• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 16 فروردین 1402
کد مطلب : 188491
+
-

استقبال فرهنگی از مسافران تهران

اولین جلسه علنی شورای شهر تهران در سال 1402به بررسی اقدامات فرهنگی و اجتماعی شهرداری اختصاص یافت

گزارش
استقبال فرهنگی از مسافران تهران

سیمین برادران-روزنامه‌نگار

نخستین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران در سال 1402صبح روز گذشته برگزار شد. اعضای شورای شهر تهران در این جلسه بررسی تقویم کاری شورای شهر برای 6 ماهه اول سال‌جاری را با قید دو فوریت بررسی کردند و مقرر شد که در شش ماهه اول سال هر هفته 2 جلسه شورای شهر تهران برگزار شود. همچنین اقدامات معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ایام نوروز  1402 و ‌ماه مبارک رمضان در صحن یکصد و سی و هفتم شورا مورد بررسی قرار گرفت.

جریان فرهنگی در مدیریت شهری مبتکر است
معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران با ارائه گزارش اقدامات در نوروز 1402بیان کرد: بخش اعظمی از اقدامات حاصل تلاش فرزندان انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگی و اجتماعی بود و این توانایی در تهران ثابت شد که کاملا قابل رصد و مقایسه است و هیچ مناسبت و رویدادی را در سال قبل نمی‌توان با سال ۱۴۰۰ مقایسه کرد.
محمدامین توکلی‌زاده به هجمه‌های جبهه فرهنگی در تهران اشاره کرد و گفت: «شهرداری تهران در کنار سایر دستگاه‌های فرهنگی قرار گرفت و رویدادهایی همچون پویش سلام فرمانده، سرزمین امام رضایی‌ها و حماسه اربعین را شاهد بودیم. جریان فرهنگی در مدیریت شهری هم مبتکر است و هم حمایت و اجرا می‌کند؛ هر اتفاق مهمی در شهر تهران به مشارکت شهرداری در پشتیبانی، طراحی و اجرا نیاز دارد.»
توکلی‌زاده با تأکید بر اینکه در موضوع عفاف و حجاب نیز همین جبهه باید وارد عمل شود، گفت: «ما در ایام نوروز ۲جلسه مفصل با حضور شهردار تهران داشتیم و با یک به یک شرکت‌ها و سازمان‌ها طراحی ویژه‌ای انجام شد که بخش عمده فعالیت‌های ما در این زمینه ایجابی و بخشی دیگر نیز انضباطی و نظم‌دهی خواهد بود که نتایج آن را خواهیم دید.»
معاون شهردار تهران با اشاره به اجرای طرح «بهار ایران» گفت: «یکی از مهم‌ترین مناسبت‌ها در این طرح، بسته برنامه‌های دهه فجر بود و همکاران ما در معاونت‌ها و سازمان‌ها پای کار بودند و ما نیز 5پهنه را در ۲۲ بهمن درنظر گرفتیم و شهر یکپارچه نورافشانی شد.» او با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای سال نو نیز انجام شده بود، گفت: «مراکز زیرنظر معاونت فرهنگی و اجتماعی تلاش کردند محیط شادابی را برای مردم ایجاد کنند چراکه تلاش سیستم ضد‌نظام این بود که روزها را تاریک، غمگین و سیاه نشان دهند و ما برنامه‌ریزی کردیم که مراسم مردمی بزرگی را با جمعیت بالا اجرا کنیم و در همین راستا کلان پروژه‌ای پیش‌بینی شد.»

افزایش نرخ کرایه‌ها از ابتدای اردیبهشت ماه
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز در جریان این جلسه به نامگذاری سال ۱۴۰۲ به‌عنوان سال «مهار تورم و رشد تولید»، اشاره کرد و گفت: «موفقیت ما به‌خودمان بستگی دارد؛ همه مسئولان و کارکنان باید در این زمینه تلاش کنند تا هم بتوان تورم را مهار کرد و هم تولید را رشد داد. برنامه‌ریزی‌های خوبی برای سال ۱۴۰۲ انجام شده و امیدواریم شهرداری روی این ریل حرکت کند و انسجام بیشتری در فعالیت‌های شهرداری در تمام زمینه‌ها شاهد باشیم.»
او در حاشیه یکصدوسی‌وهفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، مطالبی را هم درباره نرخ کرایه‌های وسایل حمل‌ونقل عمومی بیان کرد. چمران با بیان اینکه بودجه شهرداری تهران رسما پیش از سال جدید به شهرداری تهران ابلاغ شده است، افزود: «افزایش کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو در تهران از ابتدای اردیبهشت‌ماه اعمال خواهد شد.»
او در پاسخ به سؤالی درباره دخالت اعضای شورای شهر تهران در انتصابات شهرداری تهران، گفت: «اعضای شورا در انتصابات دخالت ندارند و نباید دخالت داشته باشند. پیش‌تر این موضوع در صحن اعلام شد و تأکید کردم که اگر کسی وجود دارد اعلام کند اما زمانی که می‌گویند اگر کسی را می‌شناسید معرفی کنید تا در روند و سیستم گزینش قرار بگیرد اعضا می‌توانند افراد را معرفی کنند ولی نباید در انتصابات دخالت کنند. در شورای شهر تبریز یکی از اعضای شورا در سال‌های گذشته در امر انتصابات دخالت کرده بود که موجب سلب عضویت شد. بی‌تردید این موضوع خلاف قانون است و نباید انجام شود. نه عضو شورا باید چنین کاری را انجام دهد و نه مسئولان باید این موضوع را بپذیرند.»

تقدیر شورا از برنامه‌های نوروزی
اعضای شورای شهر تهران نسبت به گزارش اقدامات معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درخصوص اقدامات انجام‌شده در ایام‌ نوروز و ‌ماه مبارک رمضان واکنش نشان دادند. به گزارش همشهری، معاون شهردار تهران با حضور در نخستین جلسه علنی شورای شهر تهران در سال‌1402 به گزارش اقدامات انجام‌شده در ایام‌ نوروز و ‌ماه مبارک رمضان پرداخت که این گزارش مورد تقدیر اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

کیفیت بالای برنامه‌ها

نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در یکصد‌و‌سی‌و‌هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه کیفیت برنامه‌های نوروز امسال نسبت به سال قبل بالاتر بود که جای تقدیر از شهرداری دارد، گفت: برنامه‌ها در سطح منطقه‌ای نیز با اهتمام جدی‌تری برگزار شد. امسال در حوزه فرهنگی و اجتماعی رشد ۷۶‌درصدی بودجه را شاهد بودیم که نشان‌دهنده اهتمام جدی شورای ششم به مباحث فرهنگی و اجتماعی است که البته وظایف ما را بسیار سنگین می‌کند.

توجه به تشکیل سازمان گردشگری

سید‌احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران
نیز از برنامه‌های فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران در ایام نوروز و ‌ماه مبارک رمضان تقدیر کرد. او گفت: «خوشبختانه اتفاقات خوبی افتاد و فضاهای گردشگری جدیدی به تهران اضافه شد. 3میلیون نفر از موزه‌های شهر تهران بازدید کردند. علوی با بیان اینکه بازدید 3میلیون نفر از موزه‌ها به‌معنای فعال‌بودن اقتصاد گردشگری است، خاطرنشان کرد: تقاضای ما این است که مصوبه تشکیل سازمان گردشگری مورد توجه قرار گیرد.»

شهر ری را دریابید

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیــون ســــــلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران
ضمن تقدیر از شهرداری برای برگزاری مسابقات بازی‌های الکترونیکی، گفت: طرح بهار ایران در حوزه اجتماعی اجرا شد و تقویت آن در جنوب شهر جای تقدیر دارد اما تقاضای ما این است که سال آینده شهرری نیز به این نقاط اضافه شود. ما در حوزه‌های فرهنگی نظرات خود را اعلام کردیم و توقع داریم با پیگیری‌های بیشتر دنبال شود، اما بابت تلاش‌هایی که در تعطیلات نوروز انجام شد، از شهرداری تقدیر می‌کنیم.

نادعلی: ایجاد فضای فرهنگی با راندمان بالا در کف محلات
عضو ستاد مشارکت محله‌ای شهر تهران تغییر کرد

روز گذشته پیشنهادی از سوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران مبنی بر استعفای نرگس معدنی‌پور از ریاست ستاد مشارکت محله‌ای شهر تهران مطرح شده بود که در نهایت این استعفا مورد پذیرش اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. همچنین به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران‌، نادعلی به‌عنوان عضو این ستاد، جایگزین نرگس معدنی‌پور شد. علیرضا نادعلی، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در این رابطه به همشهری گفت: سراهای محله دچار مسائل و مشکلات بسیاری هستند که نیاز به تصمیم‌گیری دارد که ما در مقام سیاستگذار در شورا یک سطح از این ستاد ساماندهی سراها و محلات هستیم ولی موانعی وجود داشت که کار به سرانجام نرسید. او افزود: به واسطه حضور بنده در محلات خیلی از این مشکلات به ما گفته می‌شود. نادعلی با اشاره به تصمیم کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران گفت: 2نفر از کمیسیون ستاد مشارکت محله‌ای شهر تهران معرفی شدند ولی در تعاملات ستاد بنا شد نفر دیگری معرفی شود که سرکار خانم معدنی‌پور انصراف دادند. جای داشت که در تصمیم اولیه کمیسیون یعنی حضور خانم معدنی پور و آقای علوی بایستیم ولی به‌دلیل اینکه تعیین تکلیف برای تصمیم‌گیری داخل کمیسیون فرهنگی رخ ندهد این امر شکل گرفت تا توقف نداشته باشیم.
عضو شورای شهر تهران افزود: بنده یا هر فرد دیگری این مسئولیت را داشته باشیم بنا داریم همه تصمیماتی که در سرای محلات رخ دهد از جنس اجتماعی و فرهنگی باشد. او ادامه داد: تجربیات قبل را باید نگاه کرد و نباید رویکردهای سیاسی دخالت داشته باشد. گاهی برچسب‌های سیاسی می‌زنند ولی بنده افتخار کار فرهنگی دارم و کار سیاسی از جنس انقلابی را هم افتخار می‌دانم و نیازی به کارهای حزبی و انتخاباتی و سیاسی در این حوزه‌ها نداریم. آنچه در دل محلات اتفاق می‌افتد باید مدنظر باشد تا حال مردم بهتر شود و فضای فرهنگی با راندمان بالا باشد و رخدادها در کف محلات اتفاق بیفتد.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید