• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 12 آذر 1399
کد مطلب : 117558
+
-

امپراتوری هزاره

چگونه چلسی با آبراموویچ به باشگاه بزرگی تبدیل شد

هزارمین مسابقه چلسی در دوره مالکیت آبراموویچ مقابل مورینیو برگزار شد؛ مردی که بیشترین افتخارات را برای مالک روس به ارمغان آورده بود. مورینیو که هر دو رویارویی قبلی را به فرانک لمپارد باخته بود نمی‌خواست رکوردی منفی از خود بر جای بگذارد و 3 بازی پیاپی را به یک مربی خاص ببازد. بنابراین به سبک دفاع اتوبوسی مقابل من‌سیتی که به برد 2 هیچ انجامید مقابل تیم سابق خود هم تیمش را به میدان فرستاد و تنها موفق شد که نبازد. مربی پرتغالی در سال2004به چلسی آمد و موفق شد پس از 55سال این تیم را به قهرمانی لیگ برساند؛ یعنی درست یک سال پس از خرید باشگاه لندنی توسط میلیاردر نفتی روس. او ابتدا قصد داشت همین تاتنهام را بخرد اما در نهایت با چلسی شروع کرد و کم  کم شروع کرد به خرید سهام باشگاه تا اینکه با 140میلیون پوند باشگاه چلسی را به تملک خود درآورد. در آن زمان چلسی حدود 100میلیون بدهی داشت. آبراموویچ فصل جدیدی را در تاریخ فوتبال نوشت. او بود که باعث گرانی بازیکنان و افزایش دیوانه‌کننده دستمزد آنها شد و راه را به سایر میلیاردرهای خارجی برای خریدن باشگاه در لیگ‌های معتبر نشان داد. هم‌اکنون بیشتر باشگاه‌های بزرگ انگلیسی و اروپایی با مالکانی از روسیه، آمریکا، تایلند، امارات، قطر، چین و حتی ایران (شارلروا) میراث‌خوار جسارت رومن آبراموویچ هستند که این باب را باز کرد. حتی ملک سلمان هم امسال نزدیک بود یکی از دو باشگاه منچستریونایتد یا نیوکاسل را بخرد. چلسی هم‌اکنون ششمین باشگاه باارزش جهان است با قیمتی حدود 2.13میلیارد پوند و هشتمین باشگاه فوتبال جهان از لحاظ درآمدزایی. دیگر این باشگاه صرفا متکی به پول‌های بادآورده آبراموویچ نیست چون یوفا روی بازی جوانمردانه اقتصادی یا همان فیرپلی مالی حساس شده است.
اولین بازی در دوران آبراموویچ مقابل تیم اسلواک زیلینا در چارچوب پلی‌آف لیگ قهرمانان برگزار شد که گود جانسن ایسلندی نخستین گل دوره جدید را در دقیقه42به ثمر رساند. از زمان ورود او به فوتبال، چلسی به موفق‌ترین باشگاه انگلیس تبدیل شد و توانست پس از 55سال نخستین قهرمانی را همزمان با جام اتحادیه به‌دست بیاورد. در دوره او چلسی 16جام معتبر به دست آورد ازجمله 5قهرمانی لیگ برتر، 5جام حذفی، یک لیگ قهرمانان، 2 لیگ اروپا و... که نزدیک‌ترین رقیب این باشگاه یعنی منچستریونایتد با فرگوسن و جانشینانش در دوره مذکور 14جام کسب کرده است. در این هزار مسابقه 608برد برای چلسی به‌دست آمده؛ به‌عبارت 60.8درصد پیروزی.
چند آمار از چلسی این فصل. چلسی مقابل تیم‌های بزرگ برنده نبوده؛ یک باخت به لیورپول ، یکی به تاتنهام و 3 تساوی با منچستر، سویا و تاتنهام. مندی در 11بازی 8کلین‌شیت داشته و تنها 3گل دریافت کرده است. شاید بگویید کلین‌شیت او مقابل تاتنهام حساب نیست چون تیم مورینیو حتی یک موقعیت یا ضربه به دروازه هم نداشت اما این را به یاد بیاورید که کپا از هیچ برای حریفان موقعیت و گل می‌ساخت. چلسی هم‌اکنون 31بازیکن خود را به باشگاه‌های دیگر قرض داده است. بازیکنان بزرگ زیادی از این تیم شروع کردند و در تیم‌های دیگر به ستاره تبدیل شدند؛ چهره‌هایی مثل دی‌بروین، محمد صلاح، لوکاکو و... .

این خبر را به اشتراک بگذارید