• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 7 مهر 1397
کد مطلب : 32179
+
-

تونل قلاجه در یک قدمی افتتاح

افتتاح این تونل 13 کیلومتر از نقاط حادثه‌خیز محور ارتباطی ایلام - کرمانشاه را حذف می‌کند

عمران
تونل قلاجه در یک قدمی افتتاح

مریم نظری| ایلام – خبرنگار:


ساخت تونل 2500 متری قلاجه سال 1390 در حالی آغاز شد که مسئولان وعده دادند این پروژه اوایل سال 1393 بهره‌برداری خواهد شد اما با گذشت 7 سال هنوز رنگ افتتاح را به خود ندیده و طی این سال‌ها با مشکلات متعددی ازجمله کمبود اعتبار و تخصیص نیافتن بودجه مواجه شده است. این مشکلات دست به دست هم دادند تا این تونل به بهره‌برداری نرسد. 
افتتاح تونل قلاجه با طول 2500 متر در حالی 7 سال به تاخیر افتاده که با انجام آن حدود 13 کیلومتر از نقاط حادثه‌خیز محور ارتباطی ایلام - کرمانشاه که شامل پیچ‌ و خم‌های گردنه قلاجه است، حذف خواهد شد و آمار تصادفات پایین خواهد آمد. 

بهره‌برداری از این تونل می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش سوانح رانندگی استان داشته باشد و با توجه به اهمیت آن نیاز است که مسئولان با جدیت و مسئولیت‌پذیری بیشتری پیگیر ساخت آن باشند. 
همچنین تونل قلاجه راه ارتباطی استان‌های ایلام و کرمانشاه را 15 کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند، به‌ویژه شهرستان‌های ایوان (از توابع استان ایلام) و گیلانغرب (از توابع استان کرمانشاه) را و علاوه بر این، در سهولت تردد زائران کربلا در طول سال به‌ویژه در ایام اربعین حسینی که اوج تردد آنهاست، نقش بسیار مهمی دارد.


تخصیص نیافتن بودجه کافی به استان
 
یک کارشناس راه درباره اهمیت این پروژه و دلایل تاخیر اجرای آن به همشهری می‌گوید: متاسفانه به حوزه راه‌سازی و ساخت تونل در ایلام توجه نمی‌شود و همین بی‌توجهی سبب شده است که سالانه تصادفات مرگبار فراوانی در این استان رخ دهد. 
«میلاد کیانی» اظهار می‌کند: با توجه به این‌که استان ایلام در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته، راه‌سازی در آن نیازمند بودجه‌های کلان کشوری است اما متاسفانه آن طور که نیاز است، این بودجه اختصاص پیدا نمی‌کند. 
این کارشناس ادامه می‌دهد: ساخت تونل‌های قلاجه و کبیرکوه اساسی‌ترین طرح‌ها در زمینه راهداری در ایلام هستند. با توجه به این‌که اجرای این دو طرح بسیاری از پیچ‌های خطرناک را در مسیرهای ایلام به کرمانشاه و همچنین آبدانان به دره‌شهر حذف می‌کند، برای مردم این استان اهمیت زیادی دارد. 


افتتاح تا قبل از اربعین

در حالی که کارشناسان و شهروندان از اهمیت پروژه تونل قلاجه می‌گویند و از تاخیر در اجرای آن انتقاد دارند، فرماندار ایوان در سخنانی تازه، از افتتاح این تونل تا قبل از اربعین امسال خبر می‌دهد. 
«امیدعلی سبزی» در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: تونل قلاجه به عنوان مهم‌ترین تونل مواصلاتی کرمانشاه به ایلام که در مسیر تردد زوار تا قبل از اربعین حسینی قرار دارد، اربعین امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. 
وی آماده شدن تونل قلاجه را برای ایام اربعین حیاتی و ضروری عنوان می‌کند و می‌افزاید: تمام این تونل 2500 متری اجرا شده و فقط تامین روشنایی و نصب علائم آن مانده که در حال انجام است. 
فرماندار ایوان بیان می‌کند: با توجه به وجود 2 
تونل اربعین و پیامبر اعظم(ص) در شهرستان ایوان، راهداری استان پیگیری‌هایی مبنی بر اصلاح تابلوها در مسیر ورودی کرمانشاه انجام داده است تا بتوانیم مسیر جدید (تونل قلاجه) را به عنوان مسیر اصلی تردد زوار اربعین معرفی کنیم. 


حذف گردنه‌های حادثه‌خیز 

با افتتاح تونل بزرگ قلاجه نه‌تنها تردد زوار اربعین آسان‌تر خواهد شد، بلکه نقاط حادثه‌خیز این مسیر نیز که موجب وقوع تصادفات متعدد در این مسیر می‌شدند، حذف خواهند شد. 
مدیرکل راه و شهرسازی استان در این خصوص به همشهری می‌گوید: تونل قلاجه دومین تونل بزرگ ترانزیتی کشور است و با تکمیل و افتتاح آن ۱۳ کیلومتر از طول گردنه حادثه‌خیز قلاجه کاسته خواهد شد. 
«علی‌اصغر کاظمی» توضیح می‌دهد: با زیر ترافیک رفتن این تونل، 13 کیلومتر از گردنه برفگیر و ارتفاع مه‌گیر قلاجه حذف خواهد شد و از نظر زمان، مصرف سوخت و استهلاک وسایل نقلیه هم صرفه‌‌جویی قابل‌‌توجهی را شاهد خواهیم بود. این مسئول با بیان این‌که بهبود راه‌های ارتباطی در توسعه هر منطقه‌ تاثیرگذار خواهد بود، می‌گوید: بهره‌برداری از این تونل به طور قطع به توسعه استان هم کمک چشمگیری خواهد کرد.  وی اظهار می‌کند: غیر از تونل قلاجه، پروژه‌های دیگری هم در حوزه راه‌سازی برای توسعه زیرساخت‌های استان در حال اجرا هستند. 


روشنایی و تهویه تونل

مدیرکل راه و شهرسازی استان درباره اقدامات در حال انجام در تونل می‌گوید: تجهیزات مورد نیاز مربوط به روشنایی و تهویه تونل از طرف پیمانکار خریداری شده و الان کارگران مشغول نصب تجهیزات روشنایی هستند که تا اربعین امسال عملیات روشنایی به اتمام خواهد رسید. 
کاظمی درباره تهویه تونل هم تصریح می‌کند: تلاش می‌کنیم نیمی از جت‌فن‌های تهویه تا قبل از ایام اربعین نصب شوند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید