنان بود که یک هفته بعد از کلید خوردن اعتراضات مجلس به‌رغم تعطیلی 2هفته‌ای صحن علنی، جلسه‌ای غیرعلنی با حضور وزرای اطلاعات و کشور و مقامات انتظامی و امنیتی برگزار کرد تا در جریان دقیق اتفاقات روی داده قرار بگیرد. حالا با توجه به اینکه فردا نمایندگان پس از تعطیلات 2هفته‌ای‌شان تشکیل جلسات علنی را از سر می‌گیرند، به‌نظر می‌رسد که با ورود منسجم‌تری بحث اعتراضات اخیر را در دستور کار قرار دهند.

 

 

توضیحاتی درباره خودکشی‌ها

 

 دادستان کل کشور توضیحاتی درباره خودکشی‌های اخیر در زندان‌ها داد و  گفت: فردی که در زندان اوین خودکشی کرده است، معتاد بوده و فیلمش هم موجود است و در عین حال در حال ادامه تحقیقات در این زمینه هستیم. به گزارش میزان، محمد جعفر منتظری  ادامه داد: فردی که در اراک خودکشی کرده در زندان نیروی انتظامی بوده و پزشکی قانونی در حال تحقیق در این زمینه است و بنابر گزارش‌ها وی هم خودکشی کرده است. دادستان کل کشور در پایان درباره خبر خودکشی فردی در دزفول نیز تأکید کرد: این خبر جعلی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید