• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191528
+
-

تأثیر مثبت واردات کارکرده‌ها بر بازار خودرو

بررسی‌های بازوی پژوهشی مجلس نشان می‌دهد آزادسازی واردات کارکرده‌ها به تنظیم بازار و کاهش قیمت خودرو منجر می‌شود

خودرو
تأثیر مثبت واردات کارکرده‌ها بر بازار خودرو

امیرالهی- روزنامه‌نگار

مجلس در حال بررسی لایحه‌ای برای تصویب طرح واردات خودرو‌های کار کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این طرح می‌تواند در تنظیم بازار خودرو مؤثر باشد. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد: آزادسازی واردات خودروهای کار کرده به کاهش التهاب بازار کمک می‌کند.
به‌گزارش همشهری، سال گذشته قانون جدیدی در مجلس با عنوان ساماندهی بازار خودرو به تصویب رسید. حالا دولت و مجلس قصد دارند در قالب بررسی لایحه‌ای جداگانه واردات خودروهای کارکرده را تسهیل کنند. مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن تحلیل وضع بازار خودرو می‌گوید: افزایش عرضه خودرو در بازار از 2مسیر تولید داخل و واردات امکان‌پذیر است.
بر همین اساس آزادسازی ورود خودروهای کار کرده می‌تواند در کاهش التهاب بازار مؤثر باشد. طبق بررسی این نهاد پژوهشی، ارز بری خودروهایی که 5سال کار کرده‌اند در حدود نصف خودروهای صفر کیلومتر است. قیمت پایین‌تر خودرو‌های کارکرده سبب می‌شود قیمت خودرو‌های وارداتی به قیمت خودرو‌های پر تیراژ تولید داخل نزدیک شود در نتیجه واردات خودرو‌های کارکرده می‌تواند در کنترل بازار خودرو اثر بیشتری داشته باشد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد اگرچه واردات خودرو‌های کارکرده در برخی کشور‌ها ممنوع است اما در مقابل در بسیاری از کشورها امکان ورود خودرو‌های کارکرده وجود دارد که البته مقرراتی را برای آن تعیین کرده‌اند. با این حال باید درنظر گرفت واردات خودرو‌های کارکرده با چالش‌هایی ازجمله تامین لوازم یدکی، احتمال صدمه به تولید داخل و مشکل تامین ارز هم مواجه است که می‌توان این چالش‌ها را با راه‌حل‌هایی ازجمله تعیین حقوق ورودی، دریافت گواهی اسقاط، معاینه فنی و گره زدن واردات به بازگشت ارز حل کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید