ارزشهای طرح مترو- دوچرخه
علیعبداللهپور- مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه
یکی از بهترین سیستمهای حملونقل پاک که میتواند به حفظ محیطزیست و رفع آلودگی هوا و ترافیکی کمک کند، دوچرخه است. در همه جای دنیا نیز امکان بُردن دوچرخه به داخل واگنها و فضایی برای پارککردن دوچرخه در ایستگاههای مترو، حتی بهصورت عمودی تعبیه میشود. هماکنون امکان انجام سفر ترکیبی با دوچرخه در متروی تهران و حومه نیز در روزهای عادی از ساعت 5:30 صبح تا 6:15 بعدازظهرها و از ساعت 8شب به بعد وجود دارد. این محدودیت برای افرادی که از دوچرخههای تاشو استفاده میکنندکمتر است و میتوانند در تمامی روزها به جز ساعات پیک مسافری ایام عادی یعنی از شنبه تا پنجشنبه 06:30 تا 09:30 صبح و 16 تا 19عصر از مترو استفاده کنند. اعمال این محدودیتها در روزهای غیرتعطیل بهخاطر ازدحام جمعیت است، اگرچه در این ساعات شهروندان نمیتوانند با دوچرخه وارد واگن شوند اما برای ترغیب و افزایش رفاه حال بیشتر شهروندان و مسافران مترو به دوچرخهسواری، پارکینگهای دوچرخه در ایستگاههای قیطریه، شهید صدر، شهید مفتح، شوش، شهید بخارایی، علی آباد، جوانمرد قصاب، شهر ری، شاهد-باقرشهر، کهریزک در خط یک و شادمان، نواب صفوی، میدان حر، دانشگاه امامعلی(ع)، شهید مدنی، فدک، جانبازان، سرسبز، دانشگاه علم و صنعت، شهید باقری در خط2و ایستگاههای آزادگان، شهرک شریعتی، زمزم، سهروردی، خواجهعبدالله انصاری، شهید محلاتی در خط3 و ایستگاههای اکباتان، میدان آزادی، توحید، تئاترشهر، فردوسی، میدان شهدا، ابنسینا، پیروزی، نبرد، شهید کلاهدوز در خط4 و ایستگاههای ورزشگاه آزادی، چیتگر، ایرانخودرو، وردآورد، گرمدره، کرج، محمدشهر و گلشهر در خط5 و ایستگاههای دولتآباد، کیانشهر در خط6 و ایستگاههای میدان صنعت، کمیل، میدان محمدیه، بسیج در خط7 راهاندازی شده تا دوچرخهسواران دغدغه جابهجایی دوچرخههای خود را نداشته باشند.
با اجرای طرح ترکیبی مترو و دوچرخه از آذرماه سال97 تاکنون بیش از 7هزارو668نفر از آن استفاده کردهاند و مدیریت شهری تهران نیز توجه بسیاری به این موضوع دارد. اجرای این طرح هزینه چندانی نداشته و خوشبختانه پارکینگهای دوچرخه در تعدادی از ایستگاههای خطوط هفتگانه فعال شده است و مسافران میتوانند دوچرخه خود را در جایگاههای مخصوص قرار دهند.
امیدوارم استفاده از دوچرخه در بین مردم افزایش یابد و به یک فرهنگ مناسب در بین مسافران مترو تبدیل شود. برای اینکه فرهنگ استفاده از دوچرخه نهادینه شود، باید شهرداران مناطق 22گانه هم کمک کنند تا مناطقی که دارای ایستگاههای مترو هستند مسیر دوچرخه نیز داشته باشند تا خط ارتباطی محله و عبور دوچرخه تا ایستگاههای مترو برقرار شود. اینکه مسافران مترو با دوچرخه بیایند و وارد ایستگاه شوند، بعد مسیر طولانیتر را از طریق مترو طی کنند و دوباره از دوچرخه بهره ببرند، میتواند باعث کاهش آلودگی هوا، ترافیک و افزایش فعالیت و سلامتی شهروندان باشد و به موازات آن آرامش و شادی بیشتری در بین شهروندان به همراه خواهد داشت.
خانوادهها نیز نقش تعیینکنندهای در گسترش دوچرخهسواری در سطح شهر تهران دارند و میتوانند فرزندان خود را برای رسیدن به مدرسه، دانشگاه، کلاسهای هنری و... با دوچرخه ترغیب کنند.
بهار و تابستان فصل مناسبی برای استفاده از دوچرخه است، ضمن اینکه امروزه با توجه به تغییر شیوه زندگی و کاهش فعالیتهای جسمی لازم است که مردم بیشتر به سلامتی خود توجه داشته باشند و قطعا دوچرخهسواری این امکان را به مردم خواهد داد.