• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 19 اسفند 1398
کد مطلب : 96688
+
-

شهرهای ممنوعه

«به مازندران سفر نکنید»، «در خانه بمانید»، «برای کارهای غیرضروری از خانه خارج نشوید» و «ورود مسافران ممنوع است» بخشی از صحبت‌های تکراری این روزها در مازندران است؛ صحبت‌هایی که دائم از سوی مسئولان بیان می‌شود و کنشگران اجتماعی هم سعی می‌کنند آن‌ها را بازنشر دهند.

شهرهای ممنوعه

  روزهای پایانی امسال متفاوت از هرسال می‌گذرد.  کوچه و خیابان‌های شهرها خلوت شده و مسئولان برای پیشگیری از شیوع کرونا، محدودیت‌هایی برای تردد و سفر اعلام کرده‌اند. مازندران، گلستان، گیلان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، هرمزگان، اصفهان، خراسان رضوی، قم، فارس، یزد، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، قزوین، زنجان، کرمان، سمنان و سیستان و بلوچستان و همچنین بندر گناوه، منطقه آزاد ارس و  منطقه آزاد ماکو از مناطقی هستند که نوروز امسال پذیرای مسافران نوروزی نخواهند بود. در این گزارش جزئیاتی از محدودیت‌های اعمال شده برای تردد مسافران در استان‌هایی که بیشترین درگیری با ویروس کرونا را دارند، بخوانید.

کنترل مسافران در ورودی همدان
  فاطمه کاظمی-همدان-خبرنگار: همدان با توجه به شیوع کرونا از پذیرش مسافران نوروزی معذور است و طبق اعلام اداره ‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، همه اماکن تاریخی در ایام نوروز تعطیل خواهد بود. در حال حاضر نیز ورود مسافران به ویژه مسافران تهران، قم و شهرهای شمالی کشور، کنترل می‌شود. استاندار همدان در چهارمین ستاد استانی پیشگیری، کنترل و هماهنگی مقابله با کرونا ویروس به این موضوع اشاره کرد. سید سعید شاهرخی  همچنین از رسانه‌ها خواست با اطلاع‌رسانی مردم را تشویق کنند در جمعه پایانی سال هم در باغ بهشت حاضر نشوند.

تردد و کمپ  در چالوس ممنوع شد
  فتانه احدی-کرج-خبرنگار: با وجود تاکید بر خانه ماندن، در روزهای گذشته جاده کرج- چالوس، بزرگراه تهران- کرج و کرج-قزوین همچنان مملو از خودرو بود تا اینکه مسئولان ناچار شدند ورودی جاده کرج - چالوس را مسدود کنند. سروان علی اصغری، یکی از ماموران راهور به همشهری می‌گوید: فقط خودروهای با پلاک‌ بومی اجازه عبور دارند. غفور قاسم‌پور، معاون استاندار و فرماندار کرج هم به همشهری می‌گوید: راه‌اندازی کمپ گردشگری در حاشیه رودخانه کرج و مناطق روستایی جاده چالوس هم ممنوع است. 
اقدام دیرهنگام برای ممنوعیت سفر به گیلان 
  فرشته رضایی-رشت-خبرنگار: بعد از گذشت حدود 3 هفته از شیوع کرونا در گیلان و اوضاع بحرانی در این استان، بالاخره با دستور استاندار گیلان آزادراه و جاده رشت-قزوین در ورودی گیلان مسدود شد. ارسلان زارع،  استاندار گیلان در این باره گفت:  به غیر از حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی و غذایی و امدادی از ورود سایر خودروها با پلاک غیربومی جلوگیری می‌شود. با این حال خبرهای رسیده حکایت از استفاده مسافران از جاده قدیم رشت- قزوین دارد. برخی از مسافران هم با پلیس راه درگیر شدند که در نتیجه پلیس ناچار شد بخشی از جاده‌های فرعی را هم مسدود کند. 

ممنوعیت مطلق سفر به اصفهان
  عاطفه علیان-اصفهان-خبرنگار: با اینکه اولین نمونه مثبت کرونا کووید 19 در روز دوشنبه پنجم اسفند در اصفهان اعلام شد، اما آمار مبتلایان در این استان در حال افزایش است. به همین دلیل یکی از اقدامات مسئولان استانی برای حفظ سلامتی شهروندان و جلوگیری از شیوع کووید 19، جلوگیری از سفرهای نوروزی است. رئیس ستاد هماهنگی سفر اصفهان  به همشهری گفت: در جلسه ستاد تسهیل سفر 10 پیشنهاد  به تصویب رسید که از 20 اسفند تا 15 فروردین لازم الاجراست. حجت‌الله غلامی افزود: در حال حاضر در مبادی ورودی اصفهان پس از غربالگری، افراد مشکوک به مراکز درمانی هدایت و از ورود افراد غیربومی که به دلایل غیرضروری به شهر سفر کرده‌اند، جلوگیری می‌شود. 

قرنطینه خودجوش شهرها در مرکزی 
  اراک- مهدیه صالحی- خبرنگار: مرکزی به دلیل همجواری با قم دومین استانی بود که به ویروس کرونا مبتلا شد . هنوز مسئولان استانی ممنوعیت سفر به این استان را اعلام نکرده‌اند، اما  به دستور فرماندار شازند در ورودی‌های شازند و مهاجران محدودیت‌ تردد  ایجاد شده است.  استاندار مرکزی هم مسئولان ساوه را مکلف کرد درباره کنترل مبادی ارتباطی میان این شهرستان با قم تصمیم‌گیری کنند.  در آشتیان با تصمیم شورای تأمین از ورود خودروهایی با پلاک شهرهای دیگر ممانعت می‌شود و محدودیت تردد در دلیجان هم برقرار است.  

به گلستان نیایید
  ستاره حجتی-گرگان-خبرنگار: دولت اعلام کرد مدارس و دانشگاه‌ها به دلیل مقابله با کرونا تا آخر سال تعطیل هستند. تعطیلی چند روزه اداره‌ها هم مزید برعلت شد تا  گروهی از شهروندان پایتخت به جای قرنطینه در خانه به سمت استان‌های شمالی روانه شوند. موضوعی که موجب شد مقامات محلی ورود خودرو با پلاک غیربومی به گلستان را  تا اطلاع ثانوی ممنوع کنند. عبدالرضا چراغعلی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری گلستان در این باره گفت:: انتظار داریم هم‌میهمان، گلستان را به عنوان مقصد سفر انتخاب نکنند.  

بلاتکلیفی آذربایجان‌شرقی در اعلام ممنوعیت
  سید مرتضی احمدپور-تبریز-خبرنگار: چند روزی است موضوع ممنوعیت سفرهای نوروزی به استان‌های مختلف مطرح شده، اما آذربایجان شرقی در فهرست این استان‌ها قرار نداشت تا اینکه با افزایش بحران کرونا در کشور، در نهایت عصر روز شنبه 17 اسفند استاندار آذربایجان شرقی پس از جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا به صورت رسمی ممنوعیت سفر به استان را اعلام کرد؛ ممنوعیتی که هنوز برای آن مصوبه‌ای منتشر نشده است. این ممنوعیت در حالی مطرح می‌شود که مسئولان استان در سال‌های اخیر تلاش زیادی کرده‌اند تا تبریز و شهرهایی مانند جلفا مقصد گردشگران نوروزی باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید