• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 11 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99555
+
-

اما و اگرهای توزیع ماسک در مترو

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران جزئیات پیش‌نویس جدید اجرای طرح ترافیک و طرح اجباری شدن ماسک در مترو را در ایام کرونا تشریح کرد.
به گزارش همشهری، محمد علیخانی درباره سازوکار اجباری شدن ماسک در مترو، تاکسی و اتوبوس گفت: هم‌اکنون مصوبه کلی مطرح و با آن موافقت شده و برای اجرا باید منتظر جزئیات مصوبه بود. پیشنهاد ما این است که در ایستگاه‌هایی که حمل‌ونقل عمومی جریان دارد مکان‌هایی درنظر گرفته شود و ماسک درصورت امکان از طرف دولت به‌صورت رایگان تامین یا به قیمت دولتی و مناسب توزیع شود. او ادامه داد: باید منتظر ابلاغ مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا باشیم تا مشخص شود، درباره نحوه تامین ماسک چه تصمیمی گرفته شده است. دولت ممکن است، قادر به تامین این حجم عظیم ماسک به‌صورت رایگان نباشد و احتمالا با قیمت مناسب تامین و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. علیخانی افزود: اگر کسی از ماسک استفاده نکند، قاعدتا از ورودش جلوگیری می‌شود و اجازه ورود به وسیله نقلیه به او داده نخواهد شد. به گفته این مقام مسئول پیش‌نویس شیوه اجرای طرح ترافیک در دوره کرونا نهایی و به ستاد مبارزه با کرونا ارسال شده است. او درباره جزئیات این طرح گفت: مقرر شد ساعت اجرای طرح ترافیک از ساعت ۸  تا ۱۶ باشد. همچنین تسهیلات برای برخی امور ضروری مانند کادر درمان بیمارستان‌ها و حمل‌ونقل عمومی و نیمه‌عمومی نظیر آژانس‌ها، تاکسی‌های فرودگاه و تاکسی‌های اینترنتی درنظر گرفته شده است. پیشنهاد داده شده علاوه بر اینکه سهمیه بنزین تاکسی‌ها سوخت نشود، ۲۰درصد نیز به آن اضافه شود.

فروش ماسک ارزان برای ورود به مترو و اتوبوس
رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفته است: مجموع سفر با مترو و اتوبوس روزانه به یک میلیون رسیده است.
طرح استفاده اجباری از ماسک و دستکش در مترو‌ و اتوبوس کلانشهرها ۸ اردیبهشت‌ماه در وزارت کشور به تصویب رسید. رئیس شورای اسلامی شهر تهران یکی از راهکارهای اجرای این طرح را توزیع رایگان یا فروش اقلام بهداشتی در گیشه‌های بلیت فروشی مطرح کرد.
به گزارش شهرنوشت، محسن هاشمی با بیان اینکه 2 راهکار ابتدایی برای اجرای این طرح وجود دارد، گفت: نخست اینکه هرمسافری بدون ماسک و دستکش اجازه ورود به مترو و اتوبوس را ندارد. بنابراین می‌بایست مقابل درهای ورودی ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، نیروهای نظارتی حضور داشته باشند و این مسئله را کنترل کنند. او در ادامه افزود: راهکار دوم توزیع ماسک و دستکش در ورودی ایستگاه‌های مترو و اتوبوس است. مسافرانی که از ماسک و دستکش استفاده نکرده‌اند، برای ورود به ایستگاه این اقلام بهداشتی را دریافت خواهند کرد. برای فروش، ماسک و دستکش را باید با ارزان‌ترین قیمت به مسافران عرضه کرد. راهکار اجرای این طرح در شیوه نامه ارسالی ذکر شده است اما دولت می‌تواند راهکار اجرایی را از شورای شهر درخواست کند. او در پاسخ به این پرسش که هزینه‌ تهیه ماسک و دستکش از کدام منابع مالی تأمین خواهد شد، گفت: شورای شهر پس از محاسبه قیمت ماسک و دستکش باید هزینه درخواستی را به دولت اعلام کند و آن را در قالب یارانه دریافت کند. هزینه تأمین این اقلام را شهرداری می‌پردازد اما در آینده باید از ستاد ملی مقابله با کرونا دریافت شود.
هاشمی با اشاره به اینکه پیش از گسترش کرونا در تهران، روزانه 5میلیون نفر جابه‌جایی با حمل‌ونقل عمومی صورت می‌گرفت، یادآوری کرد: درحال حاضر روزانه مجموع سفر با مترو و اتوبوس به یک میلیون رسیده است. بنابراین باید روزانه حدود یک میلیون ماسک و دستکش برای ناوگان مترو و اتوبوسرانی تهیه شود.

بلیت ۸۰۰ تومانی و ماسک ۴ هزار تومانی
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی نیز گفته است: طرح الزام مسافران به ماسک و دستکش ضمانت اجرایی ندارد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اظهار کرد: نمی‌توان الزام استفاده از ماسک و دستکش را در ایستگاه‌های طول خطوط اتوبوسرانی فراهم کرد، زیرا در یک توقف در ایستگاه تعداد زیادی از مسافران سوار اتوبوس می‌شوند.
محمود ترفع در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت واحد اتوبوسرانی می‌تواند طرح الزام مسافران به استفاده از ماسک و دستکش را در ناوگان اتوبوسرانی اجرا کند، گفت: ما در شرکت واحد توانایی تهیه ماسک و دستکش را برای مسافران این ناوگان نداریم، زیرا مقدور نیست با بلیت ۸۰۰ تومانی بخواهیم ماسک ۴ هزار تومانی برای مسافران تهیه کنیم. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی افزود: براساس توافقات انجام شده وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه تامین ماسک را بر عهده گرفته است و ما در شرکت واحد اتوبوسرانی تنها وظیفه توزیع آن را بر عهده داریم.
ترفع در پاسخ به این سؤال که آیا اجرای طرح الزام مسافران به استفاده از ماسک و دستکش در ناوگان اتوبوسرانی طرحی موفق است یا خیر، گفت: به‌نظر من این طرح شکست می‌خورد مگر آنکه بتوان با تبلیغات گسترده مردم را نسبت به افزایش سلامت آنها درصورت استفاده از ماسک آگاه کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید