• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15022
+
-

آخرین رایزنی‌های برجامی

جانسون به واشنگتن می‌رود، نتانیاهو به مسکو

در ادامه تلاش‌های رهبران اروپایی برای حفظ برجام، وزیر امور خارجه انگلیس به واشنگتن سفر می‌کند تا شاید بتواند مانع از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای شود؛ ترامپ قرار است شنبه آینده نظر خود را درباره توافق هسته‌ای اعلام کند. او اگر تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید نکند به منزله خروج آمریکا از توافق هسته‌ای خواهد بود.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس دیروز به واشنگتن سفر کرد تا با مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور و جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی گفت‌وگو کند.

از سو‌ی دیگر رسانه‌ها گزارش دادند رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با نخست‌وزیر انگلیس درباره مسائل مختلف ازجمله توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کرده است.

ترامپ پیش از این اعلام کرده بود که اگر طرف‌های اروپایی توافق تا روز 12‌ماه مه (22اردیبهشت) آنچه وی نقاط ضعف توافق هسته‌ای می‌خواند را اصلاح نکنند، واشنگتن دیگر به تعلیق تحریم‌های ایران ادامه نخواهد داد که این به منزله خروج از توافق خواهد بود.

به گزارش ایسنا، 2مقام کاخ سفید 3روز قبل گفتند که ترامپ تصمیم خود را برای خروج از توافق هسته‌ای گرفته است.

این در حالی است که انگلیس، فرانسه و آلمان تأکید دارند توافق هسته‌ای بهترین گزینه است و باید حفظ شود. در همین راستا امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به واشنگتن رفتند تا در رایزنی با دونالد ترامپ وی را برای ماندن در توافق هسته‌ای متقاعد کنند.

همزمان با اصرار آلمان، انگلیس و فرانسه مبنی بر لزوم باقی ماندن آمریکا در برجام، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین به‌عنوان 2کشور عضو شورای امنیت، در دومین نشست کمیته آمادگی کنفرانس بازنگری اعضای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌‌پی‌‌تی) بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند. بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه، در این بیانیه آمده است: روسیه و چین حمایت قاطع خود را از اجرای  کامل و مؤثر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در قطعنامه 2231شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید، اعلام می‌کنند.

2کشور همچنین اجرای پایدار برجام را گامی مهم در تقویت معماری منع اشاعه هسته‌ای جهانی و به علاوه امنیت بین‌المللی دانستند.

روسیه و چین همچنین تأکید کرده‌اند که حصول برجام نشان داد مسائل مربوط به منع اشاعه تنها می‌تواند از طریق ابزارهای دیپلماتیک و سیاسی مطابق با معاهده ان‌‌پی‌‌تی حل شود.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران هشدار داده که درصورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران ممکن است گزینه خروج از معاهده ان‌پی‌تی را بررسی کند؛ در همین رابطه برخی منابع گفته‌اند که یکی از گزینه‌های احتمالی ایران درصورت خروج آمریکا از برجام یا ادامه عدم‌پایبندی او به تعهدات این کشور تعیین ضرب‌الاجلی سه‌ماهه است تا در این فاصله آمریکا به تعهداتش طبق برجام عمل کند؛ در غیراین صورت ایران 3‌ماه بعد از معاهده هسته‌ای خارج می‌شود.

آخرین تقلای نتانیاهو

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران به شمار می‌رود، قرار است چهارشنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار کند.  در 2سال گذشته این هشتمین باری است که پوتین و نتانیاهو با یکدیگر دیدار می‌کنند اما نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه خود اعلام کرده که این سفر به دعوت رئیس‌جمهوری روسیه انجام می‌شود.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با بیان اینکه «رژیم صهیونیستی به‌دنبال تنش نیست»، گفت: جنگ با ایران بهتر است اکنون رخ دهد نه بعداً.

این اظهارنظر در حالی است که آویگدور لیبرمن، وزیرجنگ رژیم صهیونیستی گفت که ما به‌دنبال جنگ با ایران نیستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید