• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 4 آذر 1400
کد مطلب : 146439
+
-

آشپز این هفته ۳ دسر پاییزی معرفی می‌کند

به طعم خزان به رنگ بهار

به طعم خزان به رنگ بهار

سحر غفوری

این روزها پاییز با تمام زیبایی‌هایش دلربایی می‌کند؛ از خنکای هوا گرفته تا برگ‌ریزان رنگی، حس و حال خوشی به آدمی می‌دهد. میوه‌های پاییزی هم که جای خود دارند. فقط کمی هنر و خلاقیت می‌خواهد تا حس خوب این روزها را دلپذیرتر کنیم. این کار را به هنری چون آشپزی باید سپرد. حدیث (کفایه) محمدی یکی از آشپزهای خوش‌ذوقی است که به‌راحتی از کنار میوه‌های پاییزی نگذشته و با کمی خلاقیت، طعم خاص آنها را دلچسب‌تر کرده است. این بانوی ۳۳ ساله گرچه تحصیلاتش در زمینه تربیت بدنی است اما علاقه‌‌ به آشپزی او را به دنیای خلق طعم‌ها کشانده است. خودش می‌گوید:«وقتی پسرم به دنیا آمد، دوست داشتم غذاهای مقوی و متنوع برای او درست کنم. همین موضوع شروعی برای من شد تا فعالیتم را در زمینه آشپزی به‌صورت جدی‌تر دنبال کنم. بعد از چندین سال کسب مهارت و تجربه، دوست داشتم آموخته‌هایم را در اختیار دیگران قرار بدهم. در فضای مجازی صفحه ashpazi_ba_kefayeh @ را راه‌اندازی و به‌عنوان بلاگر آشپزی فعال هستم.» با ما همراه باشید تا بانو کفایه ما را با ۳ دسر خوشمزه به دنیای مزه‌های پاییزی ببرد.

دمنوش به
در این روزهای سرد، نوشیدن یک چای یا دمنوش گرم، جان تازه‌‌ای به آدم می‌بخشد و چنان به دل می‌چسبد که دوست داریم در طعم‌های مختلف این دمنوش‌ها را میل کنیم. گرچه مدتی است بازار دمنوش‌ها داغ شده و حتی افراد نوشیدن دمنوش را به هم توصیه می‌کنند اما هر دمنوشی، دمنوش «به» نمی‌شود؛ یک چای خوش‌طعم و خوشرنگ بدون مواد افزودنی و البته پر از خاصیت. این جوشانده به حدی عطر و بوی دلنشین دارد که در تهیه کمپوت، مربا و مارمالاد هم از آن استفاده می‌شود و ازجمله خاصیت‌های آن خوش بو کردن فضای اتاق و حتی بوی دهان است. از نوشیدن این چای طبیعی غافل نشوید که خاصیت درمانی برای دیابت، قلب و عروق و دستگاه گوارش دارد.

مواد لازم
  میوه «به»: به تعداد لازم

طرز تهیه
ابتدا میوه‌های «به» را به خوبی بشویید. به‌گونه‌‌ای که هیچ‌گونه پرزی نداشته باشند. سپس آنها را نصف کرده و هسته‌های آنها را خارج کنید. حالا «به»‌ها را با رنده درشت، ریز کنید. نوبت این رسیده که این مواد رنده شده را روی یک سینی فلزی یا روحی ریخته و اجازه دهید که خشک شوند. برای خشک کردن این مواد می‌توانید سینی را کنار بخاری یا شوفاژ قرار دهید. اگر دستگاه میوه خشک‌کن دارید که چه بهتر؛ سرعت کار کمی بالا می‌رود. به هر حال با هر یک از این وسیله‌ها که در دسترس بود، مواد را خشک کرده و بعد داخل ماهیتابه ریخته و با حرارت بسیار کم به‌مدت ۳ دقیقه هم بزنید. مراقب باشید تا میوه‌های خشک شده نسوزند. بعد، از روی حرارت برداشته و داخل قوطی ریخته و در جای خنک نگه‌داری کنید. هر زمان هوس نوشیدن یک دمنوش خانگی و خوش طعم و رنگ کردید، کافی است ۲ قاشق غذاخوری از این چای به را مثل چای معمولی دم کرده و میل کنید.

نکته: جالب اینجاست که دمنوش «به» برخلاف غالب چای‌های بازاری، برای نوشیدن نیاز به قند و شیرین‌کننده ندارد، زیرا خود شیرینی طبیعی دارد. حالا که در این فصل، این میوه به‌وفور پیدا می‌شود، شما می‌توانید برای یک سال این چای خوشمزه را تهیه کنید.

میوه خشک
همه ما برای حفظ سلامتی ویتامین انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز باید روزانه ۲ تا ۳ عدد میوه بخوریم. اما اغلب به‌خاطر دغدغه‌های مختلف این خوراکی مهم را فراموش می‌کنیم. اما حالا فصل خوبی است که میوه‌های خوش طعم را برای مدت طولانی‌تر، خشک و ترد کنیم. کار چندان سختی هم نیست و فقط به کمی حوصله و دقت نیاز دارد. قبل از آموزش نحوه خشک کردن میوه‌ها بد نیست بار دیگر خواص میوه‌های خشک را با هم مرور کنیم تا اگر کسی تا به امروز از خاصیت فراوان این خوراکی ترد بی‌خبر بود، آشنا شود. مواد مغذی موجود در این میوه‌ها تفاوت چندانی با میوه تازه ندارد. همچنین خشک کردن میوه‌ها آنها را از کپک زدن، تغییر رنگ یا بو دادن و خرابی، حفظ می‌کند. همچنین به‌عنوان اسنک یا میان‌وعده برای فرزندان دلبندتان جذابیت‌های بسیاری دارد. علاوه بر اینها شما می‌توانید خوشمزه‌ترین و زیباترین دمنوش‌ها را با آنها بسازید. حتی اگر دستگاه مخصوص میوه خشک کردن هم ندارید ما به شما روش‌های ساده برای تهیه آن را آموزش می‌دهیم.

مواد لازم
  میوه‌های فصل: به دلخواه و تعداد مورد نیاز

طرز تهیه
برای تهیه این خوراکی خوشمزه و مغذی، هر میوه‌ای که دوست دارید را انتخاب کنید اما دقت داشته باشید که میوه‌ها رسیده باشند. آنها را با آب سرد بشویید. قسمت‌های لکه‌دار و خراب‌شان را جدا کنید. اگر میوه هسته یا دانه دارد، آن را بیرون بیاورید. میوه‌ها را به‌صورت هم‌اندازه برش بزنید تا در مدت زمان یکسانی خشک شوند. برخی میوه‌ها مانند هلو، شلیل و سیب درصورتی که پوست‌شان گرفته شود، بهتر خشک می‌شوند. البته ناگفته نماند برای پرتقال حتما باید شهد درست کنید. یعنی از قبل آب و شکر را روی حرارت بگذارید تا غلیظ شود. وقتی کمی خنک شد، پرتقال‌ها را داخل شهد بزنید. بعد روی صافی و زیر بخاری بگذارید. یک ساعت که گذشت حتما پرتقال‌ها را زیر و رو کنید. همچنین برای موز هم وقتی روی بخاری گذاشتید زود به زود زیر و رو کنید. یا اگر می‌خواهید در فضای باز و بیرون از اتاق خشک شوند، داخل صافی بگذارید. صافی به این دلیل استفاده می‌شود که از زیر هم میوه‌ها هوا کشیده و زودتر خشک شوند. اگر روی شوفاژ خشک می‌کنید حتما روی شوفاژ کاغذ فویل بگذارید. زمان آماده شدن سیب و کیوی ۲ تا ۳ ساعت است. اگر بیشتر از این مدت بگذارید میوه‌ها خیلی خشک می‌شوند. همچنین شما می‌توانید با روش‌های دیگر مثل خشک کردن میوه در فر یا با دستگاه میوه خشک کن این کار را انجام دهید.

نکته:  تهیه میوه خشک اساسا به صرفه‌تر از تنقلات دیگر است، اما برای کاهش هزینه‌ها حتی می‌توانید  از میوه‌های درجه ۲ و  با قیمت مناسب‌تر هم استفاده کنید.

ترشک انار
از جمله تنقلات خوشمزه و ملس پاییزی، ترشک انار است که در اغلب شهرهای ایران تهیه می‌شود. این ترشک از تنقلات سالم و مقوی برای بدن است که خواص درمانی هم دارد. ترشک انار در کنار ترشک هفت‌میوه، آلبالو، زردآلو و تمشک جزو ترشک‌های محبوب بازار است. اگر با این توضیحاتی که دادیم آب دهان شما هم راه افتاده و دلتان هوس خوردنش را کرده دست به‌کار شده و خودتان در خانه این خوشمزه ترش و ملس را تهیه کنید.

مواد لازم
   انار دان شده: ۳ عدد
   نبات: یک شاخه
   سرکه سفید: یک قاشق غذاخوری
   رب انار: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه
ابتدا انارها را که ترجیحا بهتر است ترش و ملس باشند داخل یک کاسه دان کنید. پره‌های سفید انار را حتما باید جدا کنید. سپس دانه‌های انار را همراه یک قاشق غذاخوری سرکه سفید داخل میکسر ریخته و میکس کنید. دقت کنید که فقط یک دقیقه میکس کنید تا فقط آب انارها دربیاید، اما هسته‌ها شکسته نشوند. حالا انارهای میکس شده را داخل قابلمه ریخته و روی شعله ملایم قرار دهید. در این مرحله یک شاخه نبات زعفرانی اضافه کرده و مجدد هم بزنید. به‌دلیل اینکه طبع انار ترش سرد است با استفاده از نبات طبع ترشک متعادل می‌شود. پس از گذشت ۱۰ دقیقه یک قاشق غذاخوری رب انار را به آن اضافه کنید. حتما و حتما از رب انار ترش استفاده کنید که طعم ترشک انار شما را بی‌نظیر خواهد کرد. سه تا چهار دقیقه روی حرارت کم قرار دهید تا براق شده و بعد شعله را خاموش کنید. بعد از اینکه خنک شد داخل قوطی ریخته و در یخچال نگهداری کنید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید