• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 30 دی 1398
کد مطلب : 93249
+
-

کلاهبرداری 20میلیاردی مرد مجرم همه فن‌حریف

کلاهبرداری 20میلیاردی مرد مجرم همه فن‌حریف


2مرد که عضو یک باند بودند با طراحی نقشه‌ای حساب شده دست به کلاهبرداری از کسانی می‌زدند که در سایت‌های خرید و فروش قصد فروش ملک یا خودروی گران‌قیمت خود را داشتند. اعضای این باند با سیاه‌بازی اسناد و مدارک ملک یا خودروی طعمه‌هایشان را به‌دست آورده و سپس آنها را به فروش می‌رساندند.
به گزارش همشهری، تحقیقات پلیس برای دستگیری این باند با شکایت یکی از مالباختگان آغاز شد. شاکی مردی بود که خانه میلیاردی‌اش را برای فروش در یکی از سایت‌های خرید و فروش آگهی کرده و در ادامه در دام کلاهبرداران گرفتار شده بود. این مرد، تنها طعمه باند کلاهبرداری نبود، چرا که مدتی پس از او فرد دیگری هم با طرح شکایتی مشابه، مدعی شد که در دام کلاهبرداران گرفتار و خانه میلیاردی‌اش با مدارک جعلی فروخته شده است.
بررسی این دو شکایت از این حکایت داشت که مأموران با یک باند کاملا حرفه‌ای روبه‌رو هستند و در تحقیق از شاکیان معلوم شد که آنها برای اجرای نقشه‌هایشان از شگردی زیرکانه استفاده می‌کنند. با اطلاعات به‌دست آمده از شاکیان، یکی از اعضای باند به نام سهراب دستگیر شد و پرونده این کلاهبرداری برای شناسایی و دستگیری دیگر اعضای باند در اختیار اداره 13پلیس آگاهی تهران قرار گرفت.
معاون مبارزه با جرایم جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی پایتخت در تشریح این پرونده گفت: سهراب 30ساله با دستور بازپرس شعبه اول دادسرای ناحیه 8تهران برای رسیدگی تخصصی در اختیار کارآگاهان اداره سیزدهم قرار گرفت. در تحقیق از او معلوم شد که وی پس از شناسایی سوژه‌ها در فضای مجازی که قصد فروش ملک یا خودروی‌های گران‌قیمت خود را داشتند، با آنها ارتباط برقرار می‌کرد و پس از جلب اعتماد این افراد با وعده اینکه می‌تواند ملک یا خودروی آنها را به قیمت بالاتری بفروشد، اسناد مالکیتشان را از مالک یا بعضا از بستگان درجه یک آنها می‌گرفت و سپس این اسناد را در اختیار فردی به نام پژمان قرار می‌داد.
سرهنگ جهانگیر تقی‌پور ادامه داد: پژمان این اسناد را جعل می‌کرد و پس از آن سهراب سندهای اصلی را به بهانه اینکه امکان فروش ملک یا ماشین طعمه‌اش با قیمت بالاتر وجود ندارد، به مالکان اصلی باز می‌گرداند. بنا به اعترافات سهراب، پس از این ماجرا، همدستش (پژمان) به‌عنوان سرکرده باند و طراح اصلی نقشه کلاهبرداری، با جعل اسناد مالکیت و با جعل وکالت فروش، با همدستی دیگر عضو باند به نام لیلا اقدام به فروش ملک یا خودروهای مدل‌بالا می‌کرد. به گفته سهراب آنها با این شگرد توانسته بودند 3ملک و 2خودرو جمعا به ارزش 20میلیارد تومان را فروخته و سر طعمه‌هایشان کلاه بگذارند.
معاون مبارزه با جرایم جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی پایتخت گفت: با اعترافات سهراب و به‌دست آمدن این اطلاعات، دستگیری پژمان و لیلا در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت. اما هنوز ردی از آنها به‌دست نیامده بود که معلوم شد پژمان شگرد دیگری نیز برای کلاهبرداری دارد.

خواستگار قلابی 
کارآگاهان در شاخه دیگر از تحقیقات پلیسی، به یک شاکی زن رسیدند که او هم قربانی پژمان شده بود، اما این بار با شگردی متفاوت. وی در تشریح ماجرا به مأموران گفت: مدتی قبل با شخصی به نام پژمان که خود را صاحب نمایشگاه‌ و سرمایه‌دار معرفی کرده بود در فضای مجازی آشنا شدم. پس از گذشت چند ماه، او با دادن وعده ازدواج اعتمادم را جلب کرد؛ به‌گونه‌ای که خودرو شخصی‌ام را که یک هیوندای اسپورتیج بود در اختیار وی گذاشتم، اما پس از چند روز وقتی با پژمان تماس گرفتم، دیگر جوابم را نداد و فهمیدم که سرم کلاه گذاشته است.
این شکایت نشان می‌داد که کلاهبردار تحت تعقیب از هر شگردی برای فریب طعمه‌هایش استفاده می‌کند و هدف اصلی او رسیدن به‌خودرو یا املاک آنهاست.
سرهنگ تقی‌پور گفت: به‌دنبال اظهارات این زن، کارآگاهان با انجام اقدامات پلیسی و بهره‌گیری از روش‌های علمی مخفیگاه پژمان را در محدوده آجودانیه شناسایی و در ششم دی‌ماه و در یک عملیات پلیسی، وی را به همراه همدستش لیلا دستگیر کردند. در بازرسی از مخفیگاه آنان یک دستگاه خودرو بی‌ام‌و 528کشف و به اداره سیزدهم منتقل شد.
وی افزود: پژمان در تحقیقات پلیسی اعتراف کرد که علاوه کلاهبرداری از فروشندگان ملک و خودروهای مدل بالا در سایت‌های خرید و فروش، در فضای مجازی می‌گشته و با انتخاب دختران تحصیل کرده و سرمایه‌دار، با آنها دوست می‌شده و خود را به‌عنوان نمایشگاه‌دار و یا سرمایه‌گذار در زمینه ساخت‌وساز معرفی می‌کرده است. پس از گذشت چندماه با دادن وعده ازدواج، این افراد را فریب می‌داد و در فرصتی مناسب پول‌ها، طلاها یا خودرویشان را سرقت می‌کرد و همه پول‌های سرقتی را با همدستانش تقسیم و صرف خوشگذرانی می‌کرد. وی گفت: با دستگیری تمامی اعضای این باند جعل و کلاهبرداری، کارآگاهان تاکنون 15شاکی را شناسایی کرده‌اند و متهمان برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار کارآگاهان اداره سیزدهم قرار گرفته‌اند.
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی پایتخت از کسانی که به این شیوه هدف کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، خواست برای پیگیری و تشکیل پرونده به اداره‌13پلیس آگاهی پایتخت مراجعه و یا با شماره 51055434تماس بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید