• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 24 اسفند 1398
کد مطلب : 97032
+
-

چرا طرح زیست‌شبانه تهران به شکل دست‌و‌پا‌شکسته اجرا شد؟

شب‌های نیمه‌ روشن

شب‌های نیمه‌ روشن

پیوستن تهران به جرگه شهرهای زنده، نخستین بار توسط پنجمین شورای شهر در سال گذشته مطرح شد و این طرح به‌صورت آزمایشی در بعضی مناطق تهران - البته در‌ ماه رمضان- اجرا شد اما بعد از پایان این‌ماه، پلیس از یک سو و فرمانداری تهران از سوی دیگر با صراحت اعلام کردند که زیست‌شبانه در تهران تحقق‌پذیر نیست.
نیروی انتظامی مدعی شد که امکان تامین امنیت افراد در طرح زیست‌شبانه، وجود ندارد و فرمانداری تهران هم اعلام کرد که در زیست‌شبانه باید امنیت افرادی که می‌خواهند کسب‌و‌کاری راه‌اندازی کنند و مردمی که از آنجا عبور می‌کنند فراهم شود و بر همین اساس این طرح در کمیته انطباق فرمانداری تهران رد و به‌منظور رسیدگی به هیأت حل‌اختلاف مرکزی ارجاع شد.
حالا حسن رسولی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌و‌بودجه شورای اسلامی شهر تهران درباره سرنوشت این طرح به همشهری می‌گوید که مصوبه زیست‌شبانه قابلیت اجرایی پیدا کرده و موانع را پشت سر گذاشته است. او توضیح می‌دهد: «بخشی از بندهای طرح حیات‌شبانه که در شورا تصویب شده بود، در هیأت تطبیق مورد ‌ایراد قرار گرفت و طرح به شورا برگشت. اما با پافشاری شورا روی مصوبه‌خود، ایرادهای هیأت تطبیق برطرف شد و اصلاحیه آن به هیأت حل‌اختلاف مستقر در وزارت ارجاع شد و در این مرحله اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت و در تعامل با اعضای هیأت حل‌اختلاف، رأی مثبت به نفع شورای اسلامی شهر صادر شد. این طرح مصوب بعد از این رأی صادره با امضای رئیس شورا و شهردار جهت اجرا، ابلاغ شد. اگر طراحان ما همین تعاملات را با افکار عمومی و هیأت تطبیق هم در زمان ارائه طرح برقرار می‌کردند، به سرانجام رسیدن زیست‌شبانه اینقدر به طول نمی‌انجامید.» به گفته او این طرح در نقاطی از شهر که قابلیت اجرا شدن دارند اجرایی شده و در حال پیاده‌سازی‌ و گسترش است. بافت هدف این طرح، مناطق مرکزی شهر تهران، مانند خیابان سی‌تیر است.
به‌نظر می‌رسد با وجود اینکه این طرح، روی کاغذ ، به سرانجام رسیده اما در عمل تهران هنوز زیست‌شبانه ندارد. خیابانی مثل سی‌تیر در بهترین حالت تا ساعت یک بامداد پذیرای عابران‌پیاده است و در بافت‌های مرکزی دیگر هم خبری از زنده بودن شهر نیست؛ انگار که صورت‌مسئله عوض شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید