• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 19 اسفند 1399
کد مطلب : 126374
+
-

ناخوشی سدها در سال کم‌باران

آب
ناخوشی سدها در سال کم‌باران


افت محسوس بارندگی‌های امسال، کاهش ذخایر آب در مخازن سدها را تشدید کرده و به‌خصوص در منطقه تهران، زنگ خطر تابستان کم‌آب را به صدا درآورده است، به‌گونه‌ای که یک مسئول در شرکت آب منطقه‌ای تهران نیز با اشاره به کاهش 64میلیون مترمکعبی حجم ذخایر سدهای پنج‌گانه تهران، از مردم خواسته است مصرف بهینه را مدنظر قرار دهند تا به منابع محدود و ذخایر سدها فشار وارد نشود.
به گزارش همشهری، آخرین آمارهای مرتبط با وضعیت بارندگی در کشور نشان می‌دهد از ابتدای سال آبی جاری تاکنون (اول مهر تا شامگاه 17بهمن 99) میانگین ارتفاع ریزش‌های جوی در ایران به 112میلی‌متر رسیده که 39درصد از مدت مشابه سال قبل و 27درصد از میانگین دوره‌های مشابه در 52سال اخیر کمتر است و همین مسئله ورودی آب به سدها را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران، درباره آخرین وضعیت ذخایر آبی سدهای تهران به ایلنا گفته است: هم‌اکنون مجموع ذخیره سدهای پنج‌گانه تهران ۵۶۷میلیون مترمکعب است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۶۳۱میلیون مترمکعب بود ۶۴میلیون مترمکعب، معادل 10.1درصد کمتر است. بنا به اظهارات شهریاری، در شرایط فعلی ذخیره آبی سد امیرکبیر 3.8درصد، سد لتیان 22.2درصد، سد لار 14.3درصد، سد طالقان 2.9درصد و سد ماملو 21.6درصد نسبت به ‌مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد.
آمارهایی که این مقام مسئول ارائه می‌دهد حاکی از این است که از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه تاکنون) ۳۷۹میلیون مترمکعب آب به دریاچه سدهای پنج‌گانه تهران وارد شده که ۴درصد کمتر از سال گذشته است، اما به‌واسطه اثرپذیری ورودی آب سدها به ذخایر یخ و برق بالادست و همچنین کاهش 39درصدی میانگین بارندگی کشور از ابتدای سال‌جاری احتمال تشدید افت ورود آب به مخازن سدهای پایتخت وجود دارد. این مسئله را آمارهای اخیر مربوط به وضعیت ورود آب به سدها نیز تأیید می‌کند؛ طبق اعلام شهریاری، میزان ورودی آب به سدها در دوره 16روزه ابتدای اسفند نیز به 51میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به ورودی ۹۱.۹میلیون مترمکعبی دوره مشابه سال قبل از کاهش 44.5درصدی حکایت دارد.
به گزارش همشهری، در کنار افت قابل‌توجه میزان بارش‌های جوی در سال‌جاری، شرایط کرونا نیز فشار مضاعفی به ذخایر آبی وارد کرده و با افزایش مصرف آب در دوره یکساله گذشته، عملاً تهدید کم‌آبی در تابستان پیش رو جدی‌تر شده است، به‌خصوص که ذخایر برفی فعلی نیز برای آبگیری سدها رضایت‌بخش نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید