• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 15 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99870
+
-

پیش نیاز داشتن اکوسیستم استارتاپی

نگاه
پیش نیاز داشتن اکوسیستم استارتاپی


ایمان مهدی‌زاده ـ پژوهشگر توسعه پایدار

وضعیت جهان پساکرونا تغییرات زیادی در کسب‌وکارها ایجاد کرده و عده زیادی از مردم دچار بحران بیکاری شده‌اند. پیش از رسیدن کرونا، کارآفرینان حوزه‌های مجازی و سایبری برای یافتن مخاطبان و ارتباط با مشتریان خود تلاش زیادی می‌کردند اما با حضور این ویروس ناآشنا و ایجاد اوضاع قرنطینه، رونقی ویژه برای کسب‌وکارهای این حوزه روی داد، تا آنجا که در اوج بحران، شرکت آمازون اقدام به استخدام هزاران نفر نیروی کار کرد.
در دنیای پساکرونا، اقتصاد‌هایی موفق‌تر می‌شوند که شرایط جدید زیست بشر را در تولید و ارائه خدمات و کالاهایشان مدنظر قرار دهند. برای نمونه گرچه سال‌ها از تولد پول دیجیتال و کیف الکترونیکی گذشته اما تاکنون جنبه نیاز پیدا نکرده بود.
حالا اجرای پروتکل‌های بهداشتی یکی از ارکان شیوه‌نامه‌های کسب‌وکارها به‌حساب می‌آید و این روند پیش‌بینی‌های «الوین تافلر» دانشمند آمریکایی را گوشزد می‌کند.
به‌زودی خرید کردن مشتریان دچار تغییرات بنیادی شده و بسیاری از فروشگاه‌های واقعی از سطح خیابان‌ها جمع خواهد شد. مغازه‌های بسیاری از پاساژها و مال‌های بزرگ، طعم تلخ کسادی را می‌چشند و انسان مدرن برای حفظ سلامت، صرفه‌جویی در زمان و تماس با هم نوعانش، امورش را از طریق گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های خانگی انجام می‌دهد. در چنین شرایط پیش‌آمده‌ای، مفهوم رقابت، حق امتیاز و قانون کپی‌رایت، نیاز به بازنگری جدی دارد تا زیرساخت‌هایی ایمن برای تولید کسب‌وکار‌های جدید راه‌اندازی شود. یکی از زیرساخت‌های مهم و ایمن، فراهم کردن اکوسیستم‌های استارتاپی در مناطق مختلف کشور است.
 اینها همه درحالی است که وزارت آموزش و پرورش اذعان کرده دانش‌آموزان زیادی، شرایط اتصال به شبکه سراسری آموزش آنلاین را ندارند.
به همین سادگی عده‌ای از آینده‌سازان کشور در دوران کودکی و نوجوانی از گردونه دانش، عقب مانده و در دنیای آینده از داشتن شرایط متوسط و مطلوب محروم هستند.
ایجاد اکوسیستم استارتاپی علاوه‌بر اصلاح و بازنگری قوانین فضای مجازی و ثبت برند، نیاز اولی‌تری به نام اینترنت دارد که سرعت و حجم فعلی، قادر به راه‌اندازی این اکوسیستم در سراسر کشور نیست و صرفا مناطق و نواحی نوآوری از آن برخوردارند.
اگر می‌خواهیم در اقتصاد پساکرونا، شرایط برای جوانان و کارآفرینان مطلوب باشد ابتدا باید نظامنامه توزیع اینترنت در کشور مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید