هادی بخشی| کارشناس ترافیک:
از عوامل اساسی که بر پیچیدگی و ازدحام ترافیک در استان دامن میزند، نوع معماری و بافت سنتی خیابانها و معابر شهرهایی است که به تناسب وضعیت و شرایط و نیز حجم ترددهای گذشته، طراحی شده است. سنندج، بیش از سایر شهرها با دردسر ترافیک مواجه است. گرفتار شدن شهروندان در ساعاتی طولانی از روز، در میان انبوه خودروهای عبوری، اختلاط عابران پیاده و خودروها و تردد فراوان خودروهای تک سرنشین، بخشی از مشکلات ترافیک شهری سنندج است. حال اگر افزایش عجیب و گسترده جمعیت این شهر را نیز به علت هجوم یکباره جمعیت و حاشیهنشینی گسترده در چند سال اخیر،در کنار مشکلات پیش گفته شده قرار دهیم، میتوان نتیجه گرفت که امروز سنندج در مقوله ترافیک با چالش واقعی رو به رو است.
گرچه آمار دقیقی از تعداد خودورهایی که در شهر تردد میکنند وجود ندارد، اما حدود 150 هزار خودرو در شهری با جمعیت 500 هزار نفر و معابر و خیابانهایی که بیش از نصف آن نیاز به بازسازی دارند، در تردد است. از عواملی که در پیچیدگی ترافیک سنندج دخیل هستند، یکی ضعف دستگاههای خدماترسان است. اعطای وامهای تأمین اشتغال و مشاغل خرد(بنگاههای زودبازده) در سالهای گذشته، موجب شد تعداد زیادی از جوانان جویای کار برای ارتزاق روزانه، خودروهای رده پایین شهرهای دیگر را بخرند و با انتخاب مسافرکشی به عنوان شغل، هم موجب آلودگی هوا و هم ازدحام و ترافیک شوند.
بیکاری گروهی از جوانان در این شهر، نبود مدیریت صحیح در دو دهه گذشته و همکاری نکردن مردم نیز مزید بر علت ایجاد و قفل شدن ترافیک است. رفع این مشکل، جز با خرد جمعی و شورایی و همکاری توده مردم امکانپذیر نخواهد بود. ایجاد اشتغال با هدف جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده در شهر، ساخت پارکینگهای طبقاتی مثل پارکینگ عبدالعلی سنندجی و مکانیابی مناسب آنها، جلوگیری از فروش تراکم در مناطق حساس و پر ازدحام، ایجاد زیرگذر و روگذر در مکان های مورد نیاز، بخشی از راهکارهای کاهش معضل ترافیک در سنندج است. همچنین انتقال ساختمان پزشکان به مناطق خارج از شهر، احداث شهرکهای صنعتی و هدایت برخی صنوف خدماترسان به مکانهای مناسب برای فعالیت، ایجاد بازارهای میوه و ترهبار قابل دسترس در همه محلات و جلوگیری از تردد به داخل شهر بخش دیگری از این راه حلها به شمار می روند. انتقال بنگاههای معاملاتی اتومبیل به خارج از مناطق مسکونی، اجرای طرح زوج و فرد خودروها، افزایش لاینهای تاکسی و ناوگان عمومی، اصلاح و مرمت ناوگان عمومی(فرسوده) و استفاده از طرح «ون» به جای اتوبوسهای درون شهری با توجه به ظرفیت خیابانهای شهری راهکارهای دیگری برای کاهش ترافیک در سنندج محسوب میشوند.
در سنندج چارهای نداریم جز آنکه از دستگاههای اجرایی تا نهادهای شهری و شهروندان باید دست به دست هم دهند، بلکه معضل ترافیک حل شود. در این راستا باید از تمامی ظرفیتهای پیدا و پنهان در همه زمینهها و عرصهها استفاده کرد و دلسوزانه در این حوزه گام های اساسی برداشت.
گره ترافیک در خیابانهای سنندج
در همینه زمینه :