• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 1 دی 1398
کد مطلب : 90847
+
-

فروش آنلاین کیک و شیرینی متولی ندارد

فروش آنلاین کیک و شیرینی متولی ندارد

شیرینی ازجمله اقلامی است که با نزدیک شدن به برخی مناسبت‌ها یا ایام خاص، با رشد تقاضا و نوسان قیمت‌ها مواجه می‌شود. با علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان، گفت‌وگو کردیم.

قیمت شیرینی یلدا تغییری خواهد داشت؟
هیچ افزایش قیمتی در زمینه‌ شیرینی رخ نخواهد داد. اکنون در قنادی‌ها، قیمت هر کیلوگرم خامه‌ای و شیرینی ‌تر درجه‌یک ۳۵هزار، شیرینی دانمارکی ۲۸هزار، شیرینی زبان ۲۸هزار، شیرینی پاپیونی ۲۸هزار و کیک یزدی ۲۱هزار تومان است. قیمت درجه2 این شیرینی‌ها نیز بین 2 تا 5هزار تومان پایین‌تر است. رعایت این نرخنامه در تمام قنادی‌های تحت پوشش اتحادیه ضروری است و مردم می‌توانند موارد تخلف را با شماره‌های 66944499 و 66944411 به اتحادیه اطلاع دهند.

علت عرضه چندنرخی شیرینی در قنادی‌ها چیست؟
برای شیرینی‌های پرمصرف که نرخ مصوب دارند، قیمت در تمام قنادی‌ها ثابت است، اما در اقلام دیگر، قیمت، بسته به مواداولیه مورد استفاده تعیین می‌شود. شکلات که یکی از مواداولیه پرمصرف در قنادی‌هاست، بین 20تا 100هزار تومان تفاوت قیمت دارد. هرکیلوگرم هل براساس کیفیت آن می‌تواند بین 300تا 700هزار تومان قیمت داشته باشد و تفاوت قیمت خامه نیز از 10تا 20هزار تومان است. کیفیت متفاوت پودر نارگیل و نسکافه مورد استفاده در هر شیرینی‌پزی هم می‌تواند در قیمت تمام‌شده کیک یا شیرینی تأثیرگذار باشد. با توجه به اینکه هیچ یارانه‌ای از سوی دولت به این صنف تعلق نمی‌گیرد و تمامی واحدها مواداولیه مورد نیاز خود را به‌ صورت آزاد تهیه می‌کنند، اتحادیه نمی‌تواند در این زمینه تعیین‌کننده باشد و بر این اساس هر واحد صنفی قیمت محصولات خود را براساس مواد مورد استفاده تعیین می‌کند. از آنجا که بیش از 70درصد مواداولیه مورد نیاز قنادی‌ها وارداتی است و تنها در زمینه آرد و روغن به واردات متکی نیستیم، قیمت‌ها می‌توانند متفاوت باشند.

اتحادیه بر قیمت شیرینی در فروشگاه‌های مجازی نظارتی دارد؟
فعالیت اینگونه فروشگاه‌ها خارج از حیطه نظارت اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان است و در زمینه تهیه و پخت یا توزیع و فروش، هیچ اتحادیه و ارگانی بر کار آنها نظارتی ندارد. این یکی از دغدغه‌های اتحادیه است که هم می‌تواند سلامت مصرف‌کنندگان را به خطر بیندازد و هم از لحاظ اقتصادی باعث متضررشدن آنها شود. برای ساماندهی وضع موجود از همکاران و تمامی واحدهای صنفی که پروانه کسب دارند خواسته‌ایم تا در فضای مجازی نیز فعال باشند و عرصه را برای فعالیت افراد غیرمجاز تنگ کنند. به واحدهای صنفی که بدون داشتن جواز کسب، در زمینه فروش آنلاین انواع کیک و شیرینی فعالیت دارند نیز توصیه می‌کنیم که نسبت به دریافت پروانه کسب اقدام کنند.

تأثیر کاهش قدرت خرید مردم بر کسب‌وکار قنادی‌ها چگونه است؟
این موضع در رکود کسب‌وکار قنادی‌ها مؤثر بوده است و به همین دلیل اتحادیه با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی مردم، نرخ‌ها را به‌گونه‌ای تعیین کرده که هم به مردم فشار مضاعفی وارد نشود و هم فروش واحدها بیش از این کاهش نیابد، با وجود این مشتری قنادی‌ها بسیار کاهش داشته و همه واحدهای صنفی با افت فروش مواجه شده‌اند و اکنون بازار کیک و شیرینی بسیار ضعیف‌تر از پارسال است. با توجه به وضعیت بازار تا پایان سال هیچ‌گونه افزایش قیمتی در زمینه شیرینی نخواهیم داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید