• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 178003
+
-

آشنایی با زندگی و شخصیت لئوناردو دل‌وکیو، کارآفرین و مؤسس شرکت لوکسوتیکا

پسرک پرورشگاهی شوالیه کسب‌وکار شد

پسرک پرورشگاهی شوالیه کسب‌وکار شد

باور اینکه مؤسس شرکت لوکسوتیکا، بزرگ‌ترین تولیدکننده عینک و لنز در دنیا، همان پسرکی است که مادرش ناتوان از تأمین هزینه‌هایش، او را به پرورشگاه سپرد، اصلاً ساده نیست. لئوناردو دل‌وکیو، تاجر میلیاردر ایتالیایی، در فقر مطلق به دنیا آمد اما وقتی از دنیا رفت، دومین فرد ثروتمند کشورش و جزو ثروتمندترین کارآفرینان جهان بود. زندگی و شخصیت این تاجر و کارآفرین موفق، خواندنی و آموزنده است.

پسرکی در پرورشگاه
وقتی لئوناردو در سال 1935به دنیا آمد، 5ماه بود که پدرش از دنیا رفته بود. مادرش ناتوان از پرداخت هزینه‌های او، ناچار شد فرزندش را به پرورشگاه بسپارد. به این ترتیب لئوناردو دور از مادر، تا 14سالگی در پرورشگاه زندگی کرد. او درس خواندن را خیلی دوست داشت اما از همان نوجوانی در پی پیدا کردن راهی برای کسب درآمد بود. در یک شرکت تولید ابزار کارآموز شد و درآمد اندکی به‌دست آورد. او تلاش می‌کرد همزمان با تحصیل، کار هم بکند تا هم هزینه‌های درس خواندنش را تأمین کند، هم به خانواده‌اش کمک کند. در 19سالگی تحصیل در رشته مهندسی صنایع را به‌صورت شبانه شروع کرد. او کارهای فنی مختلفی را امتحان کرد و همین کارها بعدها در سرنوشت او تأثیر قابل توجهی داشت.

دیدن نور در میان تاریکی
لئوناردو مهارت‌های کار با فلز را در همان کارگاه کوچکی که نوجوانی وارد آن شده بود، یاد گرفت. او تصمیم گرفت این مهارت را به‌کار بگیرد و کسب‌وکاری برای خود دست و پا کند، بنابراین به شهر آگوردو که بیشتر تولیدکنندگان عینک ایتالیا در آن مستقر هستند، مهاجرت کرد. در این شهر مغازه‌ای کوچک دایر کرد. لئوناردو در این مغازه از باقی‌مانده اجسام فلزی قاب عینک می‌ساخت و آنها را به فروش می‌رساند. او کم‌کم کسب‌وکار خود را گسترش داد و در سال 1967مغازه و کارگاه کوچک خود را به یک کارخانه کوچک تبدیل کرد و نام آن را لوکسوتیکا گذاشت که در زبان ایتالیایی به‌معنای «دیدن نور» است. 40کارگر در کارخانه کوچک لئوناردو دل‌وکیو مشغول به‌کار شدند. با این کارخانه کوچک دل‌وکیو جوان دیگر توانایی تولید یک عینک کامل را از ابتدا تا انتها داشت.

بر قله‌های شهرت
لئوناردو کارآفرین بلندپروازی بود، به همین دلیل مدام دنبال راهی می‌گشت تا کسب‌وکارش را بیشتر از قبل گسترش دهد. دهه 1980میلادی دهه‌ای مهم برای کسب‌وکار لئوناردو به شمار می‌آید. چرا که او در سال 1981توانست نخستین شعبه شرکت لوکسوتیکا را در خارج ایتالیا و در آلمان تأسیس کند. از این طریق لئوناردو توانست بازار خود را گسترش دهد. اما مهم‌ترین اتفاق دهه 80برای کسب‌وکار دل‌وکیو توافق با برند جورجیو آرمانی برای تولید عینک‌های این شرکت بود. جورجیو آرمانی، طراح لباس ایتالیایی درباره این همکاری می‌گوید:«ما با هم پدیده‌ای را خلق کردیم که پیش از آن وجود نداشت: ما خیلی زود فهمیدیم که عینک می‌تواند از یک شیء کاربردی صرف، به یکی از ملزومات مد و فشن تبدیل شود.» همکاری لئوناردو دل‌وکیو با جورجیو آرمانی سبب شهرت روزافزون شرکت لوکسوتیکا شد. مهم‌ترین اتفاق که در دهه 90میلادی برای شرکت لوکسوتیکا و لئوناردو دل‌وکیو افتاد، عرضه سهام این شرکت در تالار بورس ایالات متحده آمریکا بود. عرضه سهام لوکسوتیکا در بورس آمریکا باعث شد تا شاخص‌های مربوط به این شرکت قدرتمندتر شده و بر اعتبار این شرکت افزوده شود. در انتهای این دهه لوکسوتیکا توانست استانداردهای لازم برای ورود به بورس ایتالیا را نیز کسب کند. در دهه 90، ورود به بورس و ایجاد اعتماد فراگیر به این برند باعث شد شرکت‌های فعال در صنعت مد و فشن ایتالیایی مثل برند وگ، پرسول، ریبن و سان گلس هات، با لوکسوتیکا همکاری‌های بلند مدتی را آغاز کنند. این همکاری‌ها سبب شد تا شرکت لوکسوتیکا دایره تولیدات خود را گسترش دهد و علاوه بر عینک‌های طبی محصولاتی مثل عینک‌های آفتابی لوکس، عینک اسکی، عینک ورزشی، ساعت و کوله‌پشتی‌های حرفه‌ای را تولید و به بازار عرضه کند.

شوالیه کسب‌وکار
لئوناردو در سال 1986عنوان «شوالیه کسب‌وکار» را دریافت کرد. او تا 85سالگی، خود مدیریت کسب‌وکارش را برعهده داشت. در ماه دسامبر سال 2020، همه امور را به دوست قدیمی‌اش، فرانچسکو میلری، سپرد و خود را بازنشسته کرد. لئوناردو دل‌وکیو که تمام عمر خود را در ایتالیا، مرکز فعالیت‌های مافیایی، گذراند، در روزهای پایانی عمر خود گفت: «من ثابت کردم که شما می‌توانید در ایتالیا زندگی کنید، صادق باشید و ثروتمند شوید.» مرگ او واکنش چهره‌های متفاوتی را در پی داشت. پائولو جنتیلونی، مسئول اقتصادی اتحادیه اروپا پس از مرگ لئوناردو دل وکیو در توییتر خود نوشت: «لئوناردو دل‌وکیو یک ایتالیایی بزرگ بود. داستان او، از یتیم‌خانه تا رهبری یک امپراتوری تجاری، شبیه داستانی از زمانه‌ای دیگر به‌نظر می‌رسد؛ اما الگویی برای امروز و فردا است. روحش شاد.»

علاقه به تحصیل
لئوناردو دل‌وکیو جزو آن دسته ثروتمندانی است که تنها داشتن ثروت او را راضی نکرده و تلاش کرده به علایق خود توجه کند. تحصیل، یکی از اصلی‌ترین علایق این تاجر ایتالیایی بوده است. لئوناردو دل‌وکیو علاوه بر موفقیت‌های شغلی که در زندگی به‌دست آورده بود، همواره تلاش کرد تا در تحصیل علم و دانش نیز به  موفقیت دست یابد. او که در جوانی مدرک مهندسی صنایع را اخذ کرده بود در سال 2002در رشته مهندسی مدیریت از دانشگاه اودین فارغ التحصیل شد. در سال 2006نیز یک‌بار دیگر به سراغ رشته‌های مهندسی رفت و این‌بار از دانشگاه پلی‌تکنیک میلان مدرک مهندسی مواد را دریافت کرد. لئوناردو دل وکیو به‌خاطر مدیریت خوبی که بر کسب‌وکارش داشته یک مدرک دکتری افتخاری مدیریت کسب‌وکار از دانشگاه ونیز و یک کارشناسی ارشد افتخاری در رشته اقتصاد بین‌الملل از دانشگاه MIB را دریافت کرده است.

توسعه یک کسب‌وکار
با گذشت زمان لئوناردو متوجه شده بود که نیاز دارد تا شبکه تأمین کالا و فروش شرکت خود را گسترش دهد، پس در سال 1974تصمیم به خرید یک شرکت توزیع کالا گرفت. دل‌وکیو برای رسیدن به این هدف شرکت‌های تابعه خود را در کشورهای مختلف نیز راه‌اندازی کرد. این کار کمک شایانی به سریع‌تر شدن روند گسترش کسب‌وکار و ورود شرکت لوکسوتیکا به بازارهای بین‌المللی کرد. لئوناردو هیچ هدفی را بزرگ‌تر از توانمندی‌های خود نمی‌دید. او توانست شرکت پخش اسکارونی را خریداری کرده و در لوکسوتیکا ادغام کند. این ادغام باعث شد تا شرکت لوکسوتیکا بتواند با عمده‌فروشان عینک ارتباط‌سازی‌ کند و فروش خود را بالا ببرد. به‌طور کلی، ایجاد واحد توزیع در شرکت نقطه عطفی برای کسب‌وکار لئوناردو به شمار می‌آمد. در سال 1976، لئوناردو دل‌وکیو تصمیم گرفت برای شرکت‌های دیگر تولید نکند و تمرکزش را بر برند خودش یعنی لوکسوتیکا بگذارد. به همین دلیل تحقیقاتی را درباره کیفیت محصولاتش و بازار انجام داد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید